1. Creaţi un spaţiu pentru interacţiunile informale între membrii echipei. Ştim cu toţii că  oamenii care lucrează împreună în aceeaşi cameră colaborează mai bine şi tind să rezolve problemele mai rapid. Lucrul de la distanţă impus de pandemia de coronavirus ne-a determinat să găsim soluţii inovative, precum cele propuse de Running Remote, pentru a ne desfăşura activitatea eficient şi a rămâne cel puţin la fel de productivi ca înainte. Deşi colaborarea face-to-face implică abilităţi ce nu pot fi automatizate, putem crea un spaţiu pentru ca acestea să fie replicate digital.

Astfel, interacţiunile informale şi întâlnirile neplanificate vor favoriza apariţia ideilor neaşteptate.

În acest sens, consider că o abordare care dă rezultate este alocarea ultimelor câteva minute dintr-o şedinţă, pentru ca angajaţii să discute despre orice alt subiect. Liderii pot, de asemenea, să dea frâu liber dezbaterilor şi să aibă chat-uri virtuale, pauze de cafea şi întâlniri fără conţinut structurat, pentru a crea un forum pentru interacţiuni mai puţin formale. Scopul este ca angajaţii să simtă că au acces la lideri, că li se acordă atenţie şi că pot fi implicaţi în procesul decizional. Aceste lucruri duc la consolidarea încrederii şi a coeziunii între membrii echipei, după cum menţionează cei de la McKinsey.

2. Stabiliţi un meeting săptămânal de update al echipei. Rolul acestuia este de a întări sentimentul de apartenenţă  la comunitate. Explorând provocările pe care fiecare membru al echipei le întâmpină în lucrul de acasă, aceştia vor împărtăşi idei şi practici pentru a le face faţă. Mai mult, în cadrul acestei întâlniri ar trebui să fie clarificate aşteptările fiecăruia, încurajându-i să anunţe dacă au nevoie de sprijin pentru realizarea anumitor sarcini din timpul zilei.

Pentru mine, acest tip de meeting înseamnă stabilirea unor reguli implicite de lucru, prin care fiecare coleg contribuie la eficientizarea proceselor de lucru, creând o structură uşor de urmat în acest mod nestructurat de lucru.

3. Încurajaţi învăţarea şi împărtăşirea cunoştinţelor dobândite între membrii echipei. Câtă vreme competitivitatea dusă la extrem între membrii echipei poate duce la dezbinarea echipei, aşa cum susţin oamenii de HR de la ApplicantOne, e esenţial să încurajăm acel knowledge sharing care să dezvolte abilităţile pentru viitor, dar şi să sudeze legătura dintre colegi. În cadrul CII’s Global Knowledge Virtual Summit, s-a concluzionat că schimbul de cunoştinţe între colegi este şi mai important acum, când lucrăm remote. În acest sens, învăţarea continuă poate facilita chiar experienţe de tip team building, care necesită efortul întregii echipe pentru îndeplinirea obiectivelor stabilite. Întotdeauna am încurajat colegii să înveţe unii de la alţii chiar dacă au viziuni diferite, iar specialiştii de la Forbes chiar spun că aceasta e una dintre cele mai eficiente metode de a rămâne conectaţi la valorile comune pe care le împărtăşesc.

4.Stabilirea unei rutine de lucru remote. Publicaţia Vancouver Sun arată că este foarte important să creăm un program de lucru care să reflecte vechea rutină şi care să transpună toate activităţile de dinainte în versiuni digitale ale acestora. O bună metodă de a le insufla oamenilor drive-ul potrivit pentru a începe o nouă zi de lucru este setarea unui check-in zilnic de dimineaţă, prin care se discută rapid priorităţile zilei, menţionând ce anume a funcţionat sau nu în zilele precedente şi ce trebuie schimbat. E important să acordăm constant colegilor noştri apreciere şi recunoaştere pentru eforturile lor, dar şi să semnalăm eventualele nereguli identificate. Un bun mod de a-i mobiliza pe oameni şi de a seta un vibe pozitiv la început de zi, este de a insera în acest mic check-in glume, clipuri amuzante, muzică sau alte astfel de lucruri care să consolideze legătura dintre membrii echipei.

Câtă vreme comunicăm onest şi deschis când lucrăm de la distanţă şi aplicăm metode personalizate de a cultiva coeziunea echipei, putem trece cu brio peste orice fel de provocări întâmpinate în această perioadă.