Paşii lui Gruia Stoica spre CFR Marfă: de unde a plecat şi ce mai are de făcut

0
Publicat:
Ultima actualizare:

După o ascensiune fulminantă în afaceri cu fier vechi şi trenuri de marfă, investitorul din Toflea îşi asumă riscuri multiple cu preluarea transportatorului feroviar de la stat.

Statul a găsit un „Făt-Frumos“ pentru CFR Marfă, însă tranzacţia cu Grup Feroviar Român (GFR) poate fi „deraiată“ de mai mulţi factori: avizul Consiliului Concurenţei, decizia Consiliului Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor (CNSC) şi plata efectivă a banilor în 60 de zile de la semnarea contractului.

Poziţie dominantă

Consiliul Concurenţei va avea un cuvânt greu de spus din moment ce achiziţia reprezintă o concentrare economică semnificativă. Potrivit raportului privind „Evoluţia concurenţei în sectoarele cheie“ pe 2012, în piaţa de transport feroviar din România activează 17 operatori din care doar nouă au o cotă mai mare de 1%. Problema o constituie faptul că CFR Marfă şi GFR sunt cele mai mari două companii din sector: CFR Marfă are o cotă de piaţă de 49,9%, iar GFR adună 25,15%.

Combinat, cele două ar avea 75% din piaţă, în condiţiile în care următorii concurenţi, Servtrans Invest şi Cargo Trans Vagon au 5,67%, respectiv 5,05%. Transferoviar Grup, care a candidat pentru CFR Marfă în asociere cu Donau Finanz, are o cotă de doar 2,48%.

Consiliul Concurenţei nu are un istoric foarte bogat în materie de respingeri ale unor fuziuni şi achiziţii, cel mai notabil caz fiind obligarea OMV să vândă pachetul de 25% din Rompetrol atunci când a cumpărat Petrom.

Cel mai probabil scenariu: să avizeze o preluare condiţionată în loc să o respingă direct. Pentru acest lucru însă, trebuie ca noul proprietar să-şi asume o serie de angajamente, fie vânzarea unor active, fie anumite condiţii de comportament în piaţă. Potrivit celor mai recente date de pe site-ul Ministerului de Finanţe, CFR Marfă a înregistrat în 2011 o cifră de afaceri de 1,1 miliarde de lei, în timp ce GFR a avut venituri de 761 de milioane de lei.

Contestaţia americanilor de la OmniTRAX la CNSC poate fi şi ea admisă, ceea ce înseamnă că statul ar avea o problemă din moment ce a declarat deja un câştigător al licitaţiei. Pe de altă parte, Ministerul Transporturilor are încredere în consultanţii tocmiţi pentru privatizarea CFR Marfă şi crede că eventualele contestaţii vor fi respinse.

Plata sumei de 202 milioane de euro pune şi ea pe jar autorităţile, după circul păţit anul trecut la Oltchim. Aceasta trebuie făcută în 60 de zile de la data semnării contractului, adică până la 28 august. Gruia Stoica, proprietarul Grampet – din care face parte Grup Feroviar Român –, declara săptămâna trecută că societatea sa deţine suma minimă de 180 de milioane de euro pentru preluarea CFR Marfă.

Mai mult, noul proprietar şi-a asumat şi investiţii de 900 de milioane de lei, plus 1,5 milioane de euro pentru mediu. Ministerul Transporturilor a demarat procedurile pentru ca 1.000 de angajaţi să primească plăţi compensatorii de la stat dacă vor fi disponibilizaţi. În acest moment, societatea are 9.140 de angajaţi.

Cine este Gruia Stoica

Gruia Stoica, 45 de ani, proprietarul GFR, s-a născut în comuna Toflea din judeţul Galaţi, celebră pentru numeroasele palate cu turnuleţe. Chiar acolo şi-a deschis prima afacere: confecţiona şi vindea dălţi.

Plecând de aici, Gruia Stoica a reuşit să-şi clădească un imperiu în industria căilor ferate atât pe piaţa internă, cât şi pe cea externă. Ocupă poziţia a opta în topul „Forbes 500 Miliardari“, cu o avere estimată la 420-430 de milioane de euro. În „Top 300 Capital“, omul de afaceri ocupă poziţia a zecea, cu o avere estimată la 530-550 de milioane de euro.

GFR administrează aproape 17.000 de vagoane şi peste 400 de locomotive. Compania este deţinută în proporţie de 50,45% de Grampet SA, în timp ce restul aparţin, direct şi indirect, lui Vasile Didilă.

Grupul Grampet mai include fabrica de reparaţii vagoane Remar Paşcani, Reva Simeria şi Turist Semenic. De asemenea, deţine participaţii majoritare la două firme de transport feroviar din Ungaria şi Bulgaria: Train Hungary şi Bulgaria Railway Company. În urmă cu patru ani a achiziţionat şi 70% din principala companie de reparaţii şi construcţii de vagoane din Serbia, Zelvoz Smederevo.

Grup Feroviar Român a fost declarat joi câştigător în procesul de privatizare a CFR Marfă, oferind un preţ de 202 milioane euro pentru pachetul de 51% din acţiuni şi asumându-şi investiţii de 900 milioane lei plus 1,5 milioane euro investiţii de mediu.

În ultima etapă a privatizării a participat doar Grup Feroviar Român (GFR), după ce asocierea româno-austriacă Transferoviar Grup - Donau Finanz şi compania americană OmniTRAX s-au retras.


Vă recomandăm: 

GFR şi-a adjudecat CFR Marfă. Plăteşte 202 milioane de euro în 60 de zile şi investeşte 200 de milioane de euro plus 1,5 milioane de euro investiţii de mediu. După lungi negocieri la Ministerul Transporturilor, Grup Feroviar Român (GFR) a renunţat la condiţia impusă, plata eşalonată, şi a fost declarată câştigătorul licitaţiei pentru preluarea a 51% din CFR Marfă. Relu Fenechiu, ministrul Transporturilor, a declarat că preţul oferit de GFR este de 202 milioane de euro, sumă pe care o va plăti în termen de 60 de zile, şi compania se angajeajă să investească alte 200 de milioane de euro.

Cine este Gruia Stoica, câştigătorul CFR Marfă. De la afacerist în satul de romi Toflea la vânzător de dălţi şi operator feroviar. Acum, „regele vagoanelor“. Gruia Stoica (45 de ani), proprietarul Grup Feroviar Român (GFR), companie care a câştigat licitaţia pentru preluarea a 51% din CFR Marfă, s-a născut în comuna Toflea, judeţul Galaţi. El a reuşit să-şi clădească un business solid în industria căilor ferate atât pe piaţa internă, cât şi pe cea externă şi să ajungă la o avere de sute de milioane de euro.

Gruia Stoica: „Dacă nu plătesc banii pentru CFR Marfă, risc să pierd 28 de milioane de euro“. Omul de afaceri Gruia Stoica, cel care controlează compania Grup Feroviar Român, declarată câştigătoarea competiţiei în privatizarea CFR Marfă, a declarat că va plăti cele peste 200 de milioane de euro în termenul prevăzut pentru că altfel riscă să piardă 28 de milioane de euro.

Cum a rămas Gruia Stoica singur în cursa pentru CFR Marfă. GFR află joi dacă a câştigat licitaţia pentre preluarea transportatorului feroviar de stat. Joi urmează să fie anunţat câştigătorul licitaţiei pentru CFR Marfă. Grup Feroviar Român (GFR), companie deţinută de Gruia Stoica, este singura care a depus oferta de preluare, după ce asocierea Transferoviar-Donau Finanz s-a retras, iar americanii de la OmniTRAX au fost eliminaţi în faza de precalificare.

Gruia Stoica, GFR: „Avem suma minimă de 180 de milioane de euro pentru CFR Marfă, din fonduri proprii şi bancare“. Grup Feroviar Român deţine suma minimă de 180 de milioane de euro pentru preluarea CFR Marfă, din surse proprii şi bancare, iar pentru participarea la privatizare a primit scrisori de bonitate şi garanţie de la Raiffeisen Bank Austria, a declarat Gruia Stoica, proprietarul companiei.

EXCLUSIV Transferoviar s-a retras din cursa pentru CFR Marfă pentru că nu a obţinut de la Raiffeisen Bank garanţia de 10 milioane de euro solicitată. Asocierea formată din firma Transferoviar, deţinută de Călin Mitică, şi fondul de investiţii austriac Donau Finanz s-au retras din cursa pentru preluarea CFR Marfă întrucât nu a obţinut scrisoarea de garanţie în valoare de 10 milioane de euro pe care o solicitase de la Raiffeisen Bank. Garanţia de participare trebuia depusă până astăzi, la ora 12.00, la Ministerul Transporturilor, fiind condiţie obligatorie în procesul de privatizare.

Cum trebuie să arate investitorul strategic pe care îl caută statul. Ca să-i evite pe cei care taie fabricile României la fier vechi şi le transformă în malluri, autorităţile au introdus în criteriile de privatizare sintagma „investitor strategic“. „Adevărul“ vă prezintă caracteristicile obligatorii ale acestuia.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite