O afacere pornită din arta de a fi fericit

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Marcel Luncan a desichis Design&After din dorinţa de a transpune stilul de viaţă danez în casele românilor
Marcel Luncan a desichis Design&After din dorinţa de a transpune stilul de viaţă danez în casele românilor

ANTREPRENORIAT Doi tineri părinţi, care nu aveau nimic de-a face profesional cu designul de interior, au decis să aducă în România stilul hygge – care defineşte confortul, relaxarea unuia dintre cele mai fericite popoare din lume, cel danez

Marcel şi Ileana Luncan au descoperit în urmă cu ceva timp Danemarca. Le-a plăcut atât de mult încât a devenit destinaţia de vacanţă preferată. Şi-au dat seama curând că nu doar locurile, peisajul, oamenii le sunt pe plac, ci mai ales sentimentul de relaxare, de confort pe care îl resimţeau la fiecare nouă vizită. Un sentiment de care nu s-au plictisit nici acum. Aşa a încolţit ideea de a aduce stilul de viaţă hygge, atât de popular în ultimii ani, şi în România. Cum? Sub forma unui magazin de decoraţiuni şi mic mobilier produs în ţările nordice.

Am admirat la danezi faptul că  reuşesc să aprecieze toate plăcerile mărunte ale vieţii şi profită la maximum de tot ceea ce îi înconjoară. Inspiraţi, ne-am hotărât să aducem un pic din Scandinavia în casele românilor, prin Design&After. De aici şi numele:  vedem un obiect dincolo de frumuseţea lui, căutându-i utilitatea. Credem într-un „after life” al obiectelor de design, într-o relaţie personală pe care o poţi crea cu lucrurile pe care alegi să le foloseşti sau să le aşezi în casă”, a explicat Marcel Luncan decizia de a porni acest business.

Investiţie iniţială – 200.000 de euro

Ideea a încolţit uşor, planul de business la fel, însă punerea în aplicare nu a fost la fel de simplă, recunoaşte acum acesta. A încercat de la bun început să pună pe picioare un concept clar, o strategie de business coerentă, să aibă o bază de produse generoasă, stocuri şi aşa mai departe. Cine ar zice însă că stabilirea categoriilor de produse şi selecţia producătorilor ar dura luni întregi, chiar şi când ai la dispoziţie 200.000 de euro pe care să îi investeşti?

Cei doi antreprenori nu au dorit să lase lucrurile la întâmplare, aşa că au vizitat producătorii danezi pe care şi-i doreau în magazinul românesc, au purtat multe negocieri „face to face” şi, doi ani mai târziu, în toamna lui 2016, aveau gata un magazin online şi un showroom în zona centrală a Capitalei. „Ne-am gândit mult dacă să alegem un business exclusiv online sau exclusiv offline. În cele din urmă, am îmbinat cele două opţiuni. La capitolul alegeri nu ne-a fost tare uşor. Ne îndrăgostim repede de lucrurile pe care le vedem, iar selecţia sau etapizarea sunt dificile”, a recunoscut Marcel Luncan.

Dincolo de acest aspect, acesta consideră că marea problemă în dezvoltarea businessului a venit din dinamica e-commerce: „Când am pornit acest business eram convinşi că în spatele unui magazin online se află foarte multă muncă, dar nu anticipasem toate dificultăţile. Zilnic apar noi instrumente de marketing, iar utilizatorii au aşteptări din ce în ce mai mari şi îşi doresc să aibă doar experienţe plăcute în site”.

Un showroom ca o casă nordică

Ideea de a transpune stilul hygge în amenajările din casele românilor nu s-a limitat însă la selecţia de produse din magazin. Cu ajutorul unuia dintre cei mai apreciaţi arhitecţi de pe piaţa actuală, Eliza Yokina, showroomul de pe Mihai Eminescu a devenit o replică în miniatură a caselor nordice, o oprtunitate pentru oricine de a exersa stilul de amenajare hygge.  „Oamenii au început să pună accent din ce în ce mai mult pe modul în care îşi decorează casa, pe personalizarea spaţiului unde îşi petrec timpul, pe opinia designerului. Cred că suntem pe drumul cel bun”, consideră acum Marcel Luncan.

Deşi nu mizează pe exclusivitate, piaţa produselor din această zonă fiind largă, cei doi au mers pe acest drum în cazul câtorva branduri specifice. „Întreaga gamă de ceramică GreenGate este pictată manual, Ib Laursen aduce stilul scandinav rustic, iar Maileg înseamnă jucării cusute manual. Credem că oferta de astfel de produse pe piaţa românească este foarte restrânsă, iar pentru cei care sunt pasionaţi de aceste lucruri este important să ştie că Design&After este singurul loc unde astfel de produse pot fi achiziţionate. Le alegem în funcţie de preferinţele designerilor cu care lucrăm, dar şi în funcţie de afinitatea pe care o avem pentru viitorul brand”, a mai explicat antreprenorul.

În oferta magazinului, online şi offline, vor mai fi incluse în curând câteva branduri noi, cunoscute pe piaţa de design interior, cu ar fi Zangra, producător şi distribuitor de obiecte de iluminat, şi HandedBy, producător de genţi şi accesorii din materiale reciclate.

Design nordic – românesc

Deşi totul a pornit de la ideea de a aduce designul  nordic în casele românilor, interacţiunea cu producătorii autohtoni va dezvolta o nouă linie de business. Un prim experiment a fost făcut în cadrul Romanian Design Week când showroomul a fost amenajat combinând piesele nordice cu cele ale unor branduri autohtone, precum Dare to Rug sau ALTO. „Pe lângă extinderea ofertei pentru designeri şi arhitecţi, ne dorim foarte mult să integrăm designul românesc cu cel nordic, dezvoltând o platformă dedicată. Vom continua demersurile pentru colaborări concrete cu designerii români, pe lângă cele pe care le avem deja cu Atelier Mustaţă, CRESC şi I’M cotton YOU”, a conchis Marcel Luncan.

Mai mulţi clienţi şi un coş mai generos în offline

Adevărul: Care este media coşului de cumpărături?
Marcel Luncan: Valoarea coşului de cumpărături depinde de canalul de cumpărare. În cazul comenzilor online, valoarea medie este de 300 lei, iar în cazul achiziţiilor din showroom, valoarea medie este de aproximativ 700 lei. Avem, desigur, o comunitate de câteva zeci de persoane care se reîntorc, atât în showroom cât şi pe site. Avem clienţi care vin în showroom în fiecare lună, alţii la două-trei luni.

Care ar fi top trei produse cumpărate de clienţi?  
Corpurile de iluminat, obiecte de decor, produsele gourmet.

Unde este ponderea mai mare a clienţilor, în magazinul virtual sau în cel offline?
Cei mai mulţi clienţi vin în showroom, acolo unde pot vedea obiectele pe care şi le doresc şi îşi pot face o imagine despre cum s-ar integra cu restul mobilierului din casă. Dar avem şi o comunitate online destul de mare, care se bucură de ofertele noastre şi comandă online obiectele de care au nevoie.

În cât timp speraţi să vă amortizaţi investiţia?
Investiţia iniţială a fost de 200.000 euro, dar de atunci am continuat să investim constant în extinderea gamei de produse, dar şi în branduri noi, ceea ce înseamnă că amortizarea investiţiei va mai dura.

La ce cifră de afaceri v-aţi propus să ajungeţi în 2017?
Ne menţinem la ceea ce ne-am propus când am deschis în septembrie 2016, adică o cifră de afaceri de 300.000 euro pentru 2017. În 2018 tindem la o cifră de afaceri de 400.000 de euro. 

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite