Operatorii privaţi acuză că CFR Infrastructură „creditează“ CFR Marfă cu 166 milioane de lei pe an, bani necolectaţi pentru „parcarea“ vagoanelor

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Privaţii acuză statul că nu are bani de infrastructură deoarece nu colectează datoriile propriilor companii
Privaţii acuză statul că nu are bani de infrastructură deoarece nu colectează datoriile propriilor companii

CFR Infrastructură „creditează“ CFR Marfă cu 166 milioane de lei anual prin necolectarea taxei de 20 de lei pe zi pentru cele 19.000 de vagoane care staţionează pe liniile de cale ferată, a declarat joi Victor Nichita, preşedintele Organizaţiei Patronale a Societăţilor Feroviare Private din România.

„Există o dispoziţie 45/2007 a directorului CFR SA, prin care s-a stabilit un algoritm de tarifare pentru operatori în ceea ce priveşte vagoanele care staţionează pe calea ferată, aşa numitul parc rece. E o lozincă omniprezentă că nu avem resurse. Dacă operatorii privaţi nu plătesc taxa de infrastructură, nu circulă pe calea ferată. Pentru vagoanele care staţionează pe calea ferată se percep 20 de lei/zi/vagon. CFR Marfă deţine în acest moment aproximativ 19.000 de vagoane, asta înseamnă 166 de milioane de lei anual, bani care ar ajuta la dezvoltarea infrastructurii“, a afirmat Nichita la o conferinţă de profil.

El a arătat că legislaţia românească este raliată la cea europeană, singura problemă fiind aplicarea ei discreţionară, CFR Marfă şi CFR Călători beneficiind de clemenţă din partea autorităţilor române.

„Dacă am tarifa pe toată lumea la fel, preţurile de cost în cazul în care am participa la licitaţii ar putea să plece de la acelaşi nivel. Dar în momentul în care infrastructura creditează CFR Marfă cu 166 de milioane de lei anual, atunci categoric este o discrepanţă între operatorii privaţi şi CFR Marfă“, a adăugat Nichita.

Oficialul a precizat că o altă facilitate de care CFR Marfă beneficiază este scutirea de la plata taxei de 105 euro privind accesul pe liniile industriale de cale ferată.

„AFER (Autoritatea Feroviară Română - n.r.) a stabilit o taxă de utilizare a fiecărei linii industriale de 105 euro. CFR Marfă are acces pe toate liniile industriale. În situaţia în care antamăm un transport care include liniile industriale, diferenţa dintre operatorul privat şi cel de stat va fi mai mare cu numărul de linii antamate“, a subliniat Nichita.

El a menţionat că parcul de locomotive al CFR Marfă are nevoie de reparaţii capitale, deoarece este pusă în pericol siguranţa feroviară.

„AFER a semnalat că, în urma unui control, 75% dintre locomotivele CFR Marfă au termenul de reparaţie depăşit. Operatorii privaţi nu beneficiază de niciun fel de clemenţă, nu avem voie să circulăm. E un mare semn de exclamare din punct de vedere al siguranţei“, a explicat Nichita.

Acesta s-a plâns şi de faptul că operatorii privaţi nu au fost consultaţi în momentul în care a fost realizat Master Planul de transport.

Economie



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite