GFR şi-a adjudecat CFR Marfă. Plăteşte 202 milioane de euro în 60 de zile şi investeşte 200 de milioane de euro plus 1,5 milioane de euro investiţii de mediu

GFR şi-a adjudecat CFR Marfă. Plăteşte 202 milioane de euro în 60 de zile şi investeşte 200 de milioane de euro plus 1,5 milioane de euro investiţii de mediu

Gruia Stoica, priprietarul Grup Feroviar Român, a rămas singur în cursa pentru CFR Marfă, după ce asocierea Transferoviar-Donau Finanz s-a retras ieri FOTO Adevărul

După lungi negocieri la Ministerul Transporturilor, Grup Feroviar Român (GFR) a renunţat la condiţia impusă, plata eşalonată, şi a fost declarată câştigătorul licitaţiei pentru preluarea a 51% din CFR Marfă. Relu Fenechiu, ministrul Transporturilor, a declarat că preţul oferit de GFR este de 202 milioane de euro, sumă pe care o va plăti în termen de 60 de zile, şi compania se angajeajă să investească alte 200 de milioane de euro.

Ştiri pe aceeaşi temă

UPDATE 18.45 "Este un sentiment frumos, dar sunt conştient că este o mare responsabilitate, mi-o asum, sunt cetăţean al acestei ţări, nu puteam sta de-o parte", a declarat Gruia Stoica, proprietarul GFR, la B1 TV. Întrebat în cât timp va putea pune compania CFR Marfă pe picioare, Gruia Stoica a răspuns că într-o perioadă de doi ani. El a adăugat că transportatorul feroviar de marfă a ajuns în această situaţie din cauza sistemului greoi şi nu din cauza politicului, aşa cum se grăbesc toţi să spună.  

UPDATE 18.05 Relu Fenechiu, ministrul Transporturilor, a precizat că, pe lângă cei 202 milioane de euro, pe care GFR trebuie să-i achite în termen de 60 de zile, compania va investi încă 900 de milioane de lei. În legătură cu eventualele disponibilizări, oficialul a precizat că 1.000 de salariaţi "vor beneficia de prvederile Ordonanţei 36/2013 privind concedierile colective"."CFR Marfă a generat în ultimii ani pierderi de peste 2 miliarde de lei, acum avem premise pentru a ne aştepta ca această companie să funcţioneze normal", a declarat Fenechiu. 

UPDATE 18.00  GFR a câştigat licitaţia pentru CFR Marfă, preţul oferit fiind de 904 milioane de lei (202 de milioane de euro), a anunţat ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu. "După şapte ore de negocieri, a ieşit fumul alb. Astăzi putem declara un câştigător în competiţia de privatizare la CFR Marfă", a spus Fenechiu. El a adăugat că, cel mai probabil, contractul va fi semnat săptămâna viitoare. 

UPDATE 16.00 Asocierea Transferoviar-Donau Finanz a transmis îşi exprimă "surprinderea şi stupoarea" că Ministerul Transporturilor continuă negocierile cu GFR în condiţiile în care compania a pus condisţii suplimentare faţă de cele conţinute în caietul de sarcini. 
 
"Ca urmare a declaraţiilor de astăzi de la Realitatea TV ale domnului ministru Relu Fenechiu, ne exprimăm surprinderea şi stupoarea că, în condiţiile în care Grup Feroviar Roman - ofertant în cadrul procedurii de privatizare a depus o ofertă care conţine condiţii suplimentare faţă de cele conţinute în caietul de sarcini, Ministerul Transporturilor continuă negocierile pentru privatizarea a 51% din SNTFM CFR Marfă. Reamintim că, aşa cum este prevăzut de legislaţia în vigoare şi a fost stabilit prin dosarul de prezentare, etapa licitaţiei cu ofertă în plic presupune depunerea ofertei financiare finale, care nu trebuie să conţină nici un fel de condiţii suplimentare faţă de cele stipulate în strategia de privatizare şi faţă de forma finală a contractului de vânzare, astfel cum aceasta a fost transmisă participanţilor la procesul de privatizare la sfârşitul zilei de joi, 13 iunie 2013", se arată într-un comunicat al asocierii. 
 
UPDATE 15.50 Negocierile pentru preluarea CFR Marfă continuă la Ministerul Transporturilor între GFR, reprezentată de Sorin Chinde, director general, şi comisia de privatizare, condusă de Cristian Ghibu, mâna dreaptă a ministrului Fenechiu. GFR a făcut o ofertă ce depăşeşte preţul de pornire în licitaţie, însă a pus o serie de condiţii. Ministerul nu acceptă nicio condiţie. Dacă GFR nu renunţă, privatizarea eşuează. 
 
UPDATE 15.30 Conferinţa de presă pe care urmau să o susţină liderii PNL Crin Antonescu şi Relu Fenechiu astăzi, la ora 16.00, la sediul USL, pe tema privatizării CFR Marfă, în urma desemnării adjudecatarului, a fost anulată.
 
UPDATE 15.20 Vizita directorului general al FMI, Christine Lagarde, în România este programată pentru 16 iulie, însă la acest moment prezenţa oficialului instituţiei financiare la Bucureşti a devenit incertă din cauza amânării desemnării unui câştigător la privatizarea CFR Marfă, precondiţie asumată în acord. Surse oficiale au declarat, potrivit Mediafax, că FMI ar putea decide să nu discute în board ultima scrisoare transmisă de autorităţile române, analiză programată pentru 26 iunie, ca urmare a amânării de la CFR Marfă.
 
UPDATE 14.00 Liderii sindicali prezenţi la sediul Ministerului Transporturilor, acolo unde se poartă negocieri cu reprezentanţii GFR, susţin că, cel mai probabil, una dintre condiţiile impuse de compania lui Gruia Stoica este modul de plată. 
 
UPDATE 13.50  "Oferta tehnică a companiei a fost corectă şi GFR a fost declarată calificată. Oferta financiară conţine nişte condiţii. Acum sunt în negocierea acestora. Dacă vom ajunge la o finalizare a acestei negocieri, astfel încât oferta financiară să nu aibă niciun fel de condiţii, vom finaliza procedura. Dacă nu se va întâmpla acest lucru, va fi descalificat ofertantul rămas în cursă. Nu pot să vă spun cât vor dura negocierile şi nici ce condiţii cere candidatul. Pot să vă spun că oferta făcută de candidat este peste preţul de pornire în licitaţie.În ceea ce priveşte condiţiile care sunt cerute, atât timp cât se va renunţa la ele, putem să mergem mai departe. Dacă nu, nu vom merge mai departe, pentru că mandatul Comisiei de Privatizare este foarte clar: preţul trebuie să fie peste 180 milioane euro şi fără niciun fel de condiţii", a declarat ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu.
  

Oferta făcută de Grup Feroviar Român (GFR) pentru preluarea CFR Marfă depăşeşte preţul de pornire în licitaţie impus de stat - de 180 de milioane de euro, au declarat pentru "Adevărul" surse apropiate negocierilor. Comisia de privatizare din Ministerul Transporturilor a deschis astăzi, la ora 11.00, plicul cu oferta făcută de GFR, singurul investitor rămas în cursă, dar nu a anunţat dacă acesta a fost sau nu declarat adjudecatar.

În cursa pentru preluarea transportatorului feroviar de marfă a rămas o singură companie – Grup Feroviar Român, deţinută de omul de afaceri Gruia Stoica. 

GFR, parte a grupului Grampet, este cel mai mare transportator feroviar privat din România, administrând aproape 17.000 de vagoane şi peste 400 de locomotive. GFR avea în 2011 aproape 2.400 de angajaţi şi a înregistrat o cifră de afaceri de aproape 180 de milioane de euro şi un profit de peste 6,8 milioane de euro, potrivit ultimelor date postate pe portalul Ministerului Finanţelor. Compania deţinută de Gruia Stoica se află şi în etapa finală de privatizare a BDZ Cargo, transportatorul feroviar de marfă din Bulgaria, unde următorul termen este 21 iunie, cel de depunere a garanţiei. Gruia Stoica se clasează pe locul opt în topul „Forbes 500 Miliardari“, cu o avere estimată la 430 de milioane de euro.
 
Stoica a declarat că GFR deţine suma minimă de 180 de milioane de euro pentru preluarea CFR Marfă, din surse proprii şi bancare, iar pentru participarea la privatizare a primit scrisori de bonitate şi garanţie de la Raiffeisen Bank Austria.
 
„Avem această sumă, nu am fi participat la licitaţie dacă nu am fi avut-o. Ea este asigurată parte din fonduri proprii, parte cu sprijinul unor finanţări de la bănci. Este o sumă mare, pe care nu orice companie şi-o poate permite, dar GFR este o societate privată bancabilă, solidă, fără datorii la stat, profitabilă“, a spus omul de afaceri, potrivit Mediafax. 
 
El a menţionat că finanţarea bancară are ponderea majoritară şi este sindicalizată de mai multe instituţii de credit, fără alte detalii.
 
Transferoviar nu a obţinut garanţia 
 
Celălalt „peţitor“, asocierea formată din firma clujeană Transferoviar şi fondul de investiţii austriac Donau Finanz, s-a retras astăzi din procesul de privatizare şi îşi rezervă dreptul de a contesta procedura la instituţiile abilitate. „Vă informăm că Transferoviar Grup, în asociere cu Donau Finanz GMBH & Co KG, a decis să stopeze demersurile pentru achiziţionarea pachetului majoritar al CFR Marfă şi îşi rezervă dreptul de a contesta procedura de privatizare la instituţiile abilitate“, se arată într-un comunicat al asocierii.
 
Compania precizează că, având în vedere complexitatea procesului şi volumul semnificativ de informaţii care trebuiau analizate pentru realizarea în mod corespunzător a propriei evaluări a CFR Marfă, a depus la Ministerul Transporturilor mai multe cereri de amânare. 
 
Surse apropiate situaţiei au declarat însă, pentru „Adevărul“, că asocierea Transferoviar-Donau Finanz s-a retras din cursa pentru preluarea CFR Marfă întrucât nu a obţinut scrisoarea de garanţie în valoare de 10 milioane de euro pe care o solicitase de la Raiffeisen Bank. Garanţia de participare trebuia depusă până astăzi, la ora 12.00, la Ministerul Transporturilor, fiind condiţie obligatorie în procesul de privatizare. 
 
„Transferoviar s-a retras pentru că a solicitat garanţie de la Raiffeisen Bank, însă banca nu i-a acordat-o“, au declarat sursele citate. 
 
De asemenea, acestea au precizat că, înainte de a apela la Raiffeisen Bank, fondul de investiţii Donau Finanz a cerut grupului austriac Erste Bank atât finanţare pentru preluarea transportatorului feroviar de marfă, cât şi garanţia de 10 milioane de euro pentru participarea la procesul de privatizare. Grupul bancar nu a acordat însă Donau Finanz nici finanţarea, nici garanţia.
 
Contestatarii privatizării  
 
În procesul de privatizare a CFR Marfă se înscrisese iniţial şi compania americană OmniTRAX, însă aceasta a fost descalificată întrucât nu a depus oferta preliminară şi neangajantă la termenul stabilit, 5 iunie 2013. La începutul acestei săptămâni, OmniTRAX a anunţat că a contestat procesul de privatizare şi cere reluarea procedurii cu participarea companiei americane, precizând că are nevoie de mai mult timp pentru a efectua un audit profesionist al transportatorului feroviar de marfă.
 
Privatizarea nu este contestată numai de OmniTRAX. Aproximativ 50 de sindicalişti de la Federaţia Mecanicilor de Locomotivă au pichetat marţi sediul Ministerului Transporturilor, cerând oprirea procedurii de privatizare a CFR Marfă pentru că, în timpul derulării acesteia, au intervenit schimbări în structura societăţii. Sindicaliştii au spus că suma pentru care ar urma să fie vândută compania CFR Marfă (preţul de pornire este de 180 de milioane de euro) este foarte mică şi cer ca vânzarea să se facă la valoarea de piaţă, adică peste un miliard de euro.
 
Şi Asociaţia Transportatorilor Feroviari din România, din care fac parte şi cei doi investitori rămaşi în cursă, consideră că Ministerul Transporturilor ar trebui să  reia procesul de privatizare, în condiţiile în care s-au produs „o serie de inadvertenţe şi erori“. ;
 
Schimbări în timpul jocului 
 
Preţul de pornire în licitaţie pentru pachetul de 51% din acţiunile CFR Marfă a fost stabilit de consultanţi la 180,5 milioane de euro. Consultanţii nu au răspuns solicitării „Adevărul“ privind criteriile care au stat la baza fixării acestui preţ. Compania de stat CFR Marfă, care exploatează 39.000 de vagoane şi 900 de locomotive, a fost evaluată la 360 de milioane de euro, de două ori preţul de fier vechi al vagoanelor şi locomotivelor. 
 
Este preţul pus pe CFR Marfă unul prea mare sau prea mic? În timp ce sindicaliştii societăţii consideră că valoarea reală se ridică la peste un miliard de euro, sunt voci care susţin că preţul cerut investitorilor este prea mare întrucât CFR Marfă este o bombă cu ceas care va exploda în mâinile cumpărătorului. Transportatorul feroviar de marfă a încheiat anul 2011 cu o cifră de afaceri de 261 de milioane de euro şi cu pierderi de 22 de milioane de euro. 
 
Mai multe părţi implicate în privatizarea CFR Marfă au ridicat suspiciuni asupra procesului din cauza unor modificări intervenite în timpul jocului. Cu doar o săptămână înainte de desemnarea câştigătorului, Ministerul Transporturilor a şters datoriile transportatorului, de 127,4 milioane de lei, către stat printr-o ordonanţă de urgenţă şi, separat, începe transferul unor active (pe care nu le-a făcut publice) către CFR SA, care administrează infrastructura feroviară şi Societatea de Administrare Active Feroviare.

Vă mai recomandăm: 

Premierul Victor Ponta şi-a asumat public, în Guvern, responsabilitatea privatizării CFR Marfă şi i-a spus ministrului Transporturilor că nu are de ce să îl critice, deoarece inclusiv transformarea datoriilor în acţiuni era introdusă de la început în procedură, "altfel nu venea nimeni" la licitaţie.

Lucian Isar, fost preşedinte al Consiliului de Administraţie (CA) al CFR SA şi fost membru în CA al Tarom, a vorbit la Adevărul Live despre strategia de prădare a CFR Marfă pe care o pun la cale guvernanţii, despre dedesubturile negocierilor dintre autorităţile române cu instituţiile financiare internaţionale şi despre asemănarea privatăzării CFR Marfă cu cea a combinatului chimic Oltchim.

 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările