Ideea a venit de la activităţile pe care le avea în afara jobului. A început cu lecţii de educaţie digitală pentru copiii care vin din familii cu posibilităţi materiale reduse. A analizat piaţa de roboţi şi a concluzionat că lumea se va schimba foarte mult datorită inteligenţii artificiale.

„Alături de soţul meu, am început o poveste, nebună, într-adevăr, dar foarte frumoasă. Ne doream să achiziţionăm doi roboţi, dar nu aveam suficiente resurse. Programul «Start-up Nation» ne-a venit în ajutor. După ce-am depus toate documentele, ne-au rambursat banii în mai puţin de o lună. Am achiziţionat doi dintre roboţii pe care-i avem acum şi o imprimantă 3D pentru a-i putea personaliza. A fost fabulos!”, a declarat Ana-Maria Stancu.

Roboţii sunt căutaţi pentru a participa la evenimente corporate sau pentru a dezvolta aplicaţii personalizate. Sunt multifuncţionali. Unul poate fi un fel de cabină-foto umblătoare. Este next-level, fiind orientat către bussines. Poate fi integrat, însă, şi într-un muzeu, având rolul de ghid. Altul poate fi folosit în supermarketuri, unde ar scana cu uşurinţă orice produs şi afişa mai multe detalii despre preţ, calitate, ingrediente.

Nu este uşor să înfiinţezi şi să creşti o afacere, dacă nu dispui de resurse financiare suficiente. Cei care au reuşit să o facă au avut două elemente importante: idei foarte bune, dar şi sprijinul programul „Start-up Nation”, finanţat din Fondul Social European, prin Programul Operaţional Capital Uman 2014 – 2020 (POCU).

„Lucrăm acum cu o multinaţională, care ar vrea să integreze un robot la recepţie. De exemplu, în loc să mergi să dai buletinul unor oameni, care uneori pot fi şi plictisiţi, mergi la un robot, care zâmbeşte tot timpul, scanezi datele şi el îţi emite un card de acces. Escu („E-5CU”) ar putea deveni primul robot angajat în sistemul public din România. Îl programăm cu un cuvânt cheie, de exemplu, cazier fiscal, la care ar putea detalia, de fiecare dată când este întrebat, care sunt documentele necesare pentru emiterea acestuia. Să nu mai fie nevoit un funcţionar public să repete de zeci de ori pe zi aceeaşi informaţie - Escu ar putea să ofere această consultanţă. Este un soft care preia sarcinile repetitive. Astfel, oamenii ar avea mai mult timp să rezolve alte probleme”, a mai spus Ana-Maria Stancu.

Deşi sunt la început de drum, au un vis măreţ: să producă în România primul robot de servicii. Aşa cum recunoaşte chiar fondatoarea, urmăresc în continuare fondurile de finanţare şi speră să mai trăiască asemenea experienţă, precum cea de la „Start-up Nation”.

Start-up Nation a pornit ca un proiect pilot, derulat în 2017. Astăzi, mii de afaceri încep să aducă profit, atât antreprenorilor, cât şi statului. 33 514 proiecte de planuri de afaceri au fost transmise în 2018. Acestea se află acum în faza de contractare.

„Start-up Nation este un fenomen. În aceşti doi ani, am învăţat că trebuie să simplificăm şi am făcut-o. Am clarificat foarte mult. Băncile au căpătat mai multă încredere şi totul funcţionează mult mai bine. Ţinta programului este trezirea spiritului de antreprenoriat. Cred că este una îndeplinită, ţinând cont de cifrele îmbucurătoare şi poveştile de succes ale antreprenorilor români. Numărul tinerilor care doresc să devină antreprenori creşte în fiecare an, iar asta ne dă puteri să continuăm şi sper să avem Start-up Nation ediţia 2019 şi 2020. Sunt şi români care vin din străinătate cu scopul de a-şi înfiinţa o afacere acasă. Într-o piaţă care creşte, cum este cea a României, este absolut normal ca start-up-urile să se dezvolte”, au transmis reprezentanţii Ministerului pentru Mediul de Afaceri, Comerţ şi Antreprenoriat.

În spatele multor poveşti de succes se află, de fapt, istorii de afaceri care au început în sânul familiei. Este şi cazul celor de la Cat Logo Chocolate, care, în 2018, a fost desemnată una dintre firmele Start-up Nation de succes. Fondatorul acesteia, Alin Mureşan, a mărturisit că, deşi nu avea capitalul necesar, avea proiectul schiţat în cele mai mici detalii. Voia să prelucreze ciocolată şi să-i dea forme dintre cele mai diverse.

„Acum doi ani, am decis, alături de soţie, să ne îndeplinim visul şi să punem bazele unei afaceri proprii. Pe piaţa dulciurilor nu prea exista ciocolată personalizată. Ne-am ocupat îndeaproape ambii, de la scrierea proiectului, achiziţionarea utilajelor, până la conturarea profilului de potenţiali clienţi. Am achiziţionat utilajele, am creat primele matriţe şi i-am dat drumul. Acum personalizăm ciocolată simplă, praline sau cu diverse umpluturi. În mai puţin de doi ani, am vândut peste o tonă de ciocolată. În anul Centenarului Marii Uniri, am avut o serie de ciocolate personalizate dedicată acestei perioade, care s-a bucurat de interes din partea administraţiilor publice locale, dar şi a românilor simpli. Sperăm să ne dezvoltăm cât mai mult, să accesăm şi alte fonduri, pentru a achiziţiona o hală cu o capacitate mai mare, dar să şi angajăm muncitori”, a declarat administratorul Cat Logo Chocolate din Târgu-Mureş.

Una din priorităţile POCU este să susţină activităţi independente, antreprenoriat şi înfiinţare de întreprinderi, inclusiv a unor microîntreprinderi şi a unor întreprinderi mici şi mijlocii inovatoare, iar cifrele zilei ne arată un program de succes. Sute de start-up-uri, mii de angajaţi şi salarii, toate din fonduri europene, creionează tabloul economic în zonele din regiunile mai puţin dezvoltate ale României.

La sfârşitul lunii mai a.c., zece dintre primii beneficiari ai Programului Start-up Nation, ediţia 2018, au semnat acordurile de finanţare. Între aceştia, sunt şi soţii Marinela Roxana Neacşu şi  Ovidiu-Cosmin Neacşu, doi tineri din comuna Davideşti, Argeş. Tânăra familie a decis să înfiinţeze un Service auto chiar în localitate, creând astfel zece locuri noi de muncă. Sunt optimişti în continuare, dar şi conştienţi de provocările unui start-up.

De la Timişoara la Constanţa, de la Craiova la Iaşi şi până la alte judeţe ale României, banii europeni au venit să suplimenteze banii statului român. Toate acestea pentru a sprijini ceea ce are mai valoros ţara noastră, capitalul uman, adică românii.

„Am redactat proiectul la începutul anului 2018, iar în primăvara anului 2019 am semnat deja contractul. Am analizat piaţa din Argeş şi am decis să facem un pas curajos, înfiinţând un Service auto. Fiecare maşină are nevoie la un moment dat de reparaţie. Vom angaja zece persoane din localitate sau din apropiere şi vom oferi diverse servicii de calitate de reparaţie a maşinilor. În prezent, suntem în faza de implementare. Construim şi pregătim achiziţionarea utilajelor. Sperăm să-l inaugurăm la începutul lunii august”, a povestit Ovidiu-Cosmin Neacşu.

Pentru mulţi dintre ei, sintagma „fonduri europene” suna la început ca fiind ceva prea complicat şi greu de accesat. Au văzut, între timp, din propria lor experienţă că banii europeni au ajuns în România tocmai cu acest scop, prin susţinerea afacerilor, să producă bani româneşti.

 

CONTEXT

Programul „România Start-up Nation” este finanţat din Fondul Social European prin Programul Operaţional Capital Uman 2014-2020 şi este implementat, până în ianuarie 2022, prin intermediul următoarelor proiecte:

  1. „Stimularea înfiinţării de noi întreprinderi mici şi mijlocii START-UP NATION 1 în regiunea Nord-Vest, regiunea Vest şi regiunea Sud-Vest Oltenia” POCU/256/3/7/118808, cu un buget de 142.474.225 lei;
  2. „Stimularea înfiinţării de noi întreprinderi mici şi mijlocii START-UP NATION 2 în regiunea Nord-Vest, regiunea Sud-Est şi regiunea Sud-Muntenia” POCU/256/3/7/118809, cu un buget de 142.474.225 lei;
  3. „Stimularea înfiinţării de noi întreprinderi mici şi mijlocii START-UP NATION 3 în regiunea Nord-Vest, regiunea Centru şi regiunea Nord-Est” POCU/256/3/7/118810, cu un buget de 142.938.925 lei.

Agenţia pentru Implementarea Proiectelor şi Programelor pentru Întreprinderi Mici şi Mijlocii are rol de administrator de scheme de minimis/antreprenoriat. Linia de finanţare a fost creată pentru încurajarea şi sprijinirea înfiinţării întreprinderilor mici şi mijlocii cu profil nonagricol, în regiunile mai puţin dezvoltate ale României, oferindu-se finanţări în sumă de 200.000 de lei (sau aproximativ 44.000 de euro).

Acest articol face parte din Campania Ministerului Fondurilor Europene, „Bani europeni pentru idei româneşti” şi a fost publicat pe www.adevarul.ro, în cadrul proiectului „Descoperă Programul Operaţional Capital Uman” (cod MySMIS 125486), cofinanţat din Fondul Social European prin Programul Operaţional Capital Uman 2014-2020.