FOTO Ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu, aruncă bomba: „Aeronava prezidenţială trebuie vândută”

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Preşedintele Traian Băsescu, coborând din aeronava prezidenţială, pe aeroportul capitalei peruane Lima, în ianuarie 2013 FOTO Reuters
Preşedintele Traian Băsescu, coborând din aeronava prezidenţială, pe aeroportul capitalei peruane Lima, în ianuarie 2013 FOTO Reuters

Ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu, a declarat că aeronava prezidenţială trebuie vândută pentru ca Tarom să scape din situaţia financiară dificilă în care se zbate de câţiva ani buni. Air Force One de România ar provoca Taromului „pierderi de şapte milioane de euro anual”, a spus Fenechiu.

Oficialul de la Transporturi, întrebat ce soluţii ar vedea pentru salvarea companiei naţionale aeriene Tarom, a spus că „aeronava prezidenţială ar trebui vândută, deoarece pierderile provocate de acest avion se ridică la şapte milioane de euro pe an”.

Fenechiu a făcut aceste declaraţii la finalul emisiunii „Jocuri de putere” difuzată de Realitatea TV.  Pierderile înregistrate de Tarom în ultimii patru ani se ridică la un miliard de lei. 

Tarom nu este foarte atractivă în prezent pentru investitori din perspectiva achiziţiei de acţiuni, din cauza pierderilor, a declarat joi Christian Edouard Heinzmann, directorul general al companiei de transport aerian.

El a precizat că au avut loc câteva întâlniri cu reprezentanţii casei de brokeraj Swiss Capital, mandataţi să găsească investitori interesaţi pentru preluarea a 20% din capitalul Tarom, dar nu are alte informaţii.

Ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu (foto dreapta), a declarat la finele lunii ianuarie, după o întâlnire cu reprezentanţii FMI, că în cazul Tarom este în derulare elaborarea strategiei de privatizare şi statul ar putea ceda un pachet de peste 20% din acţiuni.

image

Heinzmann a precizat că primul plan de management a fost respins de board-ul companiei, fiind prea complicat, iar varianta revizuită va fi propusă la finele săptămânii viitoare. „Dacă îl resping din nou vinerea viitoare va trebui să merg acasă", a spus el.

Planul vizează revizuirea tuturor operaţiunilor companiei, eficientizarea acestora şi creşterea încasărilor, în condiţiile în care vânzările şi activitatea de management a fost deficitară în ultimii ani.

Şeful Tarom a afirmat că în prezent au loc renegocieri cu toţi furnizorii companiei, în număr de 30-40, unele contracte fiind „şocante".

Potrivit sursei citate, toate rutele companiei sunt puţin profitabile în prezent, cea mai importantă fiind cursa de Bruxelles. Compania intenţionează să introducă o cursă spre Praga şi să crească numărul curselor din Iaşi.

Heinzmann nu a furnizat rezultatele financiare ale Tarom din 2012, dar a precizat că speră ca operatorul aerian să devină profitabil înainte de 2016. Tarom nu a mai obţinut profit din anul 2007, iar pierderile înregistrate în intervalul 2008-2011 totalizează 830 de milioane de lei.


Rutele avionului prezidenţial

Preşedintele Traian Băsescu a tăiat pământul în lung şi în lat cu noul avion prezidenţial.

Primul zbor cu noul avion a fost în Turkmenistan, acolo unde Băsescu a purtat discuţii pe teme energetice cu omologul său, Gurbangulî Berdîmuhamedov.

În ianuarie, Traian Băsescu a traversat oceanul pentru o vizită în America Latină. Prima oprire a preşedintelui a fost în Chile, la a urmat Peru.

Pe lista destinaţiilor frecvente ale preşedintelui se numără Bruxelles, capitala europeană fiind gazda Consiliului European. La ultimul summit, din 7-8 februarie 2013, şeful statului a negociat finanţarea europeană a României pe următorii şapte ani.

O destinaţie specială a fost la Vatican. Traian Băsescu a fost ultimul şef de stat care a avut privilegiul să se întâlnească cu Papa, după ce acesta anunţase , cu câteva zile înainte de întrevedere, că se va retrage din fruntea Bisericii Catolice.

Ultimul zbor al preşedintelui a fost la Viena, dar nici acesta nu poate fi trecut uşor cu vederea. Din capitala Austriei, Băsescu a anunţat că nu se gândeşte la pensie şi că va continua să joace pe scena politică şi după încheierea mandatului prezidenţial.

Criticile lui Ponta

Ponta AFP

Avionul prezidenţial a fost subiect de discuţii şi pentru premierul Victor Ponta. Înainte de a fi numit pentru a doua oara premier, Ponta anunţa că bugetul României trebuie împărţit cu atenţie.

„Şi la Administraţia Prezidenţială vom face  reduceri. Faptul că ditamai avionul stă pe pistă câte trei zile să se plimbe preşedintele la Bruxelles, la Consiliul European... Am fost şi eu la Bruxelles şi am mers cu avionul de linie. Am văzut şi alţi şefi de guvern, în general ţările au un avion. La noi se închiriază de la Tarom ditamai avionul pentru preşedinte şi câţiva din jurul lui. Încercăm să fim mai închişi la buzunar“, spunea premierul.

Scurt istoric al „aeronavei prezidenţiale”

Boeing-ul 707 Carpaţi a fost produs în 1974 şi a fost utilizat de Nicolae Ceauşescu ca  avion de rezervă. În 1990 după ce aeronava oficială a fost avariată grav în urma unor teste, Boeing-ul 707 Carpaţi a funcţionat ca transportator oficial al Adminstraţiei Prezidenţiale. Avionul a fost utilizat pentru ultima dată în 2010 când a fost "pensionat", după 36 de ani de activitate. După 2010, Administraţia Prezidenţială a folosit pentru cursele externe un avion Airbus închiriat de la Tarom. În septembrie 2012,  Boeingul 707 Carpaţi a fost vândut de autorităţile române şi va opera din 2014 în misiuni militare ale SUA şi ale NATO. Compania americană Omega Air a fost cea care a cumpărat avionul pe care l-a transformat, ulterior, în aeronavă de realimentare în aer a avioanelor de luptă.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite