ANALIZĂ Afacerile toamnei: în ce sectoare creşte cererea şi unde scade, cui îi prieşte trecerea de la cald la rece

ANALIZĂ Afacerile toamnei: în ce sectoare creşte cererea şi unde scade, cui îi prieşte trecerea de la cald la rece

Vânzările de rechizite şi articole de uz didactic cresc cu 25% la fiecare început de an şcolar

Începerea şcolii, recoltele din agricultură, relansarea industriei şi necesitatea pregătirilor pentru iarnă dinamizează cererea de îmbrăcăminte, încălţăminte, birotică, închirieri, transporturi de mărfuri, depozitare & logistică, energie şi serviciile aferente.

Chiar dacă se anunţă ca fiind mai caldă decât de obicei, şi această toamnă este aşteptată să impulsioneze afacerile generate de schimbările climaterice sau de pregătirile pentru sezonul rece, pe lângă cele clasice legate de sezonul agricol sau de începerea şcolii.

„Adevărul“ vă propune o trecere în revistă a domeniilor care, de regulă, ajung în topul cifrelor de afaceri în perioada de trecere de la vară la iarnă.

Chiriile cresc în centrele universitare

Mai sunt câteva săptămâni bune până la începerea anului universitar, însă pe piaţa imobiliară deja s-au încins închirierile, cererea depăşind cu mult oferta.

"Pe segmentul chiriilor asistăm la o criză de oferte, în condiţiile unei supracereri venite din prăbuşirea vânzărilor în perioada de criză.
La aceasta se adaugă, în septembrie, zeci de mii de studenţi care nu au acces la locurile din cămine.
În această perioadă, în cursul unei săptămâni, apar mai puţin de 4.000 de apartamente de închiriat cumulat în cele mai mari 5 oraşe din ţară, mult sub cerere. Studenţii, dar şi ceilalţi chiriaşi sunt într-o cursă contracronometru, un apartament cu un preţ bun putând fi închiriat şi în câteva ore", a declarat recent directorul general al imobiliare.ro, Adrian Erimescu.

O analiză a acestui portal arată că preţurile oscilează între 130 şi 200 de euro pe lună la închirierea garsonierelor sau apartamentelor din Bucureşti, Iaşi, Cluj-Napoca şi Braşov.

Tot odată cu începerea şcolii, ca în fiecare an, mai cresc şi vânzările de articole pentru birotică (rechizite, papetărie), cărţi, manuale şi articole de uz didactic, dar şi cele din magazinele de îmbrăcăminte şi încălţăminte, în special pentru copii şi tineri.

Majoritatea familiilor fac eforturi susţinute pentru a-i trimite pe copii la şcoală bine pregătiţi cel puţin din punct de vedere vestimentar, şi asta presupune cheltuieli suplimentare de minimum 200-300 de lei/copil.

Turismul din staţiuni se mută în oraşe

Dacă în lunile de vară hotelurile şi pensiunile din staţiunile montane sau de pe litoral au fost ţinta deplasărilor, de acum vine rândul saloanelor şi centrelor de conferinţe din oraşe.

Începe sezonul simpozioanelor şi reuniunilor de business şi al festivităţilor (aniversări, inaugurări), dar mai ales al târgurilor şi expoziţiilor.

Astfel că este de aşteptat ca afacerile organizatorilor de evenimente să revină pe plus (şi) în această toamnă, la fel ca în lunile de primăvară.

O veste bună vine şi din statisticile oficiale: principalul motiv al sejurului petrecut de turiştii nerezidenţi în România îl reprezintă afacerile, participarea la congrese, conferinţe, cursuri, târguri şi expoziţii (64% din numărul total de turişti nerezidenţi), cheltuielile acestora reprezentând 72,8% din total.

Atenţie la priorităţile iernii!

Şi pregătirile de iarnă - atât în gospodării, cât şi la nivelul firmelor - reprezintă un vector important pentru afacerile toamnei.

De la conservarea alimentelor şi produselor agricole sau pregătirea locuinţelor pentru sezonul rece până la înmagazinarea de combustibili şi materii prime sau reabilitarea reţelelor energetice şi termice, toate sectoarele din economie se pun în mişcare pentru a întâmpina iarna în condiţii optime.

Sau, cel puţin, aşa ar trebui să fie...

În fine, la capitolul afaceri în scădere le putem consemna pe cele care urcaseră vertiginos în timpul verii, cum ar fi articolele de camping sau pentru sporturi nautice, tehnica frigului sau aparatura de climatizare şi cea pentru aer condiţionat.


Transporturi: mărfurile iau locul pasagerilor

Şi în transporturi se inversează trendurile: dacă în lunile de vară pasagerii acopereau cererea pentru distanţe lungi (în scopuri turistice), din toamnă vor predomina mărfurile.

Asta pentru că majoritatea familiilor „plimbăreţe“ se întorc acasă şi urmează să mai apeleze doar la naveta locală şcoală/serviciu, în timp ce producţia de mărfuri, în special agricole şi industriale, va umple camioanele şi vagoanele. Din acelaşi motiv este de aşteptat să crească şi afacerile din domeniul depozitării şi logisticii.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: