GFR şi Transferoviar anunţă mâine Ministerul Transporturilor câţi bani dau pe CFR Marfă

GFR şi Transferoviar anunţă mâine Ministerul Transporturilor câţi bani dau pe CFR Marfă

Transportatorul feroviar de stat CFR Marfă exploatează 39.000 de vagoane şi 900 de locomotive  FOTO ADEVĂRUL

Cei doi investitori rămaşi în cursa pentru CFR Marfă trebuie să depună mâine, până la ora 12.00, oferta de cumpărare şi dovada că au plătit taxa de participare la licitaţie şi că au constituit garanţia în favoarea Ministerului Transporturilor. Iar joi se anunţă câştigătorul.

Ştiri pe aceeaşi temă

Mâine se parcurge încă o etapă din procesul de privatizare a companiei de stat CFR Marfă, proces ce se apropie de final. Mâine este poate cel mai important moment al privatizării. Cei doi investitori rămaşi în cursă, Grup Feroviar Român (GFR) şi asocierea Transferoviar – Donau Finanz, trebuie să depună, până la ora 12.00, la sediul Ministerului Transporturilor, oferta de cumpărare în plic sigilat, dovada privind achitarea taxei de participare la licitaţie (20.000 de euro), dar şi dovada constituirii garanţiei în valoare de 10 milioane de euro. De asemenea, GFR şi Transferoviar – Donau Finanz trebuie să depună documentele necesare care nu au fost solicitate în faza de precalificare. 
 
Iar joi va fi anunţat câştigătorul licitaţiei: comisia de privatizare va deschide plicurile la ora 11.00. Reprezentanţii investitorilor trebuie să fie prezenţi la Minister în momentul deschiderii plicurilor, astfel acestea vor fi returnate nedeschise.   
 
Privatizarea CFR Marfă este una dintre principalele teme date Guvernului de la Bucureşti de către Fondul Monetar Internaţional (FMI). Desemnarea câştigătorului licitaţiei are loc cu doar cinci zile înainte de reunirea board-ului FMI, în cadrul căreia se va analiza dacă România a îndeplinit precondiţile pentru finalizarea cu succes a acordului încheiat cu instituţia financiară.
 
Schimbări în timpul jocului 
 
Preţul de pornire în licitaţie pentru pachetul de 51% din acţiunile CFR Marfă a fost stabilit de consultanţi la 180,5 milioane de euro. Consultanţii nu au răspuns solicitării „Adevărul“ privind criteriile care au stat la baza fixării acestui preţ. Compania de stat CFR Marfă, care exploatează 39.000 de vagoane şi 900 de locomotive, a fost evaluată la 360 de milioane de euro, de două ori preţul de fier vechi al vagoanelor şi locomotivelor. 
 
Este preţul pus pe CFR Marfă unul prea mare sau prea mic? În timp ce sindicaliştii societăţii consideră că valoarea reală se ridică la peste un miliard de euro, sunt voci care susţin că preţul cerut investitorilor este prea mare întrucât CFR Marfă este o bombă cu ceas care va exploda în mâinile cumpărătorului. Transportatorul feroviar de marfă a încheiat anul 2011 cu o cifră de afaceri de 261 de milioane de euro şi cu pierderi de 22 de milioane de euro. 
 
CFR Marfă a intrat în rândul privatizărilor controversate după ce o serie de schimbări au fost efectuate în timpul jocului. După ce toţi cei trei investitori înscrişi în cursă, GFR, Transferoviar-Donau Finanz şi OmniTRAX, nu s-au precalificat iniţial în procesul de privatizare, Ministerul Transporturilor a relaxat condiţiile de participare la licitaţie. Mai exact, cifra de afaceri medie anuală pe ultimii trei ani a fost redusă de la 30 de milioane de euro la 20 de milioane de euro. Surse apropiate procesului au declarat, la momentul respectiv, pentru „Adevărul“, că decizia a fost luată pentru ca asociarea Transferoviar-Donau Finanz să poată merge mai departe în cursă.  
 
De asemenea, cu doar o săptămână înainte de desemnarea câştigătorului, Ministerul Transporturilor a şters datoriile transportatorului, de 127,4 milioane de lei, către stat printr-o ordonanţă de urgenţă şi, separat, începe transferul unor active (pe care nu le-a făcut publice) către CFR SA, care administrează infrastructura feroviară şi Societatea de Administrare Active Feroviare.
 
Se încing spiritele pe ultima sută de metri 
 
Chiar dacă mai sunt doar două zile până la anunţarea câştigătorului licitaţiei pentru CFR Marfă, tot mai multe voci cer suspendarea procesului de privatizare. Compania americană OmniTRAX, eliminată din cursă pentru că nu a depus la termen oferta preliminară şi neangajantă, a depus contestaţie privind vânzarea a 51% din operatorul feroviar de marfă, a acuzat autorităţile de lipsă de transparenţă şi a cerut suspendarea privatizării. 
 
Ieri, aproximativ 50 de sindicalişti de la Federaţia Mecanicilor de Locomotivă au pichetat sediul Ministerului Transporturilor, cerând oprirea procedurii de privatizare a CFR Marfă pentru că, în timpul derulării acesteia, au intervenit schimbări în structura societăţii. Sindicaliştii au spus că suma pentru care ar urma să fie vândută compania CFR Marfă este foarte mică şi cer ca vânzarea să se facă la valoarea de piaţă, adică peste un miliard de euro.
 
Şi Asociaţia Transportatorilor Feroviari din România, din care fac parte şi cei doi investitori rămaşi în cursă, consideră că Ministerul Transporturilor ar trebui să  reia procesul de privatizare, în condiţiile în care s-au produs „o serie de inadvertenţe şi erori“. 
 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările