BBC, despre Bitdefender, una dintre cele mai de succes companii româneşti: Cum a dat naştere o revoluţie violentă unei mărci globale

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Măriuca şi Florin Talpeş FOTO Bitdefender
Măriuca şi Florin Talpeş FOTO Bitdefender

Pe măsură ce gloanţele şuierau pe străzi şi gazul lacrimogen se învârtea prin aer ca o ceaţă toxică, Florin şi Măriuca Talpeş ştiau că viaţa lor nu va mai fi niciodată la fel. Aşa începe povestea companiei Bitdefender, una dintre cele mai de succes companii româneşti, după cum scrie publicaţia BBC.

Cuplul nu avea idee la acea vreme că vor deveni doi dintre cei mai de succes lideri de afacere ai ţării lor.

În decembrie 1989, Florin şi Măriuca au fost prinşi în Revoluţia românească. „Eram pe stradă în timp ce în jurul nostru erau gloanţe şi gaz lacrimogen”, spune Măriuca, atunci în vârstă de 26 de ani. „Aveam doi băieţi gemeni, avea trei ani atunci ... i-am spus lui Florin că trebuie să mă întorc acasă şi să am grijă de ei”, continuă ea.

Din fericire, fiii lor nu au fost răniţi în răsturnarea violentă a dictatorului Nicolae Ceauşescu şi a administraţiei sale comuniste.

Dar, brusc, Măriuca şi Florin, atunci în vârstă de 32 de ani, se confruntau cu un viitor economic incert. Deoarece aparatul de stat se dezintegrase, ei nu erau siguri că îşi vor putea păstra locurile de muncă la institutul de cercetare al Guvernului; sau în caz că o făceau, dacă vor fi şi plătiţi.

Astfel, ambii au renunţat la aceste locuri de muncă în ianuarie 1990 pentru a-şi înfiinţa propria companie. Într-o ţară în care întreprinderea privată a fost interzisă sub comunişti, niciunul nu avea experienţa de a conduce o afacere, dar au considerat că este un risc de luat în pofida unor opoziţii venite din partea familiilor lor.

Unul dintre cei mai populari furnizori de software anti-virus

În prezent, afacerea lor, Bitdefender, este unul dintre cei mai populari furnizori de software de securitate cibernetică şi anti-virus. Cu venituri anuale mai mari de 120 milioane de dolari, firma este evaluată la 600 milioane de dolari.

Mama Măriucăi s-a opus deciziei de a-şi înfiinţa propria afacere în urmă cu 28 de ani, imediat după revoluţie. „Mama mi-a strigat „«eşti nebună»”, îşi aminteşte Măriuca, acum în vârstă de 54 de ani. Cu toate acestea, tatăl ei, un actor român, i-a dat 300 de dolari pentru a-şi începe aventura.

„Pe piaţa liberă clientul trebuia să fie complet fericit”

Versiunea timpurie a afacerii se numea Softwin, iar ideea era că va oferi servicii de asistenţă software companiilor din Occident.

Primul lor client a venit din Franţa, iar Florin admite că el şi Mariuca au trebuit să înveţe cum că pe piaţa liberă clientul trebuia să fie complet fericit, pentru că altfel ar fi putut merge pur şi simplu în altă parte - ceea ce nu se aplica în cazul comunismului, pentru că nu exista competiţie.

„A trebuit să învăţăm rapid ce înseamnă să avem un client nemulţumit şi ce să facem pentru a-l satisface”, spune Florin, acum în vârstă de 60 de ani. „Pentru că venisem de la un sistem comunist, care nu punea neapărat un accent pe calitate... era ca un duş rece”, susţine el.

Măriuca adaugă: „A fost un şoc cultural”,

Din fericire pentru Florin şi Mariuca şi echipa lor de cursanţi, au fost rapizi şi destul de buni la programarea computerizată.

Curând, o altă firmă occidentală i-a contactat pentru a vedea dacă Softwin ar putea repara un joc de tenis pe calculator pe care îl făceau. Se străduiau să facă mingea să meargă fluid.

Florin spune: „Am rezolvat-o în noaptea următoare şi în două zile am fost la ei cu soluţia”.

Softwin a continuat să crească până în 2001, când s-a transformat în mai popularul „Bitdefender”, cu o creştere impulsionată de recenzii pozitive şi recomandări verbale, pe măsură ce folosirea internetului a crescut în întreaga lume.

Astăzi, Bitdefender are 500 de milioane de clienţi (59% membri ai publicului şi 41% companii), care plătesc pentru a descărca software-ul de pe site-ul său.

A fi român a fost o piedică

Măriuca admite că uneori a fi român a fost o piedică, din cauza opiniei negative pe care unii din lumea occidentală o au despre ţară.

„Cred că mulţi occidentali au crezut că ieşim din copaci, fiind o ţară săracă ... needucată”, spune Măriuca.

Dar ea adaugă că în industria IT românii au o reputaţie excelentă deoarece există un număr mare de specialişti români care au părăsit ţara pentru a lucra în străinătate.

În ceea ce priveşte produsele Bitdefender, Florin spune că trebuie întotdeauna să depună eforturi pentru a se asigura că este cu un pas înaintea infractorilor cibernetici.

„Când am început, atacatorii erau activişti sau copii care voiau să se răzbune. În ziua de astăzi, vorbim de crimă organizată. Este o industrie: criminalitatea cibernetică”, susţine el.

Florin continuă: „Oamenii au toate dispozitivele conectate la internet şi toate sunt ca nişte uşi şi ferestre pentru hoţi”.

Rik Turner, analist senior la firma de consultanţă Ovum, declară că Bitdefender a jucat un joc „chibzuit” când s-a axat atât pe pieţele de consum, cât şi pe cele de afaceri, dar şi prin „licenţierea altor furnizori de securitate pentru a le putea folosi tehnologia în portofoliile mai largi de produs“.

„Lecţiile de dans ne reîncarcă”

În fiecare zi, Florin, care deţine titlul de director executiv, conduce Bitdefender, în timp ce Măriuca se ocupă acum de o companie educaţională de software numită Intuitex.

Cuplul îşi face de asemenea timp pentru un hobby de care sunt ambii pasionaţi – dansul de societate. Ei sunt, de fapt, campioni naţionali la categoria lor. „Lecţiile de dans ne reîncarcă”, spune Florin.

În prezent, Bitdefender are 1.400 de angajaţi în birouri din 11 ţări şi sediul central în Bucureşti. Aproximativ 40% din afacerile sale se află în America de Nord.

În timp ce întreprinderea are şi investitori externi, Florin şi Mariuca deţin o cotă majoritară.

El spune: „În viaţă şi în afacerile pe care le faceţi în mod constant trebuie să vă adaptaţi rapid, trebuie să învăţaţi cât mai repede posibil şi să fiţi cât mai agili posibil”.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite