Antreprenorii care fac de 10 ani viaţa mai uşoară managerilor cu o soluţie de Business Intelligence

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Ionuţ Toader (stânga) şi Valentin Barbu au pornit afacerea Relevance în urmă cu 10 ani
Ionuţ Toader (stânga) şi Valentin Barbu au pornit afacerea Relevance în urmă cu 10 ani

Ionuţ Toader şi Valentin Barbu, proprietarii companiei Relevance, oferă managerilor aplicaţia QlikView, o soluţie de Business Intelligence care facilitează accesul rapid la informaţiile necesare din toate bazele şi sursele interne şi externe,  importante în procesul decizional, într-o formă uşor de înţeles şi uşor de interpretat.

Doi antreprenori locali, Ionuţ Toader şi Valentin Barbu, au hotărât în urmă cu 10 ani să-şi înfiinţeze propria afacere, pe care au botezat-o Relevance Management, prin care să furnizeze companiilor soluţia de Business Intelligence QlikView, pe care o ştiau perfect pentru că lucrau cu aceasta mai bine de cinci ani. Este o soluţie care permite unui manager să adune informaţii din diferite surse ale companiei în care lucrează, agregate şi integrate, astfel încât timpul de colectare a datelor este mult diminuat, ceea ce ajută la creşterea eficienţei deciziilor. 

„Poate cel mai interesant lucru apropos de modelul nostru de business este faptul că suntem o companie specializată pe o anumită soluţie  de Business Intelligence şi nimic altceva“, explică Ionuţ Toader (37 de ani), unul dintre cei doi fondatori. 

Ideea afacerii a venit tocmai dintr-o nevoie proprie, pentru că, la rândul lor, au fost nevoiţi să lucreze cu foarte multe rapoarte în companiile în care fuseseră angajaţi. „Ne-am spus «aşa nu» la rapoartele în Excel, pentru că oamenii trebuie să aibă timp să analizeze şi să ia decizii potrivite, nu să caute printre date ore sau zile la rând“, îşi aminteşte Valentin Barbu (40 de ani), co-fondator Relevance.

Startul afacerii Relevance

Valentin Barbu cunoştea QlikView şi lucra cu soluţia încă din 2000, iar Ionuţ Toader a completat tandemul de business cu partea comercială. Aplicaţia QlikView, dezvoltată de compania suedeză QlikTech, a intrat pe piaţa locală în urmă cu 15 ani, iar în ultimii 10 ani a fost furnizată în România şi de Relevance. 

Pentru început, cei doi antrepenori români au realizat o prezentare-pilot pentru un manager dintr-o companie. Iar rezultatele nu au întârziat să apară: procesul decizional s-a simplificat, a devenit mai eficient şi mai rapid, eliminându-se acei paşi repetitivi dintr-un lanţ de proceduri interne de raportare.

Primii patru ani au fost de tatonare a mediului de business, adică acea perioadă în care ideea lor de afacere s-a armonizat cu piaţa. „Eram doar noi doi şi făceam de toate, încercam să avem clienţi din domenii diferite tocmai ca să acumulăm cât mai multe experienţe, să vedem cum se lucrează în diverse industrii“, îşi aminteşte Toader. 

Apoi au venit anii de criză, 2008-2009, pe care compania i-a resimţit pentru că, la rândul lor, clienţii lor erau afectaţi.  „Nu ştiam multe despre criză, dar vedeam cum problemele clienţilor noştri se răsfrâng şi asupra noastră, aşa că am fost foarte aproape de a ne opri“, îşi aminteşte Ionuţ Toader. În ianuarie 2009, după Sărbătorile de iarnă, s-au reîntâlnit şi au decis să continue. Şi nu a fost un pas greşit. 

În ultimii ani, businessul a crescut sănătos, iar asta o confirmă rezultatele tot mai bune ale companiei. Soluţia a fost implementată în peste 100 de companii, printre care se numără Saint-Gobain, Holcim, Danone, Profi, Regina Maria şi Cris-Tim, iar relaţia cu acestea continuă pentru dezvoltare şi updatare. Cel mai nou client, primul din banking pentru Relevance, este ING Bank România, aflată în top 10 al celor mai mari bănci de pe piaţa locală, în funcţie de valoarea activelor. 

Cifra de afaceri a companiei a atins cel mai înalt nivel în anul 2010, când a ajuns la 517.000 de euro, după o creştere de peste 200%. Anul trecut, Relevance a avut o cifră de afaceri de aproximativ 350.000 de euro, cu o rată a profitului net de 8%, iar pentru 2015 estimează o creştere cu 25% a vânzărilor. Echipa Relevance are 13 angajaţi, iar până la sfârşitul anului va creşte cu încă două-trei persoane. 

Ca planuri de viitor, cei doi parteneri mizează pe o creştere organică, pe principiul „prin noi înşine“, dar nu exclud nici o altă variantă care să propulseze compania pe un nivel superior de business.

Serviciile de Business Intelligence în lume 

Numite Business Intelligence sau Business Analytics, instrumentele IT de analiză date şi raportare au rolul de a uşura viaţa managerilor în luarea unor decizii ce ţin de conducerea eficientă a unei afaceri. În România, folosirea unor astfel de instrumente este încă la început, dar foarte mulţi manageri au început să conştientizeze rolul esenţial al unor astfel de aplicaţii în bunul mers al unei afaceri. În multe companii din România, chiar în unele de mari dimensiuni, angajaţii din middle şi top management, utilizează rapoarte de tip Excel, alimentate cu date brute de angajaţi care execută în mod repetitiv anumite operaţiuni. Acest lucru înseamnă, de fapt, timp pierdut, dar şi scăderea eficienţei. Chiar dacă implementarea unor instrumente IT de analiză şi raportare presupune pentru o companie o cheltuială suplimentară, aceasta este de natură să aducă plus valoare procesului de management. 

Piaţa globală de Business Intelligence este foarte dinamică, astfel că se remarcă o creştere a soluţiilor de Data Discovery, precum QlikView, în detrimentul soluţiilor tradiţionale. În ultimul său studiu, „2014 Magic Quadrant for Business Intelligence and Analytics Platforms“, compania de profil Gartner indică faptul că, începând cu anul 2014, majoritatea achiziţiilor de pachete Business Intelligence tinde către soluţiile care au capabilităţii de Data Discovery. Astfel, oamenii de afaceri şi top managerii, ca utilizatori finali, care au un cuvânt important în deciziile de achiziţie a soluţiilor informatice utilizate în compania lor, optează din ce în ce mai mult pe acele soluţii flexibile, care pot fi uşor utilizate chiar şi de către persoane fără pregătire IT de specialitate, inclusiv  pentru cele care pot fi utilizate şi de pe dispozitive mobile.

Există, de asemenea, un interes în creştere pentru Big Data şi pentru Cloud, ceea ce înseamnă că soluţiile Business Intelligence trebuie să permită utilizarea de date voluminoase, de diverse tipuri, dar şi implementarea acestor soluţii în mod inteligent, reducând costurile de infrastructură şi de mentenanţă. Toate aceste tendinţe se manifestă şi în piaţa din România, la un nivel uşor mai scăzut însă comparativ cu pieţele dezvoltate. 

Economie



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite