UPDATE De ce a eşuat privatizarea CFR Marfă. Ce clauze din contract nu au fost respectate şi cine este responsabil

UPDATE De ce a eşuat privatizarea CFR Marfă. Ce clauze din contract nu au fost respectate şi cine este responsabil

După mai bine de şapte luni de luptă cu morile de vânt, Gruia Stoica s-a văzut nevoit să renunţe la cumpărarea CFR Marfă

De ce a eşuat privatizarea CFR Marfă: tergiversările instituţiilor de stat, neîndeplinirea unor condiţii esenţiale de către vânzător şi controversele iscate pe marginea vânzării transportatorului feroviar au compromis transferul acestuia către investitorul privat.

Ştiri pe aceeaşi temă

Modul în care au evoluat lucrurile în fiecare etapă a procesului demarat în februarie pentru privatizarea CFR Marfă arată cum trebuie să procedeze o autoritate care scoate la vânzare ceva ce, de fapt, nu vrea să vândă. Dar mai ales arată cum instituţiile statului se împiedică în propriile proceduri când vine vorba să ducă la bun sfârşit o acţiune concretă.

Oficial, procesul de privatizare a CFR Marfă a eşuat deoarece comisia de privatizare şi Grup Feroviar Român (GFR) nu au ajuns la un rezultat pentru încheierea transferului de acţiuni în proprietate privată, nefiind îndeplinite condiţiile suspensive din hotărârea de Guvern privind transferul de acţiuni.

La ieşirea din Ministerul Transporturilor, omul de afaceri Gruia Stoica, proprietarul Grampet-GFR, a declarat că timp de şase ore comisia de privatizare a încercat să-l convingă să nu dea în judecată instituţia. El a spus că va lua mâine o decizie în această privinţă.

Am fost astăzi chemaţi la Ministerul Transporturilor pentru a fi informaţi de către Comisia de Privatizare că nu putem fi invitaţi să plătim restul de bani pentru pachetul de 51% din CFR Marfă, pentru că nu au fost îndeplinite condiţiile suspensive ale contractului de privatizare. Unele bănci creditoare ale CFR Marfă nu şi-au dat acordul pentru schimbarea structurii acţionariatului, iar Consiliul Concurenţei nu avea timpul necesar pentru a-şi da avizul. În aceste condiţii, am fost convocaţi să luăm la cunoştinţă imposibilitatea finalizării privatizării”, a declarat Gruia Stoica, într-un comunicat al grupului Grampet. 

În spatele acestei explicaţii „tehnice“ se ascund însă o serie întreagă de tergiversări şi controverse care au dus, de fapt, la eşecul privatizării.

Privatizarea CFR Marfă va fi reluată de la zero de către Ministerul Transporturilor, cel mai probabil mâine, potrivit unor surse din instituţie, citate de către Agerpres.ro


Ping-pong cu responsabilităţile

Instituţiile statului şi-au trasat termene practic imposibil de respectat, pe care apoi au ezitat să le amâne, în timp ce reprezentanţii la vârf ai acestora şi-au pasat de la unul la celălalt responsabilităţile. Iar declaraţiile publice au menţinut o permanentă stare de confuzie, astfel că investitorii care s-au aplecat cu maximum de seriozitate asupra procesului au avut nevoie de nervi de oţel pentru a-şi păstra calmul şi acuitatea în acest mediu total instabil. Aşa că nu e de mirare retragerea a cinci din 11 bănci care iniţial se angajaseră să sprijine proiectul.

Când, într-un final, a ieşit la lumină faptul că autorităţile sunt cele care nu şi-au îndeplinit partea de obligaţii şi că, de fapt, acestea nu au întreprins mai nimic din ce aveau de îndeplinit, a devenit limpede că privatizarea eşuează.

Iată ce condiţii trebuia să se îndeplinească până ieri, potrivit normativului privind transferul dreptului de proprietate asupra pachetului de 51% din acţiunile CFR Marfă:
** emiterea unei decizii din partea autorităţilor de concurenţă;
** finalizarea de către vânzător a conversiei creanţelor deţinute de stat asupra companiei la data semnării contractului şi definitivarea structurii capitalului social al societăţii în urma operaţiunii;
** obţinerea de către vânzător, de la finanţatorii interni şi externi ai societăţii, a unui acord cu privire la modificarea structurii acţionariatului societăţii, ca efect al încheierii contractului;
** creditarea contului vânzătorului cu toate sumele datorate de cumpărător;
** semnarea declaraţiei privind transferul dreptului de proprietate asupra pachetului de acţiuni în registrul acţionarilor şi de acţiuni al societăţii.

În locul acestora, comisia de privatizare nu a mai putut decât să constate, ieri, că tranzacţia nu se poate încheia, având în vedere neîndeplinirea de către vânzător a obligaţiilor ce-i reveneau.

Surse apropiate negocierilor au declarat pentru „Adevărul“ că reprezentanţii comisiei de privatizare a CFR Marfă i-au chemat la discuţii pe cei de la GFR pentru a le comunica în principal că tranzacţia nu poate fi finalizată întrucât nu s-au îndeplinit condiţiile suspensive, ceea ce atrage după sine imposibilitatea efectuării plăţii celor 170,2 milioane de euro.

Asta după ce reprezentanţii Consiliului Concurenţei au precizat, în repetate rânduri, că nu pot emite un aviz (pozitiv sau negativ) într-un timp atât de scurt, întrucât compania este una de mari dimensiuni, iar un răspuns va putea fi oferit în termen de 45 de zile de la primirea de la GFR a tuturor documentelor necesare. Şi după ce Ministerul Transporturilor a ezitat să ceară Guvernului o amânare care se impunea de la sine în calendarul privatizării CFR Marfă...

Statul trebuie să dea banii înapoi

Dacă în după-amiaza zilei de ieri autorităţile încă mai discutau despre privatizare cu reprezentanţii GFR, spre seară părţile au trecut la un altfel de negocieri: încheierea unui aranjament prin care procesul se opreşte, iar statul va trebui să returneze banii puşi la bătaie de către Grup Feroviar Român (10 milioane de euro ca garanţie şi 20 de milioane de euro ca avans din suma ce trebuia plătită la finalizarea procesului).

Finalizarea vânzării-cumpărării pachetului de acţiuni, constând în plata preţului de cumpărare şi în transferul titlului de proprietate, ar fi avut loc sub condiţia semnării unui contract de deschidere a unui cont escrow unde cumpărătorul să depoziteze o sumă reprezentând 10% din valoarea tranzacţiei, precum şi a realizării condiţiilor suspensive prevăzute anterior.

Până în prezent, GFR a plătit o garanţie de 10 milioane de euro şi un avans de 20 milioane de euro, reprezentând 10% din valoarea tranzacţiei.

În luna iunie, GFR a fost declarat câştigător în procesul de privatizare a CFR Marfă, oferind un preţ de 202 milioane de euro pentru 51% din acţiunile CFR Marfă.

Reamintim că Grup Feroviar Român a cerut duminică, Ministerului Transporturilor, să facă public contractul pentru vânzarea pachetului majoritar de acţiuni la CFR Marfă, solicitând totodată implicarea directă a ministrului de resort, Ramona Mănescu, în vederea evitării unui eşec al privatizării.

Mai multe despre privatizarea CFR Marfă

Privatizarea CFR Marfă a eşuat. După trei ore de negocieri, GFR şi comisia de privatizare nu au ajuns la niciun acord

Procesul de privatizare a CFR Marfă a eşuat după ce reprezentanţii Grup Feroviar Român (GFR) şi membrii comisiei de privatizare din Ministerul Transporturilor nu au ajuns la niciun acord privind transferul de acţiuni în proprietate privată. 

EDITORIAL: Semnificaţia eşecului privatizării CFR Marfă

Nu că mi-aş fi făcut cine ştie ce iluzii. Constat doar, pentru a "n" oară, că aproape tot ce atinge statul se usucă.   În ciuda contextului internaţional dificil, de-ar fi să menţionăm doar criza financiară din America, guvernele României merg inconştient spre prăpastie.

Băsescu, despre privatizarea CFR Marfă: Prim-ministrul nu ar trebui să se teamă dacă a respectat legea

Administraţia prezidenţială a reacţionat după afirmaţia premierului Victor Ponta, potrivit căreia funcţionarii statului s-ar teme deoarece preşedintele României ar fi dat ordin să fie anchetaţi de către DNA. Bogdan Oprea, purtătorul de cuvânt al lui Traian Băsescu, notează că niciun funcţionar al statului nu ar trebui să se teamă de justiţie dacă a respectat legea.
 
 
Lipsa unei poziţii clare de la Consiliul Concurenţei, întârzierea conversiei în acţiuni deţinute de stat asupra CFR Marfă şi lipsa avizului pe care Ministerul Transporturilor trebuia să-l obţină de la finanţatorii societăţii pentru schimbarea structurii acţionariatului sunt principalele piedici în calea privatizării transportatorului feroviar. Piedici puse de stat, nu de investitorul desemnat câştigător al licitaţiei de privatizare.
 
 
În urma discuţiilor purtate timp de câteva ore astăzi, la Ministerul Transporturilor, au rezultat mai multe variante de lucru care converg către ideea ca ministerul să primească banii fără a-şi îndeplini obligaţiile.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările