Instanţele desfiinţează rând pe rând un ordin al ANAF. Instituţia continuă să îl aplice, deşi sunt în pericol mii de firme

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Ionuţ Mişa FOTO gov.ro
Ionuţ Mişa FOTO gov.ro

Mai multe instanţe din ţară au decis să suspende un ordin al ANAF care obligă companiile care au activitate în distribuţia angro de produse energetice sau de băuturi alcoolice să aibă depozit. În ciuda acestui fapt, Fiscul a decis să suspende doar temporar aplicarea acestui ordin şi pune în continuare în pericol mii de firme.

Practic, prin OpANAF nr. 1960/2018, publicat în Monitorul Oficial din data de 10 august, Fiscul abrogă atestatele de distribuţie a produselor energetice şi băuturilor alcoolice în regim angros de către operatorii economici ce nu au depozitare.

„Este cazul unei societăţi ce achiziţionează benzină sau motorină de la rafinărie, deţine o cisternă şi transportă benzina/motorina direct la clientul final. La fel şi cu societăţile ce achiziţionează băuturi alcoolice de la o fabrică şi transportă băuturile direct la client. Toţi aceştia nu vor mai putea să desfăşoare activitatea dacă nu se dotează cu depozite. Practic, sunt scoşi din piaţă”, explica atunci Adrian Benţa, consultant fiscal.

Şi consultantul fiscal Gabriel Biriş spunea atunci că acest ordin scoate din piaţă companii mici, lăsând loc pentru „rechini”.

Val de decizii ale instanţelor                                                                     

Trei instanţe judecătoreşti diferite au decis recent suspendarea ordinului dat de ANAF în august. Prima decizie de suspendare a fost dată de Curtea de Apel Constanţa, care a fost urmată de alte două de acelaşi fel, pronunţate de judecătorii Curţii de Apel Timişoara şi Curţii de Apel Bucureşti.

Cu toate acestea, decizia de suspendare se aplică doar firmelor pentru care s-a hotărât acest lucru în instanţă. Tuturor celorlalte companii li se aplică în continuare noua regulă.

Vor mai urma în mod sigur şi altele, pe rol fiind încă multe dosare, spune Gabriel Biriş.

ANAF a suspendat temporar ordinul

În ciuda deciziilor instanţelor, ANAF nu elimină acest ordin. Singura măsură luată de Fisc este să amâne, printr-un nou ordin, intrarea în vigoare a măsurii până la data de 31 decembrie 2018.

De anul viitor, însă, aceşti distribuitori angro vor fi însă obligaţi să respecte acest ordin.

„Până pe 31.12 se dă doar timp încă şi mai multor companii să obţină suspendarea aplicării ordinului. Ce se întâmplă atunci când instanţele se vor pronunţa şi pe fond şi vor anula ordinul (foarte probabil, din moment ce deja l-au suspendat)? Va fi clar o distorsionare a pieţei, unii vor putea continua activitatea, alţii nu”, explică Biriş.

Care este impactul ordinului

Impactul acestui ordin al ANAF din august este, potrivit lui Gabriel Biriş, o bulversare majoră a lanţului de comercializare al motorinei (în principal), inclusiv posibila blocare a campaniei agricole de toamnă pentru mulţi agricultori (mici şi medii).

Biriş explică, în următoarele rânduri, cum funcţionează piaţa, pe paliere, şi cum sunt afectaţi mulţi actori:

- primul palier este cel al producătorilor şi importatorilor, care sunt şi antrepozitari (motorina este stocată în depozit/antrepozit fără ca acciza să fie plătită. Pentru a fi vândută şi scoasă din antrepozit 100% din acciză este achitată de antrepozitar la buget);

- al doilea palier este cel al comercianţilor en-gross. Ei cumpără de la producător şi vând la consumator (B2B). Producătorul nu are un interes să vândă direct la consumator pentru că nu are nevoie de bătaia de cap asociată relaţiei cu mii de clienţi. Nu au nici oamenii şi nici infrastructura de vânzări necesară, cu atât mai puţin dacă nu vând cu plata în avans, ci cu plata la termen (pentru care trebuie garanţii, contracte, etc). De aceea preferă să vândă unui număr mult mai mic de en-grossisti, care la rândul lor vând miilor de consumatori. En-grossistii sunt şi ei de două categorii: cei care au depozite proprii (foarte puţini) şi cei care nu au. Cei care nu au, ridică motorină de la producător cu cisternă şi o livrează clientului.

- al treilea palier îl reprezintă consumatorul (tot companii). Aceştia pot fi producători agricoli, firme de transport, firme de construcţii, benzinării - îşi iau motorină de la en-grosistul cu care a dezvoltat o relaţie în ani, care îi dă motorină cu plata la termen, căruia i-a dat garanţii pentru a securiza plata.

Firmele de pe palierul 2 acţionează ca un lanţ de transmisie între producător şi consumator. Acum lanţul asta este rupt, spune Biriş. Astfel, potrivit lui, consumatorii care au nevoie de un sfert de cisternă nu vor mai avea de unde să o cumpere.

OPANAF-ul acesta nu e doar problemă pentru comercianţii en-gross fără depozite, mai spune el, ci şi pentru producători, care vor avea un blocaj imens până când îşi vor putea face propria infrastructură de vânzări.

E o problemă şi pentru consumatori, mai arată Biriş, care vor trebui fie să fie acceptaţi ca şi client de rafinării, fie să îşi găsească un en-grossist cu depozite (greu, că nu vor fi mulţi).

E o problemă şi pentru firmele mici de transport, care vor trebui fie să găsească clienţi consumatori finali, fie vor dispărea - pentru că en-grossistii mari vor lucra doar cu firme care au zeci de cisterne, nu 2-3, subliniază consultantul fiscal.

El mai spune că „nici cei care au cerut OPANAF-ul asta nu au realizat dimensiunea problemei pe care o generează, cu atât mai puţin cei care au semnat acest OPANAF”.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite