Cum este pus în pericol viitorul biodieselului din România. O schemă frauduloasă pornită în Polonia ameninţă fermierii şi producătorii români

Cum este pus în pericol viitorul biodieselului
din România. O schemă frauduloasă pornită în Polonia ameninţă fermierii şi
producătorii români

Bordul European pentru Biodiesel (EBB - European Biodiesel Board) este îngrijorat că o schemă comercială frauduloasă cu biodiesel, pornită în Polonia şi continuată prin Bulgaria, ameninţă producţia şi veniturile din mai multe state membre ale Uniunii Europene, în special ale României. Asociaţia solicită ca o investigaţie formală să fie iniţiată de către autorităţile europene, pe baza unei suspiciuni de breşă în legislaţia europeană.

Ştiri pe aceeaşi temă

Anul trecut, EBB a descoperit nereguli comerciale semnificative pe piaţa europeană de biodiesel, create de biodieselul exportat din Polonia la preţuri incorect de mici. Acest produs ajunge apoi în România, Olanda, Belgia, Italia, Cehia, Bulgaria, Austria, Germania, Spania şi Franţa.

Cum fentează polonezii legea        

Se pare că biodieselul poate fi vândut pe teritoriul european cu un discount incorect din cauza unei „portiţe” în Polonia în implementarea Directivei privind Energia din Surse Regenerabile (“Renewable Energy Directive - RED”) a Uniunii Europene. Directiva impune ca un procent de 20% din energia consumată în cadrul Uniunii Europene să provină din surse regenerabile până în 2020; introduce în acelaşi timp obligaţia specifică pentru operatorii de transporturi să încorporeze 10% energie regenerabilă în sectorul respectiv.

Această schemă rezultă din faptul că legea poloneză consideră că o simplă factură de cumpărare prezentată de distribuitorul de combustibil este dovadă suficientă că o cantitate dată de biodiesel a fost amestecată cu benzina/motorina vândută pe teritoriu polonez. Această portiţă le permite unor operatori să amestece biodieselul numai „pe hârtie”, în timp ce cantităţile fizice reale sunt exportate către alte ţări UE. În realitate, combustibil mai ieftin substituie volumele raportate de biodiesel polonez.

Ce se întâmplă cu combustibilul

Aşadar, mari cantităţi de biodiesel polonez vândut la preţ mic sunt exportate către mai multe state membre ale UE, de cele mai multe ori prin Bulgaia. Aceasta rezultă într-o schemă frauduloasă prin care biodieselul este înregistrat drept atingerea ţintei de energie regenerabilă în mai multe ţări simultan. Nu numai că această dublă numărare este o breşă a legislaţiei UE, dar există de asemenea suspiciuni serioasă de breşă a criteriului sustenabilităţii pentru acest biodiesel importat.

Date recente ale EBB arată că Polonia a exportat peste 73.000 de tone de biodiesel în fiecare lună, din august până în noiembrie 2016, în mare parte către Bulgaria (aproape 30.000 de tone pe lună) şi în Olanda (aproape 22.000 de tone pe lună).

Aceste fluxuri comerciale de biodiesel nu sunt ilegale, dar mecanismul complex creează o triplă problemă, potrivit EBB. În primul rând, dumpingul biodieselului polonez creează distorsiuni comerciale sistemice în piaţa europeană internă de biodiesel, cu impact negativ semnificativ asupra agriculturii şi a industriei.

În al doilea rând, biodieselul polonez este folosit, în mod fraudulent, de două ori (o dată în Polonia, o dată în altă ţară europeană), pentru a îndeplini ţinta Directivei UE, ceea ce este împotriva legislaţiei UE. În al treilea rând, EBB presupune că operatorii bulgari, când importă biodiesel la preţ mic din Polonia, îi oferă produsului certificare bulgară, din nou încălcând Directiva.

„Deşi organizaţia noastră a avut multiple întâlniri cu legislatorii competenţi, Comisia Europeană nu a luat nicio măsură pentru a se adresa acestei fraude. Nu a lansat nicio investigaţie şi nu a luat nicio măsură faţă de breşa din implementarea legislaţiei UE”, susţin reprezentanţii EBB.

Ce efect are asupra României

Obiectivul României de a amesteca 6,5% biodiesel (în totalul comercializat) generează o cerere de 220.000 tone de biodiesel pe an. Cei doi producători locali, Bunge şi Expur, produc la momentul actual în jur de 150.000 tone anual. Tot biodieselul este produs din ulei de rapiţă şi soia sustenabile, provenind din propriile prese de rapiţă şi soia cultivate la nivel local.

Anul Trecut, în perioada august - noiembrie 2016, România a importat 9.300 de tone de biodiesel lunar, în medie, jumătate venind din Bulgaria şi 18% din Polonia. Mai mult, fluxurile comerciale arată că Bulgaria importă din Polonia cantităţi dincolo de cererea domestică, numai pentru a le exporta mai târziu în ţări vecine precum România, Grecia, Ungaria. Aceste date arată că biodiesel la preţ incorect de mic este vândut în România atât direct, cât şi indirect prin alte state.

Mare parte din biodiesel, atât în România, cât şi în celelalte state europene, provine din ulei de rapiţă. Rapiţa este cultivată de fermierii români, care apoi o vând către concasoarele de seminţe oleaginoase. Sfărâmarea seminţelor de rapiţă permite separarea uleiului din seminţe de rapiţă (40% din sămânţă) şi a făinii de proteine (60% din sămânţă). Masa de proteine este folosită ca hrană pentru animale de către fermieri. Pe de altă parte, uleiul este fie utilizat în scopuri alimentare, fie este rafinat de către producătorii de biomotorină şi, mai târziu, amestecat în diesel.

Ca atare, producţia de biodiesel, precum şi coprodusul făinii de proteine, sunt legate strâs de sectorul agricol. În România, acest sector reprezintă mai mult de 700 de locuri de muncă directe şi oferă o sursă importantă de venit pentru zonele rurale mai sărace, cum ar fi judeţele Călăraşi şi Ialomiţa, care se află în jumătatea inferioară a numărului de locuitori în ceea ce priveşte venitul pe cap de locuitor şi rata şomajului. În consecinţă, furnizarea către producătorii locali de biodiesel este o piaţă importantă pentru fermierul român.

În prezent, apoape 95% din biodiesel-ul produs în România este creat din uleiul de rapiţă şi provine din rapiţa cultivată de fermierii români. În plus, în producţia de biodiesel intră mai mult de o treime din cultura de rapiţă care se cultivă aici. La preţul curent din piaţă, aceasta reprezintă un venit de 120 milioane de euro pentru comunitatea fermierilor din România. Ca atare, creşterea cantităţii de biodiesel la preţ mic provenit din Polonia a creat importante disfuncţionalităţi pe piaţa românească şi are un impact negativ asupra veniturilor producătorilor/fermierilor români.

Cele două companii din EBB care activează în prezent şi în România, Expur în Slobozia şi Bunge în Lehliu. Acestea sunt fabricile care au investit pentru a satisface cererea de biodiesel din România.

Aceste fabrici nu funcţionează însă la capacitatea totală, din cauza situaţiei importurilor din Polonia şi acest lucru are un efect foarte nociv pe piaţă.

„Cu cele două fabrici ale noastre am fi putut satisface cererea românească, dar acum nu putem”, au declarat reprezentanţii EBB, Vincent Desfossez şi Henri Rieux, pentru „Adevărul”.

Ei ne-au mai spus că aproape se poate obţine biodieselul finit din Polonia la preţul materiei prime din România, diferenţa dintre preţul biodieselului din Polonia şi cel produs aici în România fiind de 80 - 100 de euro pe tonă, pentru un produs care costă 800 de euro pe tonă. „E nesustenabil şi nu putem face faţă unor asemenea preţuri”, au mai declarat reprezentanţii EBB, precizând că această practică pune în pericol viitorul biodieselului.

Potrivit lui Desfossez şi Rieux, EBB a purtat, zilele acestea, discuţii cu autorităţile române, pentru a proteja industria locală. Ei susţin că autorităţile române trebuie să implementeze reguli mai stricte pentru a combate aceste nereguli, să ceară transparenţă şi trasabilitate.

„Guvernul român a fost un partener valoros în ultima vreme şi susţinem eforturile sale de a-şi ajuta fermierii şi producătorii de biodiesel, de exemplu prin o trasabilitate strictă a biodieselului”, a declarat şi Alain Brinon, preşedintele EBB.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: