Avem nevoie de o abordare fresh în ce priveşte învăţarea în online în această perioadă, pentru ca sesiunile de learning să dea rezultate, dar să fie şi cost-effective. Mai mult decât atât, trebuie să încurajăm învăţarea şi să o susţinem, ca soluţie vitală de adaptare la schimbările pe care le traversăm. De ce? Pentru că 56% dintre angajaţi ar acorda mai mult timp învăţării dacă managerii lor le-ar recomanda un curs pentru îmbunătăţirea abilităţilor.  

Învăţarea personalizată în online este esenţială, deoarece fiecare cursant învaţă diferit. Drept urmare, pentru a fi eficientă, personalizarea trebuie să ţină cont de nevoile, cerinţele, obiectivele de învăţare şi abilităţile de învăţare ale fiecăruia. Aceasta înseamnă analizarea în profunzime a nevoilor de învăţare ale fiecărui cursant în parte pentru a-i valorifica punctele forte şi pentru a-i oferi ghidaj diferenţiat.

Mai jos, am punctat câteva  modalităţi prin care orice companie poate personaliza experienţa de învăţare în mediul online:

Comunicarea. Este esenţială furnizarea unei experienţe de învăţare personalizate bazate pe comunicarea cursant-trainer. De exemplu, ar trebui să fie programate întâlniri săptămânale face-to-face pentru ca trainerul şi cursantul să aibă sesiuni de predare şi conversaţii despre progresul învăţării cursantului. De asemenea, trebuie şi să existe posibilitatea de adresare a nelămuririlor în orice moment, în afara acestor întâlniri online dedicate învăţării. Spun asta pentru că eu am ocazia în permanenţă să văd cum, datorită unui ghidaj zilnic şi suport nelimitat acordat din partea trainerului, şansele de învăţare şi evoluţie cresc automat.

Aceste lucruri permit trainerului să identifice nevoile unice de învăţare ale cursantului, permiţându-i să determine modul de a diferenţia învăţarea.

Conţinutul flexibil. Utilizarea conţinutului care poate fi modificat şi adaptat va permite trainerilor să personalizeze experienţa de învăţare pentru cursanţi şi să le ofere oportunităţi de învăţare diferenţiate. Este uimitor felul în care cursanţii devin mai motivaţi şi mai implicaţi în procesul lor de learning atunci când li se încorporează conţinut din mediul lor personal, reflectându-se asupra obiceiurilor şi preferinţelor lor, să zicem, în materie de bloguri, social media sau alte surse relevante de conţinut.  În sensul acesta, am găsit o decodare fascinantă a andragogiei, adică acest adult learning de care vorbim, dată chiar de iniţiatorul termenului, Malcolm Shepherd Knowles, o figură influentă în domeniul educaţiei în rândul adulţilor. El ne arată că felul în care putem să ne asigurăm de încrederea, atenţia şi motivaţia adulţilor în învăţare constă în următoarele principii, de care putem ţine cont atunci când organizăm resursele de învăţare ale cursanţilor:

  1. Implicarea lor în planificarea şi evaluarea planului de învăţare;
  2. Experienţa (inclusiv greşelile) oferă baza activităţilor de învăţare;
  3. Interesul ridicat pentru învăţarea despre subiecte care au o relevanţă imediată pentru domeniul lor de muncă sau viaţa personală;
  4. Învăţarea adulţilor este mai degrabă centrată pe rezolvarea problemelor decât pe conţinut şi resurse.

 

Ritmul propriu. Permiterea studenţilor să lucreze în ritmul lor este o altă piesă de rezistenţă a învăţării personalizate. Acest lucru oferă cursanţilor flexibilitate atât în planificarea momentelor de învăţare, cât şi în viteza cu care învaţă. Mulţi cursanţi au nevoie de timp prelungit pentru evaluări, iar acesta nu e deloc un lucru rău. Avantajele învăţării în ritm propriu sunt nenumărate şi am observat că, deşi pare că timpul alocat acesteia este mai mare, de fapt se asigură o eficienţă crescută. Cercetările efectuate de Jonathan G. Tullis şi Aaron S. Benjamin (precursori ai conceptului de self-paced learning) au arătat că cei care învaţă în ritmul lor, distribuindu-şi timpul de învăţare într-o manieră care să le fie confortabilă, îi întrec în performanţă pe cei care petrec exact acelaşi timp studiind aceleaşi materiale de curs.

În cartea sa, „Sensul educaţiei adulte”, Eduard C. Lindeman scrie că majoritatea adulţilor au o „nevoie profundă” de a se autodirija. Astfel, utilizarea tehnicilor de învăţare în ritm propriu, la locul de muncă, poate atinge direct nevoia fundamentală a omului de a-şi direcţiona învăţarea, ceea ce va ajuta adulţii să ţină legătura cu nevoile, experienţele şi preferinţele lor individuale. Acest lucru ajută la crearea unei experienţe de învăţare pozitive pentru toţi cei implicaţi şi ajută organizaţiile să ţină pasul cu cele mai recente trenduri din industria L&D, într-un mod distractiv şi inovator.

Alegerea felului în care se face evaluarea. Aici cred că ar trebui să existe nenumărate căi pentru cursanţi de a demonstra faptul că au asimilat cunoştinţele predate. Fie că vorbim despre scrierea unui eseu, a unei prezentări orale, sau a unei prezentări multi-media cu caracter grafic, acestea permit trainerilor să pătrundă în universul intereselor de învăţare ale cursantului. Astfel, ei pot alege o modalitate unică de evaluare, care li se potriveşte şi care îi atrage cel mai mult, dând frâu liber creativităţii - de altfel cunoscută ca abilitatea de top a viitorului.

Programul/conceptul de învăţare. Acesta are un mare impact asupra învăţării personalizate, contribuind vizibil la performanţele cursanţilor, prin comparaţie cu învăţarea clasică. În cazul celei din urmă, trainerul nu poate acorda atenţie fiecărui cursant în parte, având o abordare generală şi colectivă asupra ceea ce predă. În schimb, metodologia Agile pe care am testat-o încorporează toate aceste feluri prin care învăţarea poate fi personalizată.

Crescând gradul de învăţare al cursanţilor cu până la 57,14%, acest concept individualizează learningul prin îmbinarea lucrului direct cu un coach personal şi accesul nelimitat la resursele de pe o platformă de Agile Learning.

În concluzie, învăţarea online personalizată poate schimba felul în care vedem educaţia pe termen lung. Folosind o platformă online de învăţare şi implementând aceste consideraţii, trainerii pot facilita o învăţare personalizată, accesibilă şi centrată pe cursant, care îl va pregăti pentru schimbările pe care lumea noastră o traversează în prezent.