Cum vrea Volkswagen să dreagă busuiocul în scandalul emisiilor

Cum vrea Volkswagen să dreagă busuiocul în scandalul emisiilor

Reparaţiile modelelor afectate de scandalul emisiilor vor începe din ianuarie şi ar trebui să fie gata până la finele anului 2016

Reparaţia autoturismelor măsluite de către grupul Volkswagen va începe în luna ianuarie, cele mai multe dintre acestea având nevoie doar de o actualizare a softului care trişează la emisii. Şoferii nu ştiu, însă, dacă acest lucru va duce la creşterea consumului de carburant sau dacă va afecta puterea motorului.

Grupul auto Volkswagen va demara în luna ianuarie campania de rechemare în service a automobilelor diesel dotate cu softul care manipulează emisiile, constructorul estimând că aceasta se va încheia până la finele anului 2016, cea mai mare parte a a acestora având nevoie doar de o actualizare a softului.
 
„Dacă totul va merge conform planului, vom putea începe rechemările în ianuarie. Până la sfârşitul lui 2016, toate maşinile ar trebui să fie în regulă“, a declarat directorul general Matthias Mueller, într-un interviu acordat „Frankfurter Allgemeine Zeitung“ şi preluat de MarketWatch. Compania nu are nevoie de trei soluţii, ci de mii, întrucât motorul diesel EA 189 - cel cu probleme - a fost folosit pe multe modele cu specificaţii naţionale diferite, a spus şeful Volkswagen. El a reiterat că în majoritatea cazurilor va fi suficientă o actualizare a softului, la un service local. „Unele vehicule vor avea nevoie de injectoare şi convertoare catalitice noi“, a mai precizat Mueller.
 
Grupul Volkswagen avea termen până miercuri, 7 octombrie, să prezinte în faţa autorităţilor germane un plan coerent privind rezolvarea problemelor, însă până la închiderea ediţiei acesta nu a fost făcut public. Potrivit analiştilor de la Equinet, reparaţiile ar putea costa de la 100 de euro pe vehicul până la 10.000 de euro, în funcţie de necesitatea de a upgrada doar software-ul sau de a instala noi componente. Banca elveţiană UBS estimează că factura finală pentru grupul german ar putea ajunge la 35 de miliarde de euro, potrivit Reuters.
 
Grupul german a anunţat anterior că a vândut 11 milioane de maşini cu motor măsluit, din care 8 milioane se află pe şoselele Uniunii Europene. Dintre acestea, 2,8 milioane ar circula în Germania, în vreme ce în România s-ar afla un număr de 105.000 de autovehicule afectate, după cum declara săptămâna trecută Iulian Matache, ministrul Transporturilor. 
 

Mesaje de liniştire

 
Atât Volkswagen, cât şi mărcile Audi şi Skoda, au postat pe site-urile lor din România mesaje prin care afirmă că maşinile sunt sigure din punct de vedere tehnic şi că reparaţiile se vor face pe cheltuiala grupului german. Pe site-ul Skoda.ro se precizează că întreaga gamă de automobile noi comercializate de către grupul Volkswagen în Uniunea Europeană are motoare care îndeplinesc cerinţele normei de poluare Euro 6 şi respectă cerinţele legii şi standardele de mediu, problemele fiind doar la motoarele din seria EA189. Pe site-ul Audi.ro se precizează că vehiculele dotate cu softul respectiv nu au defecte de natură funcţională şi pot fi folosite fără vreo limitare, nefiind atinse decât valorile standardului Euro 5 cu privire la oxid de azot (NOx). În fine, pe Volkswagen.ro se precizează că grupul „lucrează în forţă“ pentru a găsi o soluţie şi va informa cât mai curând posibil fiecare client afectat cu privire la orice acţiuni planificate.
 

Verificare online

 
Constructorul a postat şi linkuri unde posesorii de autovehicule Volkswagen, Skoda, Seat şi Audi pot introduce datele maşinii pentru a verifica dacă acestea au nevoie de trecerea pe la service. Mai departe, în cazul în care autoturismul face parte din categoria celor cu software care manipulează emisiile, proprietarul primeşte un alt mesaj. „Ne pare rău să vă comunicăm că motorul diesel din seria EA189 Euro 5 montat în autovehiculul dumneavoastră cu seria de şasiu ____  pe care aţi introdus-o este afectat de un soft care cauzează diferenţe ale valorilor emisiilor de oxizi de azot (NOx) la testarea pe standul dinamometric. Autovehiculul dumneavoastră este sigur din punct de vedere tehnic şi capacitatea sa de a circula nu este afectată!“, este mesajul primit pentru brandul Volkswagen.
 
„Ne pare foarte rău că v-am dezamăgit încrederea şi lucrăm în forţă la găsirea unei soluţii tehnice. Volkswagen suportă desigur costurile pentru toate măsurile necesare şi va face tot posibilul pentru a vă recâştiga încrederea“, se mai arată în mesaj. Acesta se încheie cu asigurarea că distribuitorul Volkswagen va contacta cât mai rapid posibil posesorul maşinii cu privire la măsurile necesare. În caz că acest lucru nu se întâmplă, Volkswagen roagă clienţii să contacteze online compania.
 

Dilema consumatorului

 
Consumatorii sunt nerăbdători să ştie dacă aplicarea acestei actualizări de software va duce la un consum mai mare de carburant sau va afecta performanţele tehnice ale maşinii, precum putere mai mică sau acceleraţie mai slabă.
 
De asemenea, este neclar dacă proprietarii unor astfel de autoturisme vor fi obligaţi sau nu să facă actualizarea softului sau ce se întâmplă cu cei care nu doresc acest lucru. Răspunsurile la aceste întrebări depind în mod direct de comunicarea oficială a grupului Volkswagen. 
 
Iar de această comunicare depinde şi reacţia autorităţilor de la Bucureşti. Graţiela Gavrilescu, ministrul Mediului, a anunţat săptămâna trecută că autorităţile se vor îndrepta împotriva Volkswagen sau a reprezentanţei sale din România pentru a recupera diferenţa la timbrul de mediu, dacă autoturismele Euro 5 vor fi reclasificate Euro 4 din cauză că poluează mai mult.
 

Ce modele au probleme

 
Sunt afectate modelele diesel cu motorizări de 1,2 litri, 1,6 şi 2 litri din serie EA 189. În cazul Volkswagen, softul este prezent pe modelele Golf, Passat, Beetle şi Jetta, maşina de teren Tiguan, plus furgonetele Caddy şi microbuzele Transporter. În cazul Audi, sunt afectate modelele  A1, A3, A4, A6, dar şi maşinile de teren Q3 şi Q5 şi cele sport Audi TT. În cazul Skoda, constructorul ceh a instalat motoarele în cauză pe o serie de modele mai vechi ale seriilor Octavia, Superb, Rapid, Fabia şi Roomster, potrivit publicaţiei „Prague Post“. În fine, şi Seat a livrat 700.000 de autoturisme cu motoare măsluite, fabricate între 2009 şi 2014. Compania nu a detaliat modelele, dar „El Pais“ scria că ar fi vorba de Leon, Ibiza şi Alhambra, dar şi Exeo şi Altea, acestea din urmă nemaifiind acum în producţie.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările