De cele mai multe ori însă, problemele cu lipsa numerarului pot fi evitate, cât timp antreprenorii îşi iau nişte măsuri de precauţie şi au o strategie bine pusă la punct pentru a evita să ajungă într-o asemenea situaţie.

Crearea unei prognoze de lichiditate

Orice companie ar trebui să aibă pusă la punct o prognoză de lichiditate, astfel încât să poată estima, evalua şi anticipa din timp când ar putea apărea probleme. Pentru a face acest lucru, antreprenorii trebuie să adune toate cheltuielile pe următoarele 6-12 luni, împărţite lunar, astfel încât să ştie din timp care sunt costurile pe care va trebui să le acopere în decurs de un an. Această prognoză îi poate ajuta să înţeleagă mai bine situaţia financiară a companiei, dar şi să se pregătească pentru evenimente neprevăzute. O astfel de tactică este cu atât mai importantă pentru companiile care oferă servicii sezoniere, dar au nevoie de lichidităţi pentru tot restul anului.

Identifică din timp clienţii rău-platnici

Principalul motiv pentru care companiile ajung în situaţia de a nu mai avea lichidităţi este reprezentat de plăţile întârziate efectuate de clienţi. Pentru a preveni această problemă, responsabilii trebuie să se asigure că trimit din timp toate facturile, dar şi că firmele sau clienţii cu care lucrează sunt de încredere şi efectuează toate plăţile în timp util. Antreprenorii pot folosi aplicaţii de verificare a firmelor cu care lucrează, pentru a identifica din timp clienţii rău-platnici, dar şi pentru a raporta mai departe incidente cu clienţi care au întârziat cu plata facturilor sau nu le-au mai plătit deloc. Prin crearea acestei baze de date, orice companie poate avea garanţia că lucrează cu firme de încredere, care nu vor crea probleme.

Nu te grăbi să angajezi oameni noi

Se întâmplă des ca atunci când un business creşte rapid, să angajeze mulţi oameni noi, fără a avea însă o evaluare concretă şi corectă a activităţii. Când managerii îşi dau seama că au comis o greşeală şi că firma nu îşi permite atât de mulţi angajaţi, încep disponibilizările. Companiile mici care vor să îşi crească echipele trebuie întâi să facă o evaluare obiectivă astfel încât să identifice zonele cu probleme, în care este o reală nevoie de angajaţi şi abia apoi să decidă să posteze un anunţ de angajare.

Maximizarea lichidităţilor

Atunci când un business vrea să elimine problema lichidităţii, poate cea mai simplă soluţie este să aducă mai mult numerar în companie. Acest lucru se poate face prin acceptarea mai multor modalităţi de plată, de exemplu prin carduri de credit, prin introducerea unui sistem de plată a unui avans de 50% sau prin implementarea unui model de abonamente, acolo unde este posibil acest lucru. Astfel, businessul va primi un aflux lunar mai mare de lichiditate.

Eliminarea costurilor mari sau inutile

O evaluare lunară a tuturor cheltuielilor îi poate ajuta pe antreprenori să identifice care sunt cele mai mari costuri pe care le au lună de lună şi să caute apoi alternative mai ieftine. Eliminarea chiar şi a unei părţi din aceste costuri poate fi cea mai bună metodă prin care businessul să capete lunar un plus de numerar, mai ales dacă a avut în trecut astfel de probleme.

Menţinerea unei relaţii bune cu creditorii

Nu este recomandat pentru nicio companie să îşi acopere cheltuielile prin sistemul de creditare. Totuşi, pot apărea uneori momente sau obstacole care nu vor putea fi depăşite altfel. De aceea, este important ca antreprenorul să menţină o bună relaţie de comunicare transparentă cu creditorii, astfel încât să nu ajungă niciodată pe lista neagră a instituţiilor financiare.