Nebuloasele din dosarul achiziţiei de trenuri noi pentru Metrou: în locul unor criterii fireşti, au apărut cerinţe neuzuale

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Trenurile cu care CAF a câştigat licitaţia Metrorex sunt similare garniturilor care circulă deja pe Magistrala 2 Pipera-Berceni
Trenurile cu care CAF a câştigat licitaţia Metrorex sunt similare garniturilor care circulă deja pe Magistrala 2 Pipera-Berceni

Organizatorii licitaţiei de o jumătate de miliard de euro sunt acuzaţi că au introdus „cerinţe neuzuale“ în caietul de sarcini, prin care este avantajat un singur candidat în detrimentul celorlalţi.

Atât conducerea Metrorex, cât şi primul-ministru şi miniştrii de la Finanţe şi Transporturi au fost sesizaţi asupra faptului că licitaţia pentru achiziţia de trenuri noi pentru metroul bucureştean este organizată incorect, cu încălcarea unor norme elementare ce guvernează industria feroviară.

Pe scurt, în caietul de sarcini au fost introduse „cerinţe neuzuale“ cum ar fi greutatea trenului sau materialul din care să fie construite vagoanele, fiind lăsate într-un plan secund tocmai criteriile de eficienţă în exploatare, au arătat, pentru „Adevărul“, surse apropiate negocierilor.

Şi-au încălcat propriile norme

Pentru ca un tren să-şi merite banii, acesta trebuie nu doar să fie ieftin la cumpărare, ci şi întreţinerea lui să coste puţin, iar consumul de energie, în exploatare, să fie redus.

La Metrorex, costurile cu întreţinerea reprezintă 30% din total, iar cele cu energia – 10%, dar în punctajul licitaţiei întreţinerea a contat doar în proporţie de 5%, iar energia – de 4%.

Cât priveşte greutatea trenului, în exploatare sunt mai eficiente garniturile grele, cu mase mai mari, însă punctajul de la licitaţia Metrorex acordă avantajele tocmai invers, adică trenurilor mai uşoare, au mai arătat sursele noastre.

Din ce materiale să fie făcute vagoanele? Iată o altă cerinţă neuzuală în industria feroviară care, în plus, mai este şi prost detaliată.

Mai exact, se cere ca vagoanele să fie făcute din oţel, când se ştie foarte bine că în urma evoluţiilor tehnologiei s-a ajuns la soluţii net superioare calitativ oţelului.

Lipsesc, în schimb, din caietul de sarcini, cerinţe care ar fi logic să se impună, cum este o durată pe cât posibil mai mare de viaţă (de 30 de ani, spre exemplu) a garniturilor.

Aceste argumente duc la concluzia că, în opinia surselor citate, procedura organizată la Metrorex „a eşuat în asigurarea unei competiţii corecte şi transparente, dar şi în cheltuirea eficientă a bugetelor publice, fiind ignorate bunele practici ale afacerilor din domeniul feroviar“.

Ioan Rus nu vrea să afle nimic

Reamintim că, recent, Metrorex a atribuit contractul pentru achiziţia de trenuri ce vor circula pe Magistrala 5 (Drumul Taberei - Eroilor - Pantelimon), dar nu a anunţat compania selectată, iar ministrul Transporturilor, Ioan Rus, a afirmat că nu ştie câştigătorul şi că nici nu îl interesează participanţii la procedurile de achiziţie organizate în minister.

„Nu mă interesează niciun fel de participant la nicio licitaţie în minister. Cine câştigă, e problema competiţiei interne, eu nu ştiu nici câştigătorul, nici dacă-s înalţi, nici dacă-s graşi, nici dacă-s slabi“, a spus ministrul.

În urma licitaţiei, firma spaniolă Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles (CAF) a primit cel mai mare punctaj dintre toţi participanţii şi a fost anunţată de Metrorex drept câştigătoare. Învinşii sunt francezii de la Alstom, polonezii de la Pesa, chinezii de la CSR şi compania românească Astra Vagoane Călători Arad.


Cum s-a licitat pentru trenurile Metrorex

Metrorex a primit, în octombrie 2014, cinci oferte pentru livrarea a 51 de trenuri noi de metrou pentru Magistrala 5.

Cea mai ridicată ofertă este a PESA Polonia (341 de milioane de euro), iar cea mai mică a Astra Vagoane Călători (260 de milioane de euro).

Chinezii au venit cu o ofertă de 272 de milioane de euro, CAF a ofertat 310 milioane de euro, iar Alstom a prezentat o ofertă de 322 de milioane de euro.

Preţul a contat în proporţie de 60%, restul fiind condiţiile tehnice.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite