ARILOG, despre efectul accizei suplimentare: Un mare transportator a transferat în Austria alimentarea cu 200.000 de litri de motorină pe lună

ARILOG, despre efectul accizei suplimentare: Un mare transportator a transferat în Austria alimentarea cu 200.000 de litri de motorină pe lună

Mulţi transportatori aleg să-şi alimenteze autovehiculele de peste graniţe pentru că motorina este mai ieftină decât în România FOTO Adevărul

Un mare transportator din România a decis recent să alimenteze autovehiculele pe care le deţine din Austria, şi nu din România, cantitatea de carburanţi cumpărată lunar ridicându-se la 200.000 de litri, a declarat, pentru „Adevărul“, Ion Lixandru, vicepreşedintele asociaţiei companiilor de logistică ARILOG.

Ştiri pe aceeaşi temă

Odată cu introducerea accizei de 7 eurocenţi pe litrul de carburanţi, mulţi transportatori au ales să-şi alimenteze autovehiculele de peste graniţe. În primul rând, pentru că nu cunoşteau cadrul legal şi procedura de restituire a unei părţi din acciză şi pentru a evita procesul birocratic de recuperare a acestei taxe. În al doilea rând, sunt state în care carburanţii sunt mai ieftini chiar şi după ce Guvernul a ales să ofere această facilitate transportatorilor. 
 
Ion Lixandru spune că mulţi transportatori români vor continua să-şi alimenteze autovehiculele din străinătate întrucât, chiar şi cu facilitatea restituirii a 4 eurocenţi din acciza suplimentară, preţul carburanţilor din România este mai mare decât în unele state din Europa. 
 
„Nici nu se ştie exact cât va dura procedura restituirii. Pentru ce ai alimentat în luna mai ai putea primi înapoi o parte din acciza suplimentară de-abia în luna septembrie“, a spus Lixandru. 
 
El a dat exemplul unui mare transportator din România care recent a mutat în Austria alimentarea lunară a 200.000 de litri, întrucât costul este acolo de 1,05 euro/litru fără TVA, în timp ce în ţara noastră, cu tot cu facilitatea de restituire, este de aproximativ 1,1 euro/litu fără TVA.  
 
După aproape trei luni de când Executivul a introdus acciza de 7 eurocenţi pe litrul de carburanţi, Ministerul Finanţelor a publicat vineri proiectul de Hotărâre de Guvern prin care se stabilesc condiţiile, procedura şi termenele de restituire către transportatorii rutieri a unei părţi din acciza suplimentară. 
 
Restituirea unei părţi din acciză se va face pe baza unei scheme de ajutor, de care vor beneficia, potrivit Finanţelor, 20.114 de operatori economici. 
 
Cererea de restituire a accizei se depune pentru un trimestru calendaristic, începând cu prima zi a trimestrului următor celui pentru care se solicită restituirea, dar nu mai târziu de un an de la această dată. 
 
Prima etapă: înregistrarea la ARR
 
Procedura de restituire a unei părţi din acciza suplimentară este structurată în două etape. Prima etapă presupune înregistrarea transportatorilor în Registrul vehiculelor şi cel al operatorilor economici eligibili pentru restituirea de accize. 
 
Înregistrarea se face prin depunera la Autoritatea Rutieră Română (ARR), o singură dată, cu ocazia înregistrării, a unei serii de documente prin care transportatorii fac dovada eligibilităţii lor şi a vehiculelor pe care le deţin. Sunt eligibili transportatorii rutieri de marfă cu autovehicule de peste 7,5 tone şi transportatorii de persoane ce deţin autovehicule cu minimum nouă locuri. 
 
Pentru că restiturea se realizează printr-o schemă de ajutor, nu pot beneficia de această facilitate firmele care se află în procedură de executare silită, faliment, reorganizare judiciară, dizolvare, închidere operaţională sau dizolvare, firmele declarate inactive sau care au intrat în inactivitate temporară.
După depunerea documentelor, ARR verifică atât eligibilitatea transportatorului, cât şi pe cea a vehiculelor pe care le deţine – din punctul de vedere al licenţierii, tonajului şi a altor condiţii prevăzute de lege.
 
Etapa a doua: facturile la control 
 
După ce au fost declaraţi eligibili, se trece la etapa a doua, iar transportatorii depun cerere de restituire a accizei, anexând o serie de documente – certificat de înregistrare fiscală, documente din care rezultă că deţin card de gestiune a alimentărilor cu motorina sau, în cazul în care au staţie de alimentare proprie, să dovedească faptul că aceasta este dotată cu dispersor electronic pentru distribuţie, facturile de achiziţie a motorinei, dovada plăţii facturilor prin instrumente de plată bancare.
 
Ulterior, ARR verifică documentele, în sensul corelării informaţiilor dintre cantităţile de motorină menţionate în facturi şi cele pentru care se face solicitarea de restituire. Dacă aceste cantităţi corespund şi sunt îndeplinite toate condiţiile de eligibilitate prevăzute de lege, ARR emite decizia de restituire, pe care o comunică atât operatorului economic, cât şi Ministerului Finanţelor. MFP are calitatea de ordonator principal de credite şi virează suma de bani de care operatorul economic beneficiază prin această schemă de ajutor de stat.
 
Restituirea de accize nu se aprobă însă în cazul operatorilor economici care înregistrează datorii la bugetul general consolidate. Controalele ulterioare cu privire la realitatea informaţiilor prezentate în administrarea schemei de ajutor de stat se efectuează de către Agenţia Naţională de Administrare Fiscală. 



Mai puteţi citi: 

 

 

 
 
 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


Modifică Setările