Consiliul Concurenţei propune eliminarea clauzelor restrictive din contractele producătorilor de bere cu hotelurile şi restaurantele

Consiliul Concurenţei propune eliminarea clauzelor restrictive din contractele producătorilor de bere cu hotelurile şi restaurantele

Studiul Consiliului Concurenţei a arătat că piaţa berii este concentrată, de tip oligopol, patru mari producători deţinând împreună aproximativ 85-90% din piaţa românească

Consiliul Concurenţei recomandă modificarea contractelor încheiate de producătorii de bere cu sectorul HoReCa - hoteluri, restaurante, catering, astfel încât să fie eliminate clauzele care limitează concurenţa, precum serviciile exclusive de promovare sau instalarea echipamentelor pentru berea draft.

Ştiri pe aceeaşi temă

"În urma anchetei sectoriale derulate pe piaţa berii, Consiliul Concurenţei a constatat că unităţile HoReCa încheie fie contracte privind prestarea anumitor servicii de promovare în beneficiul produselor unor producători, fie contracte prin care producătorii dau spre folosinţă gratuită echipamente pentru comercializarea berii draft, conţinând clauze restrictive. Contractele de promovare presupun exclusivitate la expunere şi în unele cazuri achiziţionarea unui volum minim de bere şi/sau limitarea sursei de aprovizionare la distribuitorii desemnaţi", se arată într-un comunicat al Consiliului.

Referitor la contractele privind instalarea echipamentelor pentru berea draft, durata nelimitată a acestora, combinată cu absenţa reglementării în contracte a posibilităţii de denunţare de către partenerii HoReCa, elimină posibilitatea acestor unităţi de a schimba furnizorul şi de a aduce în ofertă şi mărcile altor producători, reducând, în acest fel, presiunea concurenţială asupra producătorului, proprietar al echipamentului.

În vederea creşterii concurenţei pe segmentul HoReCa, Consiliul Concurenţei recomandă, printre altele, introducerea în contracte a opţiunii ca unităţile HoReCa să poată denunţa unilateral acordurile privind echipamentele draft, fără penalităţi, limitarea duratei contractelor privind plasarea echipamentelor draft la maxim 5 ani, prelungirea fiind posibilă prin renegociere şi nu tacit, şi posibilitatea operatorilor HoReCa de a achiziţiona (cu acordul producătorilor) echipamentul draft, după perioada iniţială de 5 ani, la o valoare reziduală.

De asemenea, autoritatea de concurenţă propune limitarea la cinci ani a duratei clauzelor privind acordarea sub formă de împrumut a unor bunuri (precum vitrine frigorifice, copertine, corturi, încălzitoare terasă, baruri mobile, umbrele, garduri împrejmuire, meniuri, mobilier etc) în condiţii de exclusivitate, prelungirea fiind posibilă prin renegociere şi nu tacit, şi eliminarea din contracte a clauzei referitoare la achiziţionarea volumelor agreate de la distribuitorul indicat de producător. 

În ceea ce priveşte distribuţia angro de bere, studiul Consiliului Concurenţei a arătat că cea mai mare parte a acesteia se realizează prin contracte exclusive, cu recomandarea preţului de revânzare sau a preţului maxim de revânzare. Contractele de distribuţie exclusivă sunt exceptate de la aplicarea legii concurenţei în măsura în care cota de piaţă a furnizorului şi a cumpărătorului (luate individual) nu depăşesc 30%.

"Dată fiind structura tip oligopol a pieţei şi consolidarea în ultimii ani a poziţiei primilor doi concurenţi, cu cote de peste 30%, se recomandă ca aceştia să îşi facă o autoevaluare a sistemului de distribuţie exclusivă pe care il practică, pentru a stabili dacă acordurile încheiate conduc la o reală creştere a eficienţei care contracarează reducerea concurenţei intramarca", se arată în comunicat.

Studiul Consiliului Concurenţei a arătat că piaţa berii este concentrată, de tip oligopol, patru mari producători deţinând împreună aproximativ 85-90% din piaţa românească.

Pe lângă cei patru producători reprezentând companii internaţionale (SAB Miller - Ursus, Heineken, Molson Coors - Bergenbier si URBB - Grupul Carslberg), mai sunt prezenţi doi producători autohtoni care au dezvoltat capacităţi de producţie mari (Romaqua şi European Food) şi 4 producători independenţi, cu o prezenţă regională şi o cotă de piaţă cumulată mai mică de 5% (Bermas Suceava, Martens Galaţi, Imex Satu Mare, Albrau Oneşti).

Studiul realizat de Consiliul Concurenţei este supus dezbaterii publice timp de 30 de zile şi poate fi consultat pe site-ul instituţiei. 


Mai puteţi citi:
 
Situaţie fără precedent în România: Consiliul Concurenţei va demara o analiză a modului în care Autoritatea Naţională de Reglementare în Energie (ANRE) a fixat tarifele pentru energia livrată populaţiei şi instituţiilor publice, după ce Hidroelectrica şi Fondul Proprietatea, acţionar minoritar al companiei de stat, au depus plângeri în care argumentează că preţul fixat este sub costuri, au declarat, pentru „Adevărul“, surse din domeniu.
 
Consiliul Concurenţei l-a sancţionat pe Gigi Becali cu o amendă de 183.526 de lei pentru că acesta nu a notificat instituţia privind preluarea companiei ARCOM.
 
Consiliul Concurenţei a amendat Loteria Română şi companiile Intralot, Intracom şi Lotrom cu amenzi în sumă totală de 16,85 milioane lei pentru o înţelegere privind implementarea programului video-loterie care a eliminat competiţia de pe piaţă în cadrul unui contract pe zece ani, derulat în perioada 2003-2013.
 
Consiliul Concurenţei a sancţionat patru companii cu o amendă în valoare totală de 12,48 milioane de lei, aproximativ 2,8 milioane de euro, pentru trucarea unor licitaţii organizate de Ministerul Apărării Naţionale, potrivit unui comunicat al instituţiei.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: