Noi reguli pentru comerţul online

Noi reguli pentru comerţul online

Parlamentul European a aprobat astăzi noul regulament privind piaţa unică digitală, care aduce noi reguli pentru comercianţii care vând online prin intermediul pieţelor de comerţ electronic, hotelurile care utilizează platforme de rezervare a cazării sau dezvoltatorii de aplicaţii.

Regulamentul mai trebuie să treacă de Consiliul Uniunii Europene, apoi urmeză să fie publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii şi să intre în vigoare la 12 luni de la publicare.
 
„Atunci când am elaborat noile norme am avut în vedere mai ales milioanele de IMM-uri, care constituie coloana vertebrală a economiei UE. Multe dintre ele nu au suficientă putere de negociere pentru a intra într-un litigiu cu o platformă mare, dar datorită noilor norme vor dispune de o nouă plasă de siguranţă şi nu vor mai trebui să îşi facă griji cu privire la riscul de a fi eliminate în mod arbitrar de pe o platformă sau la lipsa de transparenţă a ierarhizării în rezultatele căutărilor”, spune Elżbieta Beńkowska, comisarul pentru piaţa internă, industrie, antreprenoriat şi IMM-uri.
 
Totodată, UE a aprobat intrarea în funcţiune a unei pflatforme care să monitorizeze implementarea noului regulament: Online Platform Observatory
 
Noul regulament va crea un mediu comercial online mai previzibil şi mai transparent şi va oferi noi posibilităţi de soluţionare a litigiilor şi a plângerilor, transmit oficialii europeni.
 
Dat fiind că fac parte din Strategia privind piaţa unică digitală, noile norme se vor aplica întregii economii a platformelor online din UE – în UE sunt active aproximativ 7.000 de platforme şi pieţe online – printre care se numără atât giganţi mondiali, cât şi întreprinderi nou-înfiinţate foarte mici, dar care negociază adesea de pe o poziţie de superioritate cu întreprinderile utilizatoare. Anumite dispoziţii, mai ales cele privind transparenţa ierarhizării rezultatelor, se vor aplica şi motoarelor de căutare.
 
Principalele prevederi ale regulamentului:
 
Interzicerea anumitor practici neloiale
 
Conturile acestor întreprinderi nu vor mai putea fi suspendate brusc şi fără justificări. Noile norme vor împiedica platformele digitale să suspende sau să închidă conturile vânzătorilor fără a oferi justificări clare şi posibilităţi de a contesta astfel de decizii. Platforma va trebui, de asemenea, să redeschidă conturile vânzătorilor în cazul în care le-au suspendat din greşeală.
 
Termenele de utilizare vor fi simple şi inteligibile, iar modificările vor fi notificate în prealabil. Termenele şi condiţiile trebuie să fie uşor accesibile şi formulate într-un limbaj simplu şi inteligibil. Modificările aduse termenelor şi condiţiilor vor trebui notificate cu cel puţin 15 zile înainte de a deveni aplicabile, pentru a le permite întreprinderilor să îşi adapteze activitatea în consecinţă. Dacă modificările necesită adaptări complexe, vor trebui notificate cu mai mult timp înainte de a deveni aplicabile.
 
Un climat de transparenţă sporită pe platformele online
 
Ierarhizarea va fi transparentă. Pieţele de comerţ electronic şi motoarele de căutare trebuie să comunice principalii parametri utilizaţi pentru a ierarhiza bunurile şi serviciile în rezultatele căutării de pe site-urile lor, astfel încât vânzătorii să poată înţelege în ce mod îşi pot optimiza prezenţa. Normele sunt menite să vină în ajutorul vânzătorilor, dar fără a face posibilă inducerea în eroare a consumatorilor cu privire la sistemului de ierarhizare.
 
Obligaţia de informare cu privire la o serie de practici comerciale Unele platforme online nu numai că „constituie” piaţa, dar sunt, în acelaşi timp, şi vânzători pe aceeaşi piaţă. În conformitate cu noile norme privind transparenţa, platformele trebuie să facă public, în mod exhaustiv, orice avantaj acordat produselor proprii faţă de celelalte produse.
 
De asemenea, platformele trebuie să divulge datele pe care le colectează şi modul în care le utilizează, în special modul în care aceste date sunt partajate cu parteneri de afaceri ai acestora. În ceea ce priveşte datele cu caracter personal, se aplică normele Regulamentului general privind protecţia datelor.
 
Noi căi de soluţionare a litigiilor.
 
În prezent, în caz de probleme, în numeroase situaţii vânzătorii au mâinile legate, neavând posibilitatea de a contesta sau de a soluţiona plângerile. Noile norme vor schimba lucrurile.
 
Toate platformele trebuie să instituie sisteme interne de soluţionare a plângerilor pentru a furniza asistenţă întreprinderilor utilizatoare. De această obligaţie vor fi scutite numai platformele cele mai mici ca personal sau cifră de afaceri.
 
Platformele vor trebui să ofere întreprinderilor mai multe opţiuni pentru a rezolva eventualele probleme, prin intermediul unor mediatori. Datorită acestor măsuri, din ce în ce mai multe litigii vor putea fi soluţionate pe cale extrajudiciară, întreprinderile economisind astfel timp şi bani.
 
Platformele online pot fi date în judecată
 
Asociaţiile de întreprinderi vor avea posibilitatea de a acţiona în justiţie platformele pentru a pune capăt încălcărilor normelor. Această măsură le va ajuta să îşi depăşească teama de represalii şi va contribui la reducerea cheltuielilor pe care le-ar fi suportat întreprinderile dacă ar fi introdus cu titlu individual o acţiune în justiţie pentru nerespectarea noilor norme.. Mai mult, statele membre vor putea desemna, dacă vor dori acest lucru, autorităţi publice cu competenţe de aplicare a legii, iar întreprinderile vor putea apela la aceste autorităţi.
 
Potrivit unui sondaj Eurobarometru, aproape jumătate (42 %) din întreprinderile mici şi mijlocii din UE au declarat că apelează la pieţele online pentru a-şi vinde produsele şi serviciile. Dintr-o evaluare a impactului efectuată de Comisie ca etapă prealabilă a propunerilor sale reiese că aproape 50 % din întreprinderile europene care desfăşoară activităţi pe platforme întâmpină probleme.
 
Aproximativ 38 % din problemele legate de relaţiile contractuale rămân nerezolvate, iar 26 % sunt soluţionate, dar cu dificultăţi; pierderile directe pentru vânzări cauzate de aceste probleme au o valoare cuprinsă între 1,27 şi 2,35 miliarde euro.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: