Black Friday: Din trei români, unul a cumpărat şi doi au fost nemulţumiţi de reducerile prea mici

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Reducerile promise de vânzători au creat mai multă nemulţumire decât era de aşteptat
Reducerile promise de vânzători au creat mai multă nemulţumire decât era de aşteptat

O treime dintre români a cumpărat cu ocazia Black Friday şi 70% dintre ei s-au declarat nemulţumiţi de procentul de reducere aplicat, arată un studiu al companiei de sondare a pieţei Exact Cercetare şi Consultanţă. Românii se aşterptau ca reducerile să fie de aproximativ 40-50%.

Cele mai cumpărate produse au fost calculatoarele şi accesoriile PC, urmate de electronice şi electrocasnice. Aproape jumătate dintre românii care au cumpărat de Black Friday au optat pentru Emag (45%), în timp ce Flanco şi Altex s-au situat pe poziţiile 2 şi 3 în ceea ce priveşte preferinţele consumatorilor, la o distanţă foarte mică unul de celălalt – cu 10 %, respectiv, 9 %.

De unde au aflat de Blaxck Friday

Deşi targetul acestui studiu (persoanele active online) se informează în principal de pe Internet, principala sursă în construirea awareness-ul fenomenului Black Friday a fost reprezentată totuşi de TV, cu un procent de 59%. Pe poziţia a doua, cu un procent de 36% s-au situat deopotrivă internetul, persoanele apropiate şi presa scrisă.
Black Friday a devenit deja o tradiţie în Occident, iar la noi în ţară un fenomen care a luat amploare în ultimii ani. Cu toate acestea, jumătate din persoanele intervievate (48%) au auzit abia în acest an de „Vinerea neagră a cumpărăturilor“.
În contextul unei comunicări agresive a fenomenului reducerilor în toate mediile de comunicare, doar 31% dintre români au achiziţionat totuşi cu ocazia Black Friday.

Consumatorul mediu a dat 690 de lei pe două produse

Numărul mediu de produse cumpărate a fost de 2, iar suma medie cheltuită cu această ocazie de 690 lei. Cele două produse achiziţionate în medie de un compărător fac parte din intervale de preţ diferite: s-a cumparat un produs de valoare mare (aproximativ 550 lei), împreună cu un produs de valoare mică (valoare medie de 100 lei).
Mediul online a fost preferat de români în proporţie de 82 %, în timp ce doar 31 % au ales să-şi facă cumpărăturile direct din magazin.

Reducerile erau prea... reduse

În ceea ce priveşte procentul de reducere practicat în perioada Black Friday, 70% s-au declarat nemulţumiţi, aşteptându-se ca acesta să fie de 40-50%, comparativ cu cel de aproximativ 20%,  practicat de majoritatea magazinelor ori companiilor participante la program.
Cei care au trăit experienţa shopping-ului de Black Friday au acordat o notă de 8 întregului proces. Deşi problemele tehnice create de numărul mare de vizitatori au deranjat, nu acesta este principalul factor care influenţează satisfacţia cumpărătorilor, ei aşteptându-se la astfel de probleme. Specificaţiile tehnice şi calitatea produsului sunt cele care influenţează cel mai mult satisfacţia generală, urmate de uşurinţa în a găsi produsul pe site.

Ce cred români despre Black Friday

Acest fenomen al reducerilor adună percepţii contradictorii în rândul publicului: deşi 60% dintre români cred că Black Friday este doar o promovare agresivă şi că sunt discountate produse care în mod normal nu se vând, în acelaşi timp peste 50% dintre ei consideră că Black Friday îi determină să stea mai mult online decât în mod obişnuit (42%), să creadă că numărul de categorii şi mărci de produse reduse este mare în această zi (59%) şi că merită să aştepţi Black Friday dacă vrei să-ţi cumperi produsul dorit (37%).
Pe de altă parte, suma medie cheltuită pentru achiziţionarea unui produs scump a fost de 550 lei, cumpărarea realizându-se chiar în ziua de vineri pentru 72 % dintre români. În cazul acestor produse, reducerile au fost mai mari, discount-ul mediu fiind de aproximativ 33 %. Dar şi în această situaţie, aşteptările consumatorilor se situau la un alt nivel, fiind vizate reduceri de circa 50 %.

Cărţile şi CD-urile n-au făcut valuri prea mari

Pe lângă calculatoare & accesorii PC, electronice şi electrocasnice, românii au cheltuit bani de Black Friday şi pe îmbrăcăminte, încălţăminte, telefoane mobile şi articole foto sau video. Produsele care nu s-au bucurat de valuri semnificative de cumpărători cu ocazia reducerilor aplicate au fost cărţile, aparatele de îngrijire personală, cosmeticele, CD-urile cu muzică şi filme, jocurile şi jucăriile pentru copii ori articolele de sport şi timp liber.
Pentru achiziţionarea produsului scump, online-ul a ieşit învingător şi în acest caz, cu un procent de 76%. Procesul de cumpărare, uşurinţa cu care a fost găsit produsul pe site, timpul de livrare şi întrunirea specificaţiilor tehnice şi de calitate au fost procese cotate cu indexuri de satisfactie de peste 8, reflectând încântarea celor care au cumpărat cu ocazia acestei unice zile din an cu reduceri semnificative.

Cine este cumpărătorul de Black Friday

Comparând profilul cumpărătorilor online de Black Friday cu profilul cumpărătorului online în general, nu există diferenţe semnificative mari. Dacă de regulă, el are vârsta cuprinsă între 25 şi 34 de ani (36%), este căsătorit (86%), este bărbat (54%), are studii superioare (58 %) şi un venit personal între 800 şi 1.400 de lei (26%), singurele diferenţe care apar sunt cele legate de vârstă şi educaţie.
Universul cercetării a fost reprezentat de persoane cu vârste cuprinse între 16 şi 70 de ani, rezidente în localităţile urbane cu peste 50.000 de locuitori, utilizatoare frecvente de internet, care cumpără cel puţin o dată pe an dintr-un magazin online. Volumul eşantionului a fost de 1.016 respondenţi, care au răspuns la chestionarul Exact Cercetare şi Consultanţă, administrat via internet. Culegerea datelor a fost realizată în intervalul 29 noiembrie – 3 decembrie.
Exact Cercetare si Consultanţă este o agenţie full-service, activă pe piaţă din anul 2008. În 2011 a avut 51 de clienţi şi a realizat  120.082 de chestionare, 154 de focus group-uri, 358 de interviuri în profunzime şi  5 studii etnografice.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite