UPDATE Contractul de privatizare a CFR Marfă a fost semnat. Gruia Stoica mai are la dispoziţie 45 de zile să plătească cele 202 milioane de euro

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Reprezentanţii Grup Feroviar Român (GFR), câştigătorul licitaţiei pentru privatizarea CFR Marfă, au semnat astăzi cu statul român contractul de vânzare a 51% din acţiunile transportatorului feroviar de marfă. Ramona Mănescu, ministrul Transporturilor, nu a semnat contractul, ci i-a delegat sarcina secretarului de stat Cristian Ghibu.

UPDATE 17.53. Gruia Stoica, proprietarul GFR, spune că are banii pentru CFR Marfă, dar ca plata se va face după avizul Consiliului Concurenţei.

"Finalizarea se va face după avizul Consiliului Concurenţei, motiv pentru care atunci vom face o conferinţă de presă", a spus omul de afaceri la ieşirea din sediul Ministerului Transporturilor, după semnarea contractului de privatizare.

UPDATE "Astăzi, 2 septembrie 2013, ora 16.30, la sediul Ministerului Transporturilor a avut loc procedura de semnare a contractului de vânzare-cumpărare a pachetului de 51% din capitalul social al Societăţii Naţionale de Transport Feroviar de Marfă "C.F.R. Marfă" S.A., către Societatea Comercială Grup Feroviar Român S.A“, se arată într-un comunicat de presă transmis de Ministerul Transporturilor.

Vânzarea pachetului de acţiuni a fost asumată de către Guvernul României prin Hotărârea nr. 526/2013 pentru aprobarea condiţiilor principale ale contractului de vânzare de acţiuni între stat, prin Ministerul Transporturilor, în calitate de vânzător, şi Societatea Comercială Grup Feroviar Român - S.A., în calitate de cumpărător, arată reprezentanţii Transporturilor.

Următoarele etape importante în finalizarea tranzacţiei sunt  plata valorii acţiunilor de către cumpărător şi transferul efectiv al acestora, precizează reprezentanţii Ministerului Transporturilor.

"Procesul de pregătire a privatizării „CFR Marfă” a demarat în 2008, odată cu includerea companiei în programul de privatizare al Ministerului Transporturilor. Prin Hotărârea de Guvern nr.46, din 13 februarie 2013, privind aprobarea Strategiei de privatizare a Societăţii Naţionale de Transport Feroviar de Marfă „C.F.R. Marfă“ S.A. şi a mandatului Ministerului Transporturilor pentru implementarea acesteia, a fost aprobată strategia de privatizare prin vânzarea unui pachet majoritar de acţiuni. Hotărârea nr.526/2013, pentru aprobarea condiţiilor principale ale contractului de vânzare de acţiuni, a fost publicată în Monitorul Oficial pe 14 august a.c., termenul de finalizare a tranzacţiei fiind stabilit la 60 de zile calendaristice de la data intrării în vigoare a actului normativ. Preţul de cumpărare a pachetului de acţiuni este de 904,98 milioane lei“, se arată în comunicatul Transporturilor.


Începe numărătoarea inversă pentru Gruia Stoica. Omul de afaceri trebuie să depună norificare la Consiliul Concurenţei, să deschidă un cont de escrow în termen de 30 de zile şi să depună, într-o primă fază, 10% din preţul promis, adică aproximativ 20 de milioane de euro. Apoi, până la jumătatea lunii octombrie, trebuie să depună şi diferenţa până la 202 milioane de euro. 

Executivul a invitat GFR să semneze documentul după 18 zile de când a fost publicată în Monitorul Oficial Hotărârea de Guvern privind privatizarea companiei de stat şi de la momentul în care a început numărătoarea inversă a celor 60 de zile stabilite ca termen pentru finalizarea tranzacţiei. 

Privatizarea, în aşteptarea lui Mănescu

De ce nu a semnat GFR contractul mai repede? În plin proces de privatizare a CFR Marfă, portofoliul Transporturilor a rămas fără ministru. Relu Fenechiu, fostul ministru al Transporturilor, a fost demis la jumătatea lunii iulie, după ce a fost condamnat la cinci ani de închisoare pentru complicitate la abuz în serviciu în dosarul „Transformatorul“. 

Ulterior, preşedintele Traian Băsescu l-a numit interimar pe premierul Victor Ponta pentru o perioadă de maximum 45 de zile în care liberalii să vină cu varianta unui alt titular. 

Prima variantă a fost deputatul Nini Săpunaru, preşedintele Comisiei de Agricultură din Camera Deputaţilor, însă Ponta nu a fost de acord cu această nominalizare şi a cerut liberalilor să vină cu o nouă propunere. Cea de-a doua variantă propusă de liberali a fost europarlamentarul Ramona Mănescu, soţia lui Rareş Mănescu, primarul Sectorului 6 al Capitalei. 

Ponta a înaintat această propunere lui Băsescu, a fost acceptată, iar Ramona Mănescu a depus jurământul cu exact o săptămână în urmă. Iar miercurea trecută a avut loc protocolul de predare-primire a ministerului, eveniment în cadrul căruia Ponta i-a trasat o sarcină clară Ramonei Mănescu: „Luni, chemaţi câştigătorul licitaţiei CFR Marfă şi semnaţi contractul!“

Contractul, pus sub lacăt 

La doar o zi de la preluarea mandatului, Mănescu i-a invitat luni pe reprezentanţii GFR la sediul Ministerului pentru a semna contractul. Astfel că de miercuri, funcţionari din Ministerul Transporturilor şi avocaţi ai GFR-Grampet au discutat ultimele detalii ale contractului. 

„Până luni (azi-n.r.), trebuie să finalizeze contractul. Principalele clauze ale contractului au fost făcute publice, însă există o serie de clauze care nu sunt date publicităţii. Cel mai probabil, contractul va fi secretizat, cum a fost şi Bechtel. Altfel, contractul ar fi fost anexă la Hotărârea de Guvern privind privatizarea CFRv Marfă“, a declarat, pentru „Adevărul“, Iulian Măntescu, preşedintele Federaţiei Mecanicilor de Locomotivă.  

După ce a semnat astăzi contractul de privatizare, Gruia Stoica mai are de parcurs câţiva paşi pentru a deveni proprietarul transportatorului feroviar de marfă.  

Preşedintele Traian Băsescu a declarat astăzi, la Adevărul Live, că omul de afaceri Gruia Stoica, proprietarul GFR a fost favorizat de Guvern pe tot pracursul procesului de privatizare, că acesta aleargă după bani prin Rusia, dar nu va avea capacitatea de a investi şi de a moderniza CFR Marfă. 


Vă recomandăm: 

GFR şi-a adjudecat CFR Marfă. Plăteşte 202 milioane de euro în 60 de zile şi investeşte 200 de milioane de euro plus 1,5 milioane de euro investiţii de mediu. După lungi negocieri la Ministerul Transporturilor, Grup Feroviar Român (GFR) a renunţat la condiţia impusă, plata eşalonată, şi a fost declarată câştigătorul licitaţiei pentru preluarea a 51% din CFR Marfă. Relu Fenechiu, ministrul Transporturilor, a declarat că preţul oferit de GFR este de 202 milioane de euro, sumă pe care o va plăti în termen de 60 de zile, şi compania se angajeajă să investească alte 200 de milioane de euro.

Cine este Gruia Stoica, câştigătorul CFR Marfă. De la afacerist în satul de romi Toflea la vânzător de dălţi şi operator feroviar. Acum, „regele vagoanelor“. Gruia Stoica (45 de ani), proprietarul Grup Feroviar Român (GFR), companie care a câştigat licitaţia pentru preluarea a 51% din CFR Marfă, s-a născut în comuna Toflea, judeţul Galaţi. El a reuşit să-şi clădească un business solid în industria căilor ferate atât pe piaţa internă, cât şi pe cea externă şi să ajungă la o avere de sute de milioane de euro.

Cum a rămas Gruia Stoica singur în cursa pentru CFR Marfă. GFR află joi dacă a câştigat licitaţia pentre preluarea transportatorului feroviar de stat. Joi urmează să fie anunţat câştigătorul licitaţiei pentru CFR Marfă. Grup Feroviar Român (GFR), companie deţinută de Gruia Stoica, este singura care a depus oferta de preluare, după ce asocierea Transferoviar-Donau Finanz s-a retras, iar americanii de la OmniTRAX au fost eliminaţi în faza de precalificare.

Gruia Stoica, GFR: „Avem suma minimă de 180 de milioane de euro pentru CFR Marfă, din fonduri proprii şi bancare“. Grup Feroviar Român deţine suma minimă de 180 de milioane de euro pentru preluarea CFR Marfă, din surse proprii şi bancare, iar pentru participarea la privatizare a primit scrisori de bonitate şi garanţie de la Raiffeisen Bank Austria, a declarat Gruia Stoica, proprietarul companiei.

EXCLUSIV Transferoviar s-a retras din cursa pentru CFR Marfă pentru că nu a obţinut de la Raiffeisen Bank garanţia de 10 milioane de euro solicitată. Asocierea formată din firma Transferoviar, deţinută de Călin Mitică, şi fondul de investiţii austriac Donau Finanz s-au retras din cursa pentru preluarea CFR Marfă întrucât nu a obţinut scrisoarea de garanţie în valoare de 10 milioane de euro pe care o solicitase de la Raiffeisen Bank. Garanţia de participare trebuia depusă până astăzi, la ora 12.00, la Ministerul Transporturilor, fiind condiţie obligatorie în procesul de privatizare.

Cum trebuie să arate investitorul strategic pe care îl caută statul. Ca să-i evite pe cei care taie fabricile României la fier vechi şi le transformă în malluri, autorităţile au introdus în criteriile de privatizare sintagma „investitor strategic“. „Adevărul“ vă prezintă caracteristicile obligatorii ale acestuia.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite