Dedicaţie. Pentru cine a netezit Fenechiu calea către CFR Marfă

Dedicaţie. Pentru cine a netezit Fenechiu calea către CFR Marfă

Relu Fenechiu, ministrul Transporturilor, susţine că modificarea criteriilor nu va influenţa preţul de vânzare al CFR Marfă   FOTO ADEVĂRUL

Ministerul Transporturilor, condus de Relu Fenechiu, a relaxat criteriile de calificare în procesul de privatizare a CFR Marfă, acceptând o cifră de afaceri mai mică decât în faza iniţială, pentru a permite companiei Transferoviar Grup, deţinută de Călin Mitică, să meargă mai departe în cursă.

Ştiri pe aceeaşi temă

După ce niciunul dintre cei trei investitori interesaţi de privatizarea CFR Marfă nu s-a precalificat pentru etapa următoare în cadrul procesului de vânzare a operatorului feroviar, Ministerul Transporturilor a reluat procedura în numai o săptămână şi a relaxat condiţiile pentru participanţi. 
 
Deşi modificarea criteriilor de participare la privatizarea CFR Marfă ar putea fi interpretată ca o măsură de atragere a mai multor investitori, acest lucru este greu de crezut în condiţiile în care timpul pus la dispoziţie pentru reluarea procedurii a fost unul extrem de scurt, doar o săptămână. Astfel că documentaţia a fost depusă de aceiaşi trei investitori: compania americană OmniTRAX, Grup Feroviar Român (GFR), controlat de omul de afaceri Gruia 
Stoica, şi asocierea Transferoviar Grup (TFG, firmă deţinută de Călin Mitică) şi fondul de investiţii Donau-Finanz GmbH & Co KG Austria.
 
Pentru a nu fi depăşit termenul final pentru privatizarea transportatorului feroviar de marfă, 20 iunie, agreat cu Fondul Monetar Internaţional, Ministerul Transporturilor a parcurs joia trecută trei etape: depunerea ofertelor, analiza preliminară şi stabilirea listei scurte. Toţi cei trei investitori s-au precalificat în etapele următoare ale privatizării. Următorul termen în proces este 5 iunie, ora 16.00, până când candidaţii trebuie să depună ofertele preliminare şi neangajante.
 
În prima procedură de privatizare, demarată la 8 mai şi eşuată o săptămână mai târziu, Ministerul Transporturilor cerea candidaţilor să aibă o cifră de afaceri medie anuală de minimum 100 de milioane de euro în ultimii trei ani încheiaţi. În cazul persoanelor care participă în cadrul unui grup de investitori, cum este cazul asocierii Transferoviar Grup - Donau-Finanz GmbH & Co KG Austria, membrul grupului care deţine licenţa de transport marfă, adică Transferoviar Grup, trebuie să aibă o cifră de afaceri medie anuală în ultimii trei ani de cel puţin 30 de milioane de euro. 
 
În noul anunţ de privatizare, postat Minister la 16 mai, se cere pentru grupul de investitori (cumulate cu persoanele juridice afiliate sub controlul acestora) o cifră de afaceri medie anuală, atenţie, rezultată din activităţile de transport de marfă, în ultimii trei ani financiari încheiaţi, de minimum 20 de milioane de euro.  
 
Chiar dacă Transferoviar s-a asociat în procesul de privatizare a CFR Marfă cu fondul de investiţii austriac Donau-Finanz GmbH & Co KG pentru o putere financiară mai mare, compania controlată de Călin Mitică trebuia iniţial să aibă o cifră de afaceri de cel puţin 30 de milioane de euro, pentru că ea deţine licenţa de transport marfă. 
 
Potrivit datelor financiare ale Transferoviar, din 2010 şi 2011, postate pe site-ul Ministerului Finanţelor, informaţii care dispăruseră în cursul zilei de luni de pe portal, dar au reapărut ulterior, reiese că firma lui Mitică s-ar fi putut califica în cursa pentru CFR Marfă doar cu ajutorul unui an 2012 cu totul şi cu totul excepţional. Rezultatele financiare pe 2012 ale Transferoviar nu au fost încă postate pe portalul Finanţelor, acestea urmând să fie publicate, ca în fiecare an, în luna august. 
 
Transferoviar a înregistrat în 2010 o cifră de afaceri de 61,23 milioane de lei (14,54 milioane de euro), iar în 2011 – de 87,68 milioane de lei (20,69 milioane de euro). Pentru ca cifra de afaceri medie anuală din ultimii trei ani să îndeplinească criteriile impuse iniţial de Transporturi, adică să fie de minimum 30 de milioane de euro, Transferoviar ar fi trebuit să consemneze în 2012 afaceri de 244,03 milioane de lei (54,76 milioane de euro), de aproape trei ori mai mare decât cea înregistrată în anul anterior. 
 
Numai că firma clujeană a avut în primul semestru al anului trecut o cifră de afaceri de 59,56 milioane de lei (13,36 milioane de euro), de unde reiese că în al doilea semestru ar fi trebuit să marcheze afaceri de 184,47 milioane de lei (41,4 milioane de euro), de peste trei ori cifra înregistrată în prima jumătate din 2012.     
 
Există o relaxare a unor condiţii care nu are implicaţii asupra valorii cu care se va achiziţiona compania CFR Marfă. - Relu Fenechiu, ministrul Transporturilor
 
Acum, că Transporturile au relaxat condiţiile, Transferoviar mai are o şansă în cursa pentru preluarea a 51% din compania naţională de transport feroviar. Pentru ca cifra de afaceri medie anuală din ultimii trei ani să fie de cel puţin 20 de milioane de euro, Transferoviar ar trebui să aibă bilanţul pe 2012 închis cu o afaceri de 110,35 milioane de lei (24,73 milioane de euro). În condiţiile în care compania a încheiat primul semestru din 2012 cu afaceri de 59,56 de milioane de lei, Transferoviar ar fi trebuit să înregistreze în a doua jumătate a anului trecut o cifră de afaceri de 50 milioane de lei, mult mai apropiată de potenţialul său real.
 
„Relaxarea nu afectează siguranţa noastră“ 
 
Surse apropiate tranzacţiei au declarat pentru „Adevărul“ că descalificarea celor trei investitori în etapa elaborării listei scurte a fost decisă tocmai pentru ca în caietul de sarcini să fie modificată condiţia privind cifra de afaceri minimă şi tocmai pentru a înlesni accesul Transferoviar către CFR Marfă. Cum a explicat Relu Fenechiu, ministrul Transporturilor, această relaxare? 
 
„Există o relaxare a unor condiţii care nu are implicaţii asupra valorii cu care se va achiziţiona compania şi nici asupra siguranţei noastre privind seriozitatea firmelor care vor participa la această licitaţie“, a spus ministrul la 22 mai. 
 
Contactată ieri pentru a oferi un punct de vedere din partea Transferoviar, Kinga Mădărăşan, directorul general al companiei şi reprezentant în procesul de privatizare, ne-a cerut să revenim după ora 17.00. Ulterior, aceasta nu a mai putut fi contactată şi nu a răspuns nici solicitării „Adevărul“ trimisă prin e-mail.
 
Datorii la bugetul de stat  
 
La sfârşitul lui 2012, compania Transferoviar figura cu restanţe către bugete în valoare totală de 2,95 milioane de lei. Cea mai mare parte, 1,74 milioane de lei, constituia restanţă la bugetul de stat, iar diferenţa – la bugetul asigurărilor pentru şomaj, asigurări sociale de stat şi asigurări de stat. Pentru toate aceste sume s-au obţinut însă înlesniri la plată. 
 
Cine este omul de afaceri Călin Mitică
 
Compania Transferoviar, cu obiectul de activitate „transporturi de marfă pe calea ferată“, este deţinută în proporţie de 98,79% de omul de afaceri Călin Mitică (foto) şi de Kinga Madărăşan (1,21% din părţi). Mădărăşan este şi directorul general al companiei, dar şi reprezentantul acesteia în procesul de privatizare. 
 
Călin Mitică a fost achitat, în ianuarie 2013, printr-o sentinţă nedefinitivă a Judecătoriei Cluj-Napoca, în dosarul întocmit în 2010 de procurorii DNA, în care erau acuzate şi alte opt persoane pentru săvârşirea unor infracţiuni economice şi abuz în serviciu contra intereselor publice. Mai exact, Mitică, acţionar şi al companiei Remarul 16 Februarie, a vândut şase automotoare second-hand aduse din Germania către SNTF CFR Călători S.A, la un preţ total de 7,5 milioane de lei, adică de 16 ori mai mare decât preţul lor iniţial. Prejudiciul creat SNTF CFR Călători este de peste 2,82 milioane de lei, potrivit procurorilor DNA. 
 
Mitică are afaceri şi în presa locală. El deţine 40% din acţiunile Societăţii Presa Zece SRL, care cuprinde trustul Ziua de Cluj, Realitatea TV Cluj şi staţiile adiacente din regiune, Realitatea FM şi portalul Provincianews.ro.
 
Mitică se implică şi în acţiuni sociale. Distincţia „Crucea Transilvană“ i-a fost înmânată, în aprilie 2013, lui Călin Mitică, de către episcopul-vicar al Arhiepiscopiei Ortodoxe a Vadului, Feleacului şi Clujului, Vasile Someşanul, în numele mitropolitului Clujului, pentru implicarea în proiectele sociale iniţiate şi demarate de Biserică. Distincţia răsplăteşte personalităţi şi oameni de cultură care au ajutat activităţile BOR. Printre cei care au primit „Crucea Transilvană“ se numără Regele Mihai I al României şi Ionel Haiduc, preşedintele Academiei Române.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările