De ce trebuie să ţii cont în promovarea startup-ului tău

De ce trebuie să ţii cont în promovarea startup-ului tău

Foto: Shutterstock

Ai deja o idee strălucită, ai înfiinţat o firmă, poate ai şi început deja producţia primului tău produs. Felicitări! Ai făcut primii paşi în antreprenoriat, iar startup-ul tău e pe cale să ia avânt. Mai rămâne să afle şi lumea despre voi. Dar cum? Răspunsul magic: prin promovare. Înainte să întrebi cât te-ar costa, ai face bine să creezi un plan de marketing, după care vei aloca bugetul necesar. Procesul se desfăşoară în cinci paşi.

Stabileşte clar obiectivele de promovare

Ai un startup şi nu dispui (în 99,99% din cazuri) de banii necesari unei promovări ca la carte, cu reclamă la televizor, radio, online şi bannere prin oraş. Cum găseşti echilibrul necesar între costuri, expunere şi eficienţa canalului de comunicare? Prin stabilirea clară a unor obiective.

Specialiştii le numesc obiective SMART (Specifice, Măsurabile, Abordabile, Relevante şi care se pot încadra în Timp). Obiectivele definite în planul de marketing vor da formă întregului plan de marketing. Cum defineşti un astfel de obiectiv?

  • Prin claritate, definind exact care este natura sa
  • Prin metrică, definind cum îl poţi cuantifica şi ce indicatori îţi vor arăta dacă obiectivul e atins sau nu
  • Prin realism, definind factorii de care depind atingerea sa
  • Prin relevanţa la scopul startup-ului tău, definind cât de mare va fi impactul atingerii sau ratării obiectivului
  • Prin timing, definind un calendar exact şi paşii necesari pentru atingerea sa.

Stabileşte un buget realist

Odată stabilite obiectivele, elaborarea unui buget necesar devine mult mai simplă. Având elementele şi calendarul fiecărui buget clar pe hârtie, poţi calcula costurile aferente. Totuşi, dacă pasul acesta s-ar putea dovedi dificil, iată câteva repere:

  • Bugete mici, sub 1000 lei lunar. Sunt specifice unui startup de tip bootstrap, unde se compensează lipsa banilor cu mult timp consumat şi metode creative de rezolvare a problemelor. Creativitatea e cheia şi în cazul promovării. Dar putem traduce bugetul în timp, alocând, de exemplu, 10 ore săptămânal pentru marketing, în care poţi testa idei de promovare, poţi contacta clienţi, poţi obţine date şi feedback. Instrumentele online te vor ajuta cel mai mult în această situaţie, având acces la numeroase resurse valoroase (şi cu opţiuni gratuite) pentru promovare. Uite câteva exemple de resurse gratuite:
    • Infogr.am – poţi crea infografice incredibile, în doar câteva minute
    • HootSuite – te poate ajuta să-ţi organizezi activitatea în social media
    • Canva sau Pixlr – platforme de editare foto gratuite şi intuitive
    • IFTTT – instrument gratis pentru o mulţime de automatizări
    • Pixabay sau Pexels – baze de date cu imagini gratuite. Respectă însă indicaţiile de licenţiere şi atribuire
    • Mailchimp – platformă pentru trimiterea de newslettere, cu o opţiune gratuită, în limita a 2000 de contacte în bază şi 10.000 de mailuri trimise pe lună
    • Animaker – platformă pentru crearea de clipuri video animate
  • Bugete între 1000 şi 5000 lei lunar. Având la dispoziţie o sumă cuprinsă în acest interval, vei avea ceva mai mult spaţiu de manevră, dar tot va trebui să pui mult accent pe creativitate. Achiziţia de noi clienţi va fi prioritară la început.
  • Acum ar fi şi timpul să te gândeşti la designul produsului sau serviciului tău, la un site bine făcut şi la o abordare puţin mai profesionistă. Poţi începe activităţi de PR, poţi trimite advertoriale către publisherii relevanţi şi poţi colabora cu un freelancer pentru anumite aspecte care s-ar putea să-ţi dea bătăi de cap. Tot acum ar fi cazul să te gândeşti şi la participarea la conferinţe, evenimente şi expoziţii de profil. Aşadar, vei avea nevoie să aloci buget şi pentru standuri expozitionale, broşuri, pliante şi poate promoteri pe timpul evenimentului.
  • Bugete peste 5000 de lei lunar. Odată ce ai trecut de acest buget, ar fi mai bine să iei în calcul serviciile unei agenţii sau să angajezi o persoană care să se ocupe de marketing. Fiecare opţiune are avantajele şi dezavantajele sale. Dacă startupul tău are un ritm rapid de creştere, poţi face efortul creării unei echipe de marketing. Altfel, externalizarea comunicării către o agenţie specializată s-ar putea dovedi o mişcare mai inspirată.

 

Planuri, planuri, planuri

Odată definite obiectivele şi stabilit bugetul necesar, e timpul să vezi ce anume trebuie să comunici, pe ce canale şi în ce moduri. Un plan de marketing va reuni toate activităţile şi-ţi va permite să măsori eficacitatea fiecăreia. Planul poate fi, într-o formă minimă, un simplu tabel în care să se regăsească: obiectivele, bugetele alocate, acţiunile prin care pot fi îndeplinite, măsurarea costurilor şi a eficienţei acţiunilor respective. Astfel, vei şti în permanenţă ce ai de făcut şi în ce stadiu de afli, putând corecta la timp orice deviaţii.

Testează în permanenţă

Metodologia ”Lean” presupune investigarea unei ipoteze, crearea unui prim experiment, testarea acestuia şi rezolvarea problemelor apărute. Paşii descrişi se repetă în permanenţă, pe măsura dezvoltării produsului sau a serviciului. Conceptul, apărut la începutul anilor 2000 şi popularizat de antreprenorii din Silicon Valley, a căpătat numeroşi adepţi, deoarece produsele sunt conforme cu aşteptările consumatorilor, iar succesul metodei a fost validat în nenumărate situaţii.

Faza de testare nu înseamnă că trebuie să aloci sume enorme, pe termene scurte. Poţi face permanent experimente mici, cu diferite mesaje şi canale de comunicare, dezvoltând doar ideile care au succes. Platforme de advertising precum Facebook Ads sau Google Ads sunt uşor accesibile şi te pot ajuta să ajungi la publicul ţintă cu investiţii relativ mici.

Scalează

Odată ce ai aflat ce merge şi ce nu, e timpul să-ţi creşti afacerea. Obiectivele şi planul de marketing trebuie şi ele refăcute conform cu ritmul de creştere. La fel şi bugetul, care trebuie să crească gradual, în funcţie de obiectivele de atins. Iată ce poţi face pentru a începe să creşti intensitatea promovării:

  • Creşte bugetele alocate pentru publicitatea PPC. Se presupune că ai folosit deja platformele Google şi Facebook. O creştere a bugetului sau zonei în care faci reclamă (poate şi internaţional, de ce nu?) sunt acum pasul următor.
  • Găzduieşte evenimente. Captează atenţia potenţialilor clienţi, investitori şi a presei prin evenimente interesante sau chiar de networking. Eventual, poţi colabora cu alte startup-uri pentru a crea prezentări de produs sau idei în faţa unei audienţe mai mari.
  • Creează un video profesional. Poate fi un video de prezentare a afacerii tale sau un video de tip explainer, de produs, de viziune. Diferenţa faţă de un video creat de tine se va vedea imediat.
  • Asigură-ţi o prezenţă constantă în mediul online. Elaborează conţinut relevant în mod constant şi începe să îţi poziţionezi startupul pe piaţă.

Aşa cum vezi, strategiile, tacticile, canalele de comunicare şi metodele prin care te poţi promova sunt numeroase. Dar nu uita că principiile de marketing rămân aceleaşi, indiferent de natura mediului în care comunici.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: