CFR Marfă a înregistrat venituri în scădere în primele şase luni. Cauza: transportă prea mult cărbune

CFR Marfă a înregistrat venituri în scădere în primele şase luni. Cauza: transportă prea mult cărbune

Aproape 60% din marfa transportată de CFR Marfă este cărbune

Cel mai mare transportator pe calea ferată din România, compania de stat CFR Marfă, a înregistrat o scădere de 15,4% a veniturilor operaţionale în primul semestru, faţă de ianuarie-iunie 2015, până la 328,27 milioane de lei (74 de milioane de euro).

Ştiri pe aceeaşi temă

Scăderea vine pe fondul problemelor pe care le au complexurile energetice Oltenia şi Hunedoara, doi dintre cei mai mari clienţi ai companiei, potrivit datelor trimise de companie la solicitarea News.ro.

În luna mai a acestui an, directorul general al companiei, Mihuţ Crăciun, a atras atenţia asupra faptului că CFR Marfă are o dependenţă excesivă de transportul de cărbuni, care au o pondere de aproape 60% din marfa transportată de compania de stat.

Această situaţie generează probleme în continuare, în condiţiile în care doi clienţi importanţi ai companiei, Complexul Energetic Oltenia (CEO) şi Complexul Energetic Hunedoara (CEH), au probleme financiare.

„Scăderea consumului de energie din economie în perioada februarie-mai 2016 şi procesul de restructurare prin care trece Complexul Energetic Oltenia au dus la scăderea transporturilor de cărbune realizate de societate“, se arată în răspunsul trimis de CFR Marfă.

Guvernul a anunţat vineri că a trimis corpul de control la Complexul Energetic Oltenia (CEO), în condiţiile în care ministrul Energiei, Victor Grigorescu, a acuzat faptul că acolo funcţionează un ecosistem cu ingerinţe politice, în care apar mereu probleme de natură penală.

În plus, cantitatea de cărbune transportată pentru clientul CEH a scăzut semnificativ în primele şase luni.
CEH a intrat de două ori în insolvenţă în acest an, prima dată în ianuarie. CEH a intrat în insolvenţă a doua oară, după ce Tribunalul Hunedoara a dispus, în 23 iunie, deschiderea procedurii în acest sens, administratorul judiciar provizoriu fiind desemnat tot Casa de Insolvenţă GMC.

Limitarea exportului de lemn, alt factor defavorizant

Un alt factor care a dus la scăderea veniturilor CFR Marfă îl reprezintă implementarea unei noi legislaţii privind limitarea exporturilor de lemn, care a dus la scăderea comenzilor din partea clienţilor care efectuau astfel de transporturi.

Principalul competitor al CFR Marfă, care are o cotă de piaţă de peste 50%, este Grup Feroviar Român (GFR), cu o cotă de piaţă de circa 30% şi este controlat de omul de afaceri Gruia Stoica, condamnat definitiv, cu suspendare la începutul acestui an.

Un alt competitor este DB Cargo, filiala din România a gigantului feroviar german Deutsche Bahn.

Profit în 2016?

Începând cu 18 aprilie 2016, CFR Marfă are management privat. Noua conducere a elaborat un plan pentru o durată de patru ani, care prevede reorganizarea şi eficientizarea companiei. Conducerea companiei speră să aducă compania pe profit în acest an, după opt ani la rând de pierderi.

CFR Marfă a avut pierderi în fiecare an din 2008 până în prezent, cel mai slab rezultat fiind înregistrat în 2009, cu o pierdere de 535 de milioane de lei.

În 2015, afacerile companiei au scăzut cu 13%, până la 800 de milioane de lei, de la 918,8 milioane de lei în 2014.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările