ANALIZĂ Înmatriculările, în special cele de maşini second-hand, au explodat după eliminarea timbrului de mediu

ANALIZĂ Înmatriculările,
în special cele de maşini second-hand, au explodat după eliminarea timbrului de
mediu

Eliminarea timbrului de mediu la 1 februarie a făcut ca primul trimestru din 2017 să fie unul deosebit. Numărul înmatriculărilor a explodat, mai ales la maşinile rulate, din import, şi la cele reînmatriculate, în timp ce segmentul vehiculelor noi a cunoscut cea mai mare creştere din ultimii ani.

Ştiri pe aceeaşi temă

Această situaţie s-a datorat în special înmatriculării maşinilor aflate la vânzare în parcurile comercianţilor auto, precum şi a „oficializării” tranzacţiilor de maşini din ultimii ani, potrivit ultimei analize efectuate de Autovit.ro, platformă profesională de anunţuri auto din România, parte a OLX Group.

Potrivit analizei, piaţa auto a avut în perioada ianuarie-martie 2017 cel mai dinamic trimestru din ultimii 8 ani. Comparând atât datele publice oferite de Direcţia Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV), cât şi datele din site înregistrate în primele trei luni ale anului versus perioada ianuarie-martie 2016, a rezultat că în primul trimestru s-au înregistrat recorduri la toate categoriile – atât la maşini noi, fiind înmatriculate peste 22.000 de vehicule, cât şi la cele rulate – peste 128.000. Reînmatriculările s-au situat şi ele la aproape 130.000 de unităţi, doborând toate recordurile din ultimii ani şi semnalând, în acelaşi timp, o revenire la o situaţie de normalitate privind ponderea acestora în piaţa tranzacţiilor auto.

Pentru noi nu este complet surprinzătoare evoluţia pieţei, dacă luăm în considerare faptul că la început de an întotdeauna cererea pentru maşini este mai mare, iar eliminarea timbrului de mediu a survenit tot în primele luni.  Încă de acum 3 ani am previzionat că eliminarea timbrului de mediu va genera o creştere a pieţei de maşini noi, pe lângă alte efecte benefice ale deblocării ofertei interne. Dacă se menţin creşterile de până acum pe tot parcursul anului, piaţa maşinilor noi poate depăşi 110.000 unităţi, iar cea a vehiculelor rulate, din import si a celor reinmatriculate, va atinge 600.000 de unităţi”, explică Cristian Cojocaru, Sales Manager la Autovit.ro.

Numărul de maşini înmatriculate în primul trimestru în perioada 2009-2017 (sursa – DRPCIV)


Piaţa maşinilor noi a avut o creştere de 27,6% în primul trimestru în comparaţie cu aceeaşi perioadă a anului trecut, dar unele mărci precum Opel, Citroen, Ford şi Renault au avut evoluţii de peste 50%. În schimb, liderul Dacia a crescut sub media pieţei, cu numai 11%.

Piaţa maşinilor second-hand din import s-a dublat  în primul trimestru versus ianuarie-martie 2016 şi s-a apropiat de 130.000 de unităţi.  Numărul masiv al înmatriculărilor de maşini din import înregistrat în februarie va avea ca efect în următoarea perioadă şi o creştere a pieţei de reînmatriculări, peste valorile normale. Volkswagen a rămas cea mai populară marcă printre cei care au ales modele second-hand, peste 34.000 de exemplare fiind înscrise în circulaţie în primul trimestru.

„Dacă privim statistic doar, e posibil să asistăm la un record de importuri la maşinile rulate. Realist vorbind însă, mecanismele cererii şi ofertei vor regla singure piaţa. Se vede de altfel că, în luna martie, piaţa auto reflectată prin valorile înmatriculărilor a revenit la normal.  În plus, este de aşteptat ca autorităţile să vină cu o nouă formă de taxare auto în cursul acestui an”, declară Cristian Cojocaru.

Dacă piaţa autovehiculelor rulate se va regla mai devreme sau mai târziu, piaţa vehiculelor noi ar putea depăşi 110.000 de unităţi vândute în 2017, ajutată şi de Programul Rabla estimat să debuteze la jumătatea lui mai, mai devreme decât în 2016.

Pe Autovit.ro a continuat să se consolideze aspectul calitativ: a crescut ponderea maşinilor de peste 20.000 de euro, de la 14% din totalul anunţurilor în 2016, la 18% în prezent, în timp ce ponderea maşinilor de sub 5.000 de euro a scăzut cu aproape zece procente, până la 30%.

Cel mai consistent palier de preţ rămâne între 5.000 şi 10.000 de euro: 28% dintre maşinile scoase la vânzare pe Autovit.ro se încadrează în acest segment. La acest palier de preţ, cele  mai multe anunţuri sunt pentru Volkswagen (22%) şi BMW (10%). În categoria autoturismelor de peste 20.000 euro, 31% dintre anunţuri aparţin mărcii BMW, iar 29% Mercedes-Benz.

Supremaţia mărcilor germane se vede clar şi în topul brand-urilor care se regăsesc în anunţuri. Primele cinci locuri sunt ocupate de mărci germane. De asemenea, din numărul total al anunţurilor de pe Autovit.ro, 60% fac referire la mărci germane. 

Schimbări importante s-au produs la capitolul vârstei medii a maşinilor listate pe Autovit.ro. Faţă de acum un an, ponderea maşinilor produse după 2011 a urcat de la 31%, la 42%, în timp ce maşinile mai vechi de 14 ani reprezintă 12%, cu cinci procente mai puţin decât acum un an.

În privinţa puterii motorului, cel mai bine reprezentat interval este cel al maşinilor cu 80-120 CP, cu 30% dintre anunţuri. Faţă de 2016, a scăzut cu câteva procente ponderea maşinilor cu motoare mai mici de 80 CP şi a crescut ponderea celor cu peste 200 CP.

 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările