Guvernul interzice vânzarea de ţigări mentolate. Cum vor arăta noile pachete

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Executivul a aprobat miercuri proiectul de lege care stabileşte condiţiile privind fabricarea, aspectul şi vânzarea ţigărilor şi produselor din tutun, acesta urmând să intre în vigoare din data de 20 mai, însă o serie de excepţii se întind până în anul 2024.

Punerea pe piaţă a ţigărilor şi a tutunului rulat cu aromă caracteristică sau gust diferite de cel al tutunului, cum ar fi aromele de fructe, condimente, ierburi, alcool, dulciuri sau vanilie, va fi interzisă, a anunţat Dan Suciu, purtătorul de cuvânt al Guvernului.

„Prin proiectul aprobat astăzi, sunt reglementate ingredientele ce pot fi utilizate în produsele din tutun, precum şi nivelurile maxime ale emisiilor de gudron, nicotină şi monoxid de carbon.  Prin urmare, va fi interzisă punerea pe piaţă a ţigărilor şi a tutunului rulat care au o aromă caracteristică (adică un miros sau gust diferite de cel al tutunului, cum ar fi aromele de fructe, condimente, ierburi, alcool, dulciuri sau vanilie). Produsele cu aromă caracteristică al căror volum al vânzărilor la nivelul întregii UE reprezintă 3% sau mai mult într-o anumită categorie de produse vor fi interzise din 20 mai 2020“, se arată într-un comunicat al Guvernului.

De asemenea, va fi interzisă punerea pe piaţă a tuturor produselor din tutun care conţin aditivi speciali, precum vitamine, cafeină, taurină şi creează astfel impresia că un produs din tutun are un efect benefic asupra sănătăţii sau că prezintă riscuri mai mici pentru aceasta, dar şi a celor care conţin arome în capsule, filtru sau în alte caracteristici tehnice.

Cum vor arăta noile pachete

Etichetarea produselor din tutun se modifică substanţial, urmând să cuprindă:

* un avertisment general („Fumatul ucide“, pe 50% din suprafaţa laterală); 

* un mesaj de informare („Fumul de tutun conţine peste 70 de substanţe care cauzează cancer“, pe 50% din suprafaţa laterală);

*avertismente de sănătate combinate, formate din text, poză şi număr de telefon la care se pot obţine informaţii despre metodele de renunţare la fumat. Acestea vor fi plasate pe ambele feţe, în partea superioară, pe 65% din suprafaţă, iar avertismentul poate fi mutat sub timbrul fiscal, astfel încât marca să rămână sub avertisment. Există şi dimensiuni minime pentru avertismentele combinate: 44mm x 52mm. 

Avertismentele trebuie schimbate anual şi rotate pe pachete. Chenarul exterior negru va avea dimensiunea de 1 mm şi va fi inclus în suprafaţa avertismentului.

Fac excepţie de la prevederile de mai sus trabucurile şi ţigările de foi ambalate individual, precum şi produsele din tutun care nu ard, etichetarea în cazul acestora fiind supusă unui număr mai mic de rigori.

Raportarea ingredientelor

Concomitent, producătorii şi importatorii vor raporta informaţii cu privire la ingredientele utilizate în procesul de fabricaţie, la emisiile produselor de tutun şi la date privind volumul vânzărilor de produse de tutun din România, pe tip şi marcă. 

Noul format de raportare a fost elaborat şi aprobat de Comisia Europeană. Ministerul Sănătăţii va percepe producătorilor şi importatorilor de produse  din tutun tarife proporţionale pentru primirea, stocarea, prelucrarea şi analizarea informaţiilor transmise.

Suplimentar, producătorii şi importatorii au obligaţii de raportare extinsă pentru anumiţi aditivi conţinuţi în ţigarete şi tutunul de rulat. Ministerul Sănătăţii va publica în continuare aceste informaţii pe site-ul propriu de internet,  aplicând măsurile necesare asigurării confidenţialităţii informaţiilor indicate ca reprezentând secrete comerciale de către producătorii şi importatorii de ţigarete, tutun de rulat, ţigarete electronice şi flacoane de reumplere.

Trasabilitatea pachetelor

Proiectul de lege conţine, de asemenea, prevederi privind trasabilitatea pachetelor de tutun, astfel încât, circulaţia lor în Uniunea Europeană să fie înregistrată şi urmărită, pentru a putea fi verificată conformitatea cu legislaţia naţională şi europeană, contribuind astfel la combaterea contrabandei şi contrafacerii. 

„Pachetele unitare de produse de tutun vor fi marcate cu un identificator unic care va permite stabilirea următoarelor elemente: data şi locul de fabricare, fabrica, utilajul folosit la fabricarea produselor, schimbul de lucru de lucru sau ora fabricării, descrierea produsului, piaţa de destinaţie pentru vânzarea cu amănuntul, ruta de transport preconizată, dacă este cazul, importatorul în UE, ruta efectivă de transport de la fabricare până la primul punct de vânzare cu amănuntul, data transportului, destinaţia, punctul de plecare şi destinatarul, identitatea tuturor cumpărătorilor, de la fabricare până la primul punct de vânzare cu amănuntul etc. Toate aceste informaţii vor fi accesibile prin mijloace electronice, toate persoanele fizice şi juridice implicate în lanţul de aprovizionare al produselor din tutun ţinând o evidenţă completă şi exactă a tuturor tranzacţiilor relevante. Toate datele relevante vor fi găzduite într-o unitate de stocare de date situată fizic pe teritoriul UE, caracteristicile acesteia şi ale contractului de stocare de date urmând să fie aprobate de către Comisia Europeană şi transpuse în legislaţia naţională prin ordin al preşedintelui ANAF“, arată Guvernul.

Elemente de securitate

Produsele din tutun care sunt introduse pe piaţă poartă un element de securitate inviolabil, compus din elemente vizibile şi invizibile, care se tipăreşte sau se fixează astfel încât să nu poată fi îndepărtat, să nu poată fi şters, ascuns sau întrerupt, inclusiv prin intermediul timbrelor fiscale. Standardele tehnice pentru elementele de securitate vor fi aprobate de către Comisia Europeană şi transpuse în legislaţia naţională prin ordin al ministrului finanţelor publice.

Vânzarea online, interzisă

Un capitol distinct se referă la condiţiile de vânzare a produselor din tutun. Vânzările transfrontaliere la distanţă de produse din tutun şi ţigări electronice către consumatorii din România vor fi interzise. Vor fi permise însă vânzările transfrontaliere la distanţă din România către consumatorii situaţi în statele Uniunii Europene unde acest lucru nu este interzis. 

„Pentru a putea realiza aceste operaţiuni comerciale, punctele de vânzare cu amănuntul din România trebuie să se înregistreze la ANAF şi la autorităţile competente din statele membre în care sunt situaţi potenţialii consumatori. Astfel, trebuie să pună la dispoziţia Fiscului date referitoare la adresa site-ului folosit pentru a vinde produsele din tutun, dar şi toate informaţiile relevante pentru ca, la nevoie, site-ul să poată fi identificat cu uşurinţă“, mai arată Executivul.

Mai mult, legea îi va obliga pe aceşti comercianţi să folosească un sistem de verificare a vârstei care, în momentul vânzării, arată dacă respectivul cumpărător respectă sau nu reglementările privind vârsta minimă de la care pot fi achiziţionate produse din tutun. 

Măsura este justificată de către autorităţi prin faptul că 57% dintre români sunt de acord cu interzicerea vânzărilor de produse de tutun pe internet, potrivit Eurobarometrului 2015.

„De asemenea, aceste noi reglementări sunt introduse în condiţiile în care accesul facil la internet al tinerilor şi posibilitatea efectuării plăţilor folosind mijloace electronice care eludează controlul vârstei cumpărătorului, fac să crească probabilitatea ca un minor să poată cumpăra prin internet produse din tutun din ţări în care preţul este scăzut sau în care sunt permise ţigări cu arome ori cu alte caracteristici tehnice care cresc atractivitatea produsului (fum ori ţigări colorate, capsule aromate, etichete cu imagini atrăgătoare pentru copii, etc)“, potrivit Guvernului.

Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor se va face de către persoanele împuternicite în acest sens de Ministerul Sănătăţii, Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorului şi Autoritatea Naţională de Administrare Fiscală, în funcţie de competenţele stabilite prin lege. 

Ministerul Sănătăţii poate adopta şi alte reglementări prin care să interzică vânzarea produselor din tutun sau celor conexe, din motive legate de situaţia specifică din România, cu condiţia ca interzicerea să fie justificată de necesitatea protecţiei sănătăţii publice.

Perioade intermediare

Proiectul de lege va fi transmis spre dezbatere Parlamentului, intrarea sa în vigoare fiind prevăzută începând cu 20 mai 2016, însă introducerea pe piaţă a mai multor produse care nu sunt conforme este permisă până la 20 mai 2017. 

Este vorba despre produsele din tutun fabricate sau puse în circulaţie şi etichetate înainte de 20 mai 2016, ţigaretele electronice sau flacoanele de reumplere fabricate sau puse în circulaţie înainte de 20 noiembrie 2016, produsele din plante pentru fumat fabricate sau puse în liberă circulaţie înainte de 20 mai 2016.

Până la data de 20 mai 2019 se vor aplica exceptări temporare de la obligaţia privind poziţia avertismentului de sănătate combinat, în legătură cu poziţia timbrului fiscal. 

Măsurile privind trasabilitatea se aplică ţigaretelor şi tutunului rulat de la 20 mai 2019. Măsurile privind elementul de securitate se aplică ţigaretelor şi tutunului rulat de la 20 mai 2019, iar produselor din tutun altele decât ţigaretele şi tutunul de rulat de la 20 mai 2024.

Implementarea prevederilor prevăzute de actul normativ o vor realiza Ministerul Sănătăţii şi Ministerul Finanţelor Publice, prin Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF). 

Guvernul estimează că măsurile prevăzute în proiectul de lege vor duce la scăderea consumului de produse din tutun pe termen mediu, aceasta fiind estimată la 2% în următorii 5 ani.

Proiectul de lege transpune în legislaţia naţională Directiva europeană 2014/40/UE din 3 aprilie 2014 care priveşte fabricarea, prezentarea şi vânzarea produselor din tutun şi a produselor conexe. 

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite