Marii retaileri au deschis cu 18% mai puţine magazine în 2017 şi aşteaptă afaceri mai mari, în medie, cu 11,3%

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Retailerii au luat amenzi de 8 milioane de lei pentru că aveau probleme cu preţurile

Nivelul mai scăzut al livrărilor de spaţii comerciale din 2017 şi-a pus amprenta şi asupra ritmului de extindere a marilor retaileri de pe piaţa locală, astfel că numărul magazinelor noi s-a redus cu 18% faţă de anul precedent, influenţând, în acelaşi timp, ritmul de creştere a cifrei de afaceri, potrivit studiului Retailers’ Metrics, realizat de Cushman & Wakefield Echinox.

În cadrul studiului au fost analizate ritmul de expansiune şi evoluţia cifrei de afaceri ale unui număr de 99 de companii de retail care operează magazine sub 120 de branduri din domeniile FMCG, Fashion, Electro-IT, Cosmetice, Articole Sportive, Încălţăminte, Magazine pentru Copii, Bijuterii, Restaurante şi Cafenele, Home & Deco şi Librarii.

Cristi Moga, Research Consultant, Cushman & Wakefield Echinox, declară: „Cu o creştere medie a cifrei de afaceri de 11.3% şi 524 de magazine noi, 2017 a fost un nou an favorabil pentru piaţa locală de retail, chiar dacă rezultatul este sub nivelul consemnat în 2016. Astfel, 2017 a fost un an în care retailerii au continuat să îşi optimizeze reţelele, ceea ce a însemnat inclusiv mutări şi închideri de magazine, beneficiind totodată de un context favorabil al pieţei, în care consumatorii au avut un apetit crescut pentru shopping”.

Companiile analizate aveau la finalul anului 2016 un număr total de 4.534 de magazine şi o cifra de afaceri de 12,2 miliarde de euro, după un an cu rezultate foarte bune, în care au fost deschise 640 de magazine noi, în timp ce cifra de afaceri a crescut cu 15,6%.

Singurul sector în care retailerii analizaţi s-au extins mai mult în 2017 faţă de anul precedent este cel de FMCG, unde cei zece jucători analizaţi au deschis 298 de magazine, faţă de 249 de unităţi în 2016. Trebuie menţionat că circa 66% dintre aceste magazine au fost inaugurate de un singur retailer activ pe segmentele de supermarketuri şi magazine de proximitate, în timp ce operatorii de hipermarketuri au inaugurat doar cinci magazine noi. Pe acest fond, sectorul de FMCG este singurul în care creşterea cifrei de afaceri este estimată în 2017 sub nivelul de 10%, respectiv 7,8%.

Pe de altă parte, domeniile în care marii jucători aşteaptă pentru acest an cifre de afaceri mai mari faţă de 2016 sunt Librarii (cu un avans de 23% în 2017, faţă de 15% în 2016), Bijuterii (33% în 2017 faţă de 27% în 2016) şi Restaurante şi Cafenele (24% faţă de 23%).

Bogdan Marcu, Partner, Retail Agency, Cushman & Wakefield Echinox, susţine: „În 2017 a continuat tendinţa pozitivă înregistrată de piaţa locală de retail în ultimii 2-3 ani. În ciuda unui ritm mai moderat faţă de anul precedent, creşterile înregistrate de retaileri pe piaţa locală sunt în continuare printre cele mai bune din Europa, fapt ce dă încredere retailerilor prezenţi de a-şi extinde reţelele şi pe viitor. În plus, observăm o atenţie din ce în ce mai sporită a retailerilor internaţionali din toate segmentele în a deschide operaţiuni pe piaţa locală şi cu siguranţă în următoarea perioadă vom vedea o serie de branduri noi, fapt ce va face competiţia din ce în ce mai acerbă. Datorită acestui lucru, credem că în 2018 va fi o provocare pentru retaileri să îşi atingă ţintele de deschideri, ţinând cont şi de stocul scăzut de livrări anunţat, dar şi să îşi majoreze cota de piaţă pe segmentele pe care activează”.

Evoluţia deschiderilor de magazine în ultimii doi ani pe sectoare de activitate (unităţi)

image

Sursa: Cushman & Wakefield Echinox

Evoluţia cifrei de afaceri pe sectoare de activitate în ultimii doi ani

image

Sursa: Cushman & Wakefield Echinox

Radiografia celor mai mari retaileri din România pe sectoare

Segment Retaileri analizati Număr total de magazine (final de 2016) Evoluţia cifrei de afaceri în 2016 Evoluţia cifrei de afaceri în 2017 (est.) Deschideri de magazine noi în 2016 Deschideri de magazine noi în 2017 (est.) Evoluţia numărului de magazine noi în 2017 (est.) Fashion 36 783 32% 25% 136 92 -32% FMCG 10 1.813 11,3% 7,8% 249 298 20% Electro-IT 2 238 33% 15% 29 9 -69% Încălţăminte 9 411 24% 13% 45 15 -67% Cosmetice 8 249 39% 16% 40 17 -57% Articole sportive 6 151 33% 24% 16 12 -25% Articole pentru copii 8 131 37% 19% 18 18 0% Bijuterii 5 282 27% 33% 45 16 -64% Restaurante şi cafenele 8 253 23% 24% 33 25 -24% Home & Deco 5 176 44% 37% 24 19 -21% Librării 2 47 15% 23% 5 3 -40% TOTAL - Medie ponderata 99 4.534 15,6% 11,3% 640 524 -18%

 

Sursa: Cushman & Wakefield Echinox

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite