Blestemul străinătăţii: Mulţi dintre antreprenorii români care şi-au extins afacerile peste graniţă au probleme penale ori s-au retras

Blestemul străinătăţii: Mulţi dintre antreprenorii români care şi-au extins afacerile peste graniţă au probleme penale ori s-au retras

Din ianuarie 2014, când Gruia Stoica a fost arestat preventiv pentru cumpărare de influenţă, extinderea externă a GFR a încetat FOTO Mediafax

În ultimii 26 de ani, antrerpenorii români nu au excelat, cu câteva excepţii, în extinderea activităţii peste graniţă. O bună parte dintre cei puţini care s-au dezvoltat în afara României fie au probleme cu justiţia, fie au ieşit din prima linie a business-ului.  Ce s-a întâmplat cu afacerile lor?

Ştiri pe aceeaşi temă

Trei dintre oamenii de afaceri  care în ultimul deceniu au fost etichetaţi de presa de business drept campioni ai extinderii capitaului românesc peste hotare se confruntă cu serioase probleme penale. Gruia Stoica (coproprietar Grup Feroviar Român) şi Irina Socol (fondator Siveco) sunt în aşteptarea unor sentinţe defintive după ce au fost condamnaţi în primă instanţă cu închisoarea pentru evaziune fiscală sau fapte de corupţie, în vreme ce Ovidiu Tender ispăşeşte din vara anului trecut o pedeapsă de 12 ani şi şapte luni, într-un caz de înşelăciune şi spălare de bani.
 
GFR CONTINUĂ BĂTĂLIA PENTRU „CFR-UL” DIN GRECIA
 
O condamnare în primă instanţă, atacabilă cu recurs, a primit şi Gruia Stoica, considerat drept unul dintre cei mai importanţi transportatori privaţi pe calea ferată din Europa de Sud Est. Coproprietar împreună cu fratele său, Vasile Didilă, al grupului  industrial şi de transport feroviar Grampet, Gruia Stoica avea un plan prin care ar fi urmat să lege cu companiile sale de transport pe calea ferată spaţiul dintre trei mări: Egee, Adriatică şi Marea Neagră.
 
Grup Feroviar Român (GFR), cea mai importantă entitate din cadrul Grampet, are companii care operează trenuri private de marfă în Româia, Bulgaria, Austria, Ungaria, Germania şi Croaţia – ţară în care a început să opereze anul trecut, în urma obţinerii unei licenţe de transport.
 
Totodată, Grampet are şi fabrici de vagoane în România, Ungaria sau Serbia. Grupul anunţa în toamna anului trecut dezvoltarea şi testarea primei locomotive din România al cărei motor funcţionează exlcusiv cu biodiesel sau ulei vegetal, fără adaos de motorină.
 
Din ianuarie 2014, când Gruia Stoica a fost arestat preventiv pentru cumpărare de influenţă, extinderea externă a GFR a încetat. Totuşi, GFR, supranumită de media ”locomotiva” grupului feroviar, a avut în 2014 venituri totale de 160 de milioane de euro, în scădere cu doar zece milioane de euro faţă de cele circa 170 de milioane de euro obţinute în 2013, conform Ministerului Finanţelor. Personalul Grampet  a scăzut însă de la 9.500 de oameni în 2014 la 7.500 anul trecut. Reducerea de personal este cauzată în principal de renunţarea la o parte dintre activităţile auxiliare transportului pe calea ferată.
 
Citiţi întreg articolul pe Adevărul Financiar.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările