DOCUMENT Trenurile private se înmulţesc pe banii statului

DOCUMENT Trenurile private se înmulţesc pe banii statului

Pentru particulari este mai important ca trenurile să fie multe decât să fie pline

Cea mai mare parte a subvenţiilor destinate transportatorilor particulari de călători de pe căile ferate se dau pentru numărul de trenuri, astfel că banii sunt luaţi chiar dacă garniturile circulă aproape goale.

Pentru orice comerciant, lipsa clienţilor este un motiv de îngrijorare, dacă nu chiar de disperare. Pentru transportatorii feroviari particulari însă, lipsa pasagerilor nu dă prea multe bătăi de cap, pentru că statul subvenţionează numărul de trenuri mai mult decât numărul de călători.

Mai exact, numărul pasagerilor contează în proporţie de 30% în calculul subvenţiilor acordate, în timp ce numărul trenurilor puse în circulaţie contează în proporţie de 70%.

Rezultatul: în ultimii ani, particularii au pus în circulaţie tot mai multe trenuri de călători, chiar dacă numărul pasagerilor (de obicei, navetişti) a stagnat sau chiar a scăzut.

Asta în timp ce transportatorul public, CFR Călători (care primeşte aceleaşi subvenţii), se vede nevoit să reducă numărul trenurilor, din motive de (ne)rentabilitate.

Iar statul pregăteşte, în această perioadă, normativele pe baza cărora se vor acorda subvenţiile în 2014, din care reiese că fenomenul înmulţirii trenurilor private pe banii publici va continua cel puţin până anul viitor.

Regio, preferatul particularilor

Potrivit normativelor, care acum se află în faza de dezbatere publică la nivelul Ministerului Transporturilor, compensaţia programată aferentă indicatorului călători-km se acordă în proporţie de 20% pentru trenurile InterRegio (fostele Accelerate) şi în proporţie de 80% pentru trenurile Regio (fostele Personale).

Pentru fiecare operator de transport feroviar de călători valoarea minimă a veniturilor proprii corespunzătoare fiecărei categorii de trenuri trebuie să fie de cel puţin 15% din valoarea compensaţiei acordate prin contractul de servicii pentru trenurile Regio şi de cel puţin 25% pentru trenurile InterRegio.

Valorile compensaţiei acordate pentru pachetul minim social sunt de 57,357 lei pe mia de călători-km şi 18.174,65 lei pe mia de tren-km la trenurile InterRegio, respectiv de 251,225 lei pe mia de călători-km şi 18.174,65 lei pe mia de tren-km la trenurile Regio.

Rutele cu tot mai multe trenuri

Mersurile de trenuri afişate de-a lungul timpului de către transportatorii feroviari particulari arată cum numărul garniturilor puse în circulaţie a crescut exponenţial, iar câteva rute sunt reprezentative din acest punct de vedere.

Iată câteva exemple: în anul 2010, pe secţia Buzău-Nehoiaşu circulau patru trenuri zilnice permanente (luni-duminică) plus două în zilele lucrătoare, pentru ca acum să circule 16 trenuri permanente plus două în zilele lucrătoare; pe ruta Galaţi-Bârlad, unde în 2010 erau doar patru trenuri (două dimineaţa şi două seara), circulă acum 18 trenuri; pe secţia de circulaţie Sărmăşag-Săcuieni (Bihor) erau patru trenuri în 2009, acum circulă 16 trenuri.

Proiectele normativelor prin care se stabileşte nivelul subvenţiilor pentru transportatorii feroviari se află în dezbatere publică şi se pot transmite sugestii la Ministerul Transporturilor până la data de 22 aprilie.

Cfr Subventii Proiect

CFR Subventii Notă de Fundamentare

Cfr Subventii Anexa

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: