GFR: „Statul are la dispoziţie două zile să deblocheze suma de 20 de milioane de euro din contul escrow“. Gruia Stoica: „Este obligatoriu să ne recuperăm banii“

GFR: „Statul are la dispoziţie două zile să deblocheze suma de 20 de milioane de euro din contul escrow“. Gruia Stoica: „Este obligatoriu să ne recuperăm banii“

Gruia Stoica, proprietarul Grup Feroviar Român, susţine că privatizarea CFR Marfă a eşuat pentru că vânzătorul, statul român, nu şi-a îndeplinit anumite obligaţii asumate în contract FOTO Mediafax

Gruia Stoica, proprietarul Grup Feroviar Român (GFR), compania care a câştigat licitaţia pentru CFR Marfă, a declarat că îl surprinde declaraţia ministrului Transporturilor, Ramona Mănescu, privind posibilitatea menţinerii de către stat a garanţiei de 10 milioane de euro în urma eşuării privatizării companiei de stat. El a adăugat că este obligatoriu să-şi recupereze cele 30 de milioane de euro virate şi că ia în calcul să ceară statului daune.

Ştiri pe aceeaşi temă

"Mă surprinde declaraţia ministrului privind posibilitatea menţinerii garanţiei de 10 milioane de euro, cred că este o declaraţie făcută din cauza presiunilor create“, a declarat Gruia Stoica.

Gruia Stoica a spus că a solicitat restituirea de urgenţă a garanţiei de 10 milioane de euro, dar şi deblocarea celor 20 de milioane de euro din contul escrow deschis acum două săptămâni la Banca Transilvania. El a adăugat că ia în calcul solicitarea de daune Ministerului Transporturilor, costurile suplimentare suportate de GFR ridicându-se la câteva milioane de euro. 

"Este obligatoriu să ne recuperăm banii“, a spus Gruia Stoica, răspunzând la o întrebare dacă va da statul în judecată.  

Proprietarul GFR a mai spus că ia în calcul solicitarea unei ordonanţe preşedinţiale în justiţie pentru a se continua privatizare. "Am spus că dacă privatizarea va mai avea loc de 100 de ori, de 100 de ori voi participa, pentru că este vorba de ţara mea“, a spus Gruia Sroica.  

El a citit, la începutul conferinţei de presă, un material scris de juriştii companiei şi de reprezentanţii departamentuilui de comunicare, precizând, în glumă, că "trebuie să-l citesc pentru că altfel mi-au zis că îşi dau demisia“.

El a precizat că reprezentanţii GFR au fost invitaţi luni la sediul Ministerului Transporturilor pentru a fi informaţi că nu pot face plata întrucât nu au fost respectate mai multe clauze suspensive şi că, astfel, nu se poate face plata. Clauzele vizau avizul de la Consiliul Concurenţei şi obţinerea acordului finanţatorilor interni şi externi pentru modificarea structurii acţionariatului CFR Marfă. El a adăugat că 7 din 12 bănci nu şi-au dat acordul pentru modificarea structurii acţionariatului.  

"Ministerul Transporturilor are la dispoziţie două zile lucrătoare pentru a transmite agentului de escrow un ordin de deblocare a sumei de 20 de milioane de euro blocate, iar în baza acestei notificări, fondurile vor fi deblocate de bancă în contul cumpărătorului. Pentru garanţia de 10 milioane nu este niciun termen, însă atât timp cât este evident că nu s-a încălcat nicio clauză de către cumpărător, trebuie să pună la dispoziţia cumpărătorului suma în cel mai scump timp. Scrisoarea de garanţie este valabilă până în ianuarie 2014, dar tranzacţia nemaiavând loc, nu are rost să mai existe", a declarat Laura Mocanu, consultantul juridic al GFR.  

Gruia Stoica a adăugat că valoarea costurilor suplimentare suportate de GFR se ridică la câteva milioane de euro.

"Legislaţia europeană spune că nu se poate face nicio tranzacţie fără avizul Consiliului Concurenţei sau Comisiei Europene, după caz", a spus Gruia Stoica. El vrea "adaptarea HG la legislaţia europeană", adică finalizarea privatizării/plata după ce se primeşte avizul autorităţii de concurenţă. Stoica a spus ca 30 de zile durează numai să se ştie dacă CC sau CE analizează preluarea, iar un aviz simplu mai adaugă cel puţin 45 de zile. Adica 15 zile peste nivelul celor 60 stipulate în Hotărârea de Guvern.


 

Privatizarea CFR Marfă a eşuat luni, când era termenul de finalizare al tranzacţiei, condiţionat de îndeplinirea unor condiţii suspensive, printre care avizul din partea Consiliului Concurenţei, conversia creanţelor statului asupra companiei de stat în acţiuni şi obţinerea acordului finanţatoruilor externi şi interni ai CFR Marfă pentru schimbarea acţionariatului. Pentru finalizarea privatizării, în urma începlinirii acestor condiţii, Gruia Stoica, proprietarul Grup Feroviar Român (GFR), câştigătorul licitaţiei, trebuia să plătească diferenţa de 170,2 milioane de euro, după ce a virat 20 de milioane de euro în contul escrow deschis săptămâna trecută şi alte 10 milioane de euro garanţie la începutul procesului de privatizare.  

Oficial, procesul de privatizare a CFR Marfă a eşuat deoarece comisia de privatizare şi Grup Feroviar Român (GFR) nu au ajuns la un rezultat pentru încheierea transferului de acţiuni în proprietate privată, nefiind îndeplinite condiţiile suspensive din hotărârea de Guvern privind transferul de acţiuni.

La ieşirea din Ministerul Transporturilor, omul de afaceri Gruia Stoica, proprietarul Grampet-GFR, a declarat că timp de şase ore comisia de privatizare a încercat să-l convingă să nu dea în judecată instituţia. El a spus că va lua mâine o decizie în această privinţă.

Am fost astăzi chemaţi la Ministerul Transporturilor pentru a fi informaţi de către Comisia de Privatizare că nu putem fi invitaţi să plătim restul de bani pentru pachetul de 51% din CFR Marfă, pentru că nu au fost îndeplinite condiţiile suspensive ale contractului de privatizare. Unele bănci creditoare ale CFR Marfă nu şi-au dat acordul pentru schimbarea structurii acţionariatului, iar Consiliul Concurenţei nu avea timpul necesar pentru a-şi da avizul. În aceste condiţii, am fost convocaţi să luăm la cunoştinţă imposibilitatea finalizării privatizării”, a declarat Gruia Stoica, într-un comunicat al grupului Grampet. 

În spatele acestei explicaţii „tehnice“ se ascund însă o serie întreagă de tergiversări şi controverse care au dus, de fapt, la eşecul privatizării.

Ping-pong cu responsabilităţile

Instituţiile statului şi-au trasat termene practic imposibil de respectat, pe care apoi au ezitat să le amâne, în timp ce reprezentanţii la vârf ai acestora şi-au pasat de la unul la celălalt responsabilităţile. Iar declaraţiile publice au menţinut o permanentă stare de confuzie, astfel că investitorii care s-au aplecat cu maximum de seriozitate asupra procesului au avut nevoie de nervi de oţel pentru a-şi păstra calmul şi acuitatea în acest mediu total instabil. Aşa că nu e de mirare retragerea a cinci din 11 bănci care iniţial se angajaseră să sprijine proiectul.

Când, într-un final, a ieşit la lumină faptul că autorităţile sunt cele care nu şi-au îndeplinit partea de obligaţii şi că, de fapt, acestea nu au întreprins mai nimic din ce aveau de îndeplinit, a devenit limpede că privatizarea eşuează.

Iată ce condiţii trebuia să se îndeplinească până luni, potrivit normativului privind transferul dreptului de proprietate asupra pachetului de 51% din acţiunile CFR Marfă:
** emiterea unei decizii din partea autorităţilor de concurenţă;
** finalizarea de către vânzător a conversiei creanţelor deţinute de stat asupra companiei la data semnării contractului şi definitivarea structurii capitalului social al societăţii în urma operaţiunii;
** obţinerea de către vânzător, de la finanţatorii interni şi externi ai societăţii, a unui acord cu privire la modificarea structurii acţionariatului societăţii, ca efect al încheierii contractului;
** creditarea contului vânzătorului cu toate sumele datorate de cumpărător;
** semnarea declaraţiei privind transferul dreptului de proprietate asupra pachetului de acţiuni în registrul acţionarilor şi de acţiuni al societăţii.

Surse apropiate negocierilor au declarat pentru „Adevărul“ că reprezentanţii comisiei de privatizare a CFR Marfă i-au chemat la discuţii pe cei de la GFR pentru a le comunica în principal că tranzacţia nu poate fi finalizată întrucât nu s-au îndeplinit condiţiile suspensive, ceea ce atrage după sine imposibilitatea efectuării plăţii celor 170,2 milioane de euro.

Asta după ce reprezentanţii Consiliului Concurenţei au precizat, în repetate rânduri, că nu pot emite un aviz (pozitiv sau negativ) într-un timp atât de scurt, întrucât compania este una de mari dimensiuni, iar un răspuns va putea fi oferit în termen de 45 de zile de la primirea de la GFR a tuturor documentelor necesare. Şi după ce Ministerul Transporturilor a ezitat să ceară Guvernului o amânare care se impunea de la sine în calendarul privatizării CFR Marfă...

Statul trebuie să dea banii înapoi

Dacă în după-amiaza zilei de luni autorităţile încă mai discutau despre privatizare cu reprezentanţii GFR, spre seară părţile au trecut la un altfel de negocieri: încheierea unui aranjament prin care procesul se opreşte, iar statul va trebui să returneze banii puşi la bătaie de către Grup Feroviar Român (10 milioane de euro ca garanţie şi 20 de milioane de euro ca avans din suma ce trebuia plătită la finalizarea procesului). Ramona Mănescu, ministrul Transporturilor, a declarat luni seara că membrii comisiei de privatizare şi consultanţii Deloitte şi Muşat şi Asociaţii "analizează posibilitatea sau oportunitatea menţinerii garanţiei de către stat“. 

În luna iunie, GFR a fost declarat câştigător în procesul de privatizare a CFR Marfă, oferind un preţ de 202 milioane de euro pentru 51% din acţiunile CFR Marfă.

Reamintim că Grup Feroviar Român a cerut duminică, Ministerului Transporturilor, să facă public contractul pentru vânzarea pachetului majoritar de acţiuni la CFR Marfă, solicitând totodată implicarea directă a ministrului de resort, Ramona Mănescu, în vederea evitării unui eşec al privatizării.


Mai multe despre privatizarea CFR Marfă

Privatizarea CFR Marfă a eşuat. După trei ore de negocieri, GFR şi comisia de privatizare nu au ajuns la niciun acord Procesul de privatizare a CFR Marfă a eşuat după ce reprezentanţii Grup Feroviar Român (GFR) şi membrii comisiei de privatizare din Ministerul Transporturilor nu au ajuns la niciun acord privind transferul de acţiuni în proprietate privată. 

EDITORIAL: Semnificaţia eşecului privatizării CFR Marfă Nu că mi-aş fi făcut cine ştie ce iluzii. Constat doar, pentru a "n" oară, că aproape tot ce atinge statul se usucă.   În ciuda contextului internaţional dificil, de-ar fi să menţionăm doar criza financiară din America, guvernele României merg inconştient spre prăpastie.

Băsescu, despre privatizarea CFR Marfă: Prim-ministrul nu ar trebui să se teamă dacă a respectat legea Administraţia prezidenţială a reacţionat după afirmaţia premierului Victor Ponta, potrivit căreia funcţionarii statului s-ar teme deoarece preşedintele României ar fi dat ordin să fie anchetaţi de către DNA. Bogdan Oprea, purtătorul de cuvânt al lui Traian Băsescu, notează că niciun funcţionar al statului nu ar trebui să se teamă de justiţie dacă a respectat legea.

EXCLUSIV Privatizarea CFR Marfă: ce condiţii contractuale şi-au asumat, dar nu au îndeplinit instituţiile statului Lipsa unei poziţii clare de la Consiliul Concurenţei, întârzierea conversiei în acţiuni deţinute de stat asupra CFR Marfă şi lipsa avizului pe care Ministerul Transporturilor trebuia să-l obţină de la finanţatorii societăţii pentru schimbarea structurii acţionariatului sunt principalele piedici în calea privatizării transportatorului feroviar. Piedici puse de stat, nu de investitorul desemnat câştigător al licitaţiei de privatizare.
 
EXCLUSIV Negocieri dure pe CFR Marfă: comisia de privatizare vrea ca Gruia Stoica să plătească fără ca ministerul să-şi fi îndeplinit obligaţiile din contract În urma discuţiilor purtate timp de câteva ore astăzi, la Ministerul Transporturilor, au rezultat mai multe variante de lucru care converg către ideea ca ministerul să primească banii fără a-şi îndeplini obligaţiile.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările