Cum au mers afacerile în trimestrul I: comerţul domină topul creşterilor, industria grea este campioana scăderilor - INFOGRAFIE

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Comercianţii din aproape toate domeniile, inclusiv online, au avut cele mai mari creşteri ale vânzărilor în primele trei luni ale acestui an.

Creşterea puterii de cumpărare a populaţiei, dar şi scoaterea la suprafaţă (din punct de vedere fiscal) a tranzacţiilor comerciale, i-a propulsat pe comercianţi în topul statisticilor oficiale privind evoluţia cifrelor de afaceri din primul trimestru al acestui an consultate de „Adevărul“.

Comerţul cu motociclete, spre exemplu, a ieşit primul în top (o premieră absolută), cu o spectaculoasă creştere a vânzărilor de 45,8%, după cum reiese din datele centralizate la Institutul Naţional de Statistică (INS).

La rândul său, comerţul en-detail cu alimente a consemnat un avans de 27,9% (locul al patrulea în topul general), mai puternic chiar şi faţă de creşterile din anii de boom economic.

De asemenea, comerţul cu autovehicule a avut un avans semnificativ, de peste 25%, ca şi comerţul cu mobilă (locurile 6 şi 7 în top).

Un alt tip de comerţ, cel angro cu produse IT&C, a consemnat un plus de 21,7% (locul 9), puţin peste comerţul online, unde plusul cifrei de afaceri a fost de 20,5%. Şi tot cu peste 20% au avansat şi vânzările angro cu produse alimentare (pieţele de gross), mai arată statisticile oficiale.

În fine, cea mai slabă creştere din comerţ (+2,2%) a fost consemnată de retailul cu piese auto, iar în zona negativă - cu scăderi ale cifrei de afaceri - nu se regăseşte niciun intermediar.

De remarcat este şi „comerţul“ cu case şi terenuri (tranzacţiile imobiliare), care a revenit în teritoriul pozitiv (+4%) după o lungă perioadă de scăderi.

Vremuri grele în industria grea

În partea cealaltă a clasamentului nostru, cu cele mai mari scăderi ale cifrei de afaceri din primele trei luni ale acestui an, se regăsesc sectoarele extractiv şi metalurgic, adică industria grea.

Serviciile anexe extracţiei, spre exemplu, au ajuns primele în topul scăderilor, cu un minus de peste 60%, după ce câţiva ani buni se regăseau printre primele 10-15 creşteri. Urmează extracţia de cărbuni (-56,6%) şi cea de minereuri metalifere (-38,2), apoi cocseriile şi rafinăriile (-24,6%), iar grupul sectoarelor cu scăderi de peste 20% ale cifrelor de afaceri este încheiat de metalurgie.

Per total, din cele 56 de domenii analizate de INS, 14 au avut scăderi şi 42 au avut creşteri, iar pentru că „Adevărul“ urmăreşte de mai mulţi ani aceste evoluţii vă putem spune că raportul de 42 la 14 - creşteri/scăderi - este unul dintre cele mai favorabile din ultima perioadă.

Interesant este şi numărul mare (21) de domenii în care cifrele de afaceri au crescut cu două cifre (peste 10%), ca şi numărul mic de domenii (6) în care afacerile au scăzut cu două cifre.

La limita supravieţuirii, cu o stagnare a cifrelor de afaceri, se regăsesc industria alimentară (atenţie, asta în timp ce comerţul cu alimente a avut maximul ultimilor 10 ani), operaţiunile de depozitare şi logistică, extracţia de petrol şi gaze, ca şi atelierele de confecţii metalice şi birourile de arhitectură.

Producţia pierde teren

Dacă sectorul de comerţ este în plină ascensiune şi domină topul afacerilor din primul trimestru, nu acelaşi lucru se poate spune despre sectorul care ar trebui să susţină aceste creşteri - producţia.

Doar câteva ramuri industriale, cum ar fi producţia de hârtie, de băuturi, de mobilă, de autovehicule sau de mase plastice, se regăsesc printre plusurile cu două cifre. Iar la scăderi, industria este, cum am arătat, campioană absolută.

Are loc, altfel spus, o supraîncălzire deloc sănătoasă a economiei, cu creşteri bazate pe cumpărături în locul producţiei.

Afaceri T1 2016
Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite