Feroviarii particulari vor să reclame Guvernul că favorizează CFR Marfă tocmai la Comisia Europeană, care a acceptat facilităţile acordate societăţii

0
Publicat:
Ultima actualizare:
CFR Marfă este favorizată de Bruxelles în vederea privatizării
CFR Marfă este favorizată de Bruxelles în vederea privatizării

Organizaţia Patronală a Societăţilor Feroviare Private din România, o federaţie patronală nouă, condusă de avocatul Vlad Nichita, şi-a propus să debuteze în forţă în spaţiul public printr-o acţiune despre care ar fi trebuit să ştie că nu va avea succes: reclamarea la Comisia Europeană a practicilor prin care statul favorizează CFR Marfă.

„CFR Marfă are acum datorii de 75 de milioane de euro restante la CFR SA (Infrastructură), după ce în urmă cu doar doi ani îi fuseseră şterse datorii de 450 de milioane de euro, dintre care aproape 100 de milioane de euro erau datorii comerciale - TUI (n.n. - taxa de utilizare a infrastructurii). Considerăm că este un caz clar de ajutor de stat acordat CFR Marfă pe care Organizaţia este hotărâtă să-l aducă în atenţia Comisiei Europene“, arată conducerea noii federaţii patronale într-un comunicat.

De ce un astfel de demers nu ar avea succes la Bruxelles? Pentru că tocmai Comisia Europeană a acceptat ştergerea de datorii acumulate de CFR Marfă, şi asta cu un motiv bine întemeiat: „primenirea“ contabilă a societăţii de stat în vederea privatizării.

Reamintim că privatizarea CFR Marfă ar trebui să aibă loc până cel mai târziu la sfârşitul lunii martie 2016, termen stabilit chiar de Comisia Europeană, la schimb cu facilitatea ştergerii de datorii.

Ministerul Transporturilor, acuzat că ţine cu propriile companii

„Societăţile feroviare private sunt nevoite să acţioneze pe o piaţă care nu este reglementată la fel pentru toată lumea, iar Ministerul Transporturilor se implică în mod vădit în favorizarea companiilor de stat şi în dezvoltarea afacerilor acestora“, a acuzat liderul patronal, într-o conferinţă de presă.

„Autoritatea Feroviară Română (AFER) este în subordinea Ministerului Transporturilor şi atunci riscă să aibă un comportament subiectiv faţă de operatorii feroviari. Credem că un for de supraveghere precum AFER trebuie să fie independent, lipsit de orice formă de subordonare ca să poată să-şi facă treaba în mod nediscreţionar.
Este frustrant atunci când operatorii feroviari constată că ei trebuie nu doar să facă concurenţă companiilor de stat, ci şi întregului aparat de stat reprezentat de Ministerul Transporturilor“, a spus Vlad Nichita.

Dialog social „cu fermitate“

Potrivit liderului patronal, organizaţia solicită ca Autoritatea Feroviară să devină independentă şi autonomă în raport cu Ministerul Transporturilor, tocmai pentru a se asigura că "arbitrul" este imparţial.

Astfel că le cere "cu fermitate" reprezentanţilor Ministerului Transporturilor să lase competiţia economică liberă, guvernată doar de principiile pieţei şi nu de ingerinţe politice.

Ca partener de dialog social cu Ministerul, va fi interesant de văzut ce efect va avea această cerere „cu fermitate“ a noului patronat, în condiţiile în care transportatorii feroviari privaţi au încă multe facilităţi de negociat cu autorităţile.

Altă nemulţumire: supraacciza care va fi eliminată

În opinia societăţilor feroviare private din România, mediul concurenţial este viciat şi dezechilibrat în favoarea companiilor de stat, acest lucru aducând prejudicii economiei româneşti, deoarece productivitatea sectorului privat este afectată, putându-se încasa mai mult de pe urma lor, iar pe de altă parte pentru că societăţile de stat nu îşi plătesc datoriile.

"Suntem nemulţumiţi şi de faptul că societăţile feroviare sunt nevoite să subvenţioneze concurenţa din sectorul auto în condiţiile în care supra-acciza de 7 eurocenţi se aplică şi la motorina folosită pe calea ferată şi doar transportatorii rutieri o recuperează parţial", a mai afirmat reprezentantul societăţilor feroviare private.

Reamintim că deputaţii le-au luat-o cumva înaintea feroviarilor şi - chiar dacă, foarte probabil, nu le cunoşteau doleanţa - au adoptat noul Cod Fiscal prin care va fi eliminată cu totul supraacciza de 7 eurocenţi.

Deşi a trecut mai bine de un an de când feroviarii plătesc supraacciză la motorina locomotivelor - bani care, într-adevăr, finanţează drumurile -, nu s-a remarcat nicio acţiune patronală împotriva acesteia.

Doar sindicatele din acest sector au ieşit de câteva ori, având însă problema supraaccizei la pachet cu alte revendicări, mult mai importante pentru companiile feroviare şi salariaţii acestora.

Economie



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite