Ca să deschizi o afacere ai nevoie doar de curaj şi identificarea unei nevoi pe care nu a putut nimeni să o satisfacă deocamdată. Ca să faci dintr-o afacere nouă un business de succes ai nevoie de viziune pe termen lung şi gândire strategică. Să le luăm pe rând…

Am fost în weekend la TEDx Bucharest 2013 şi am aflat cum poţi să pui bazele unei companii fără să investeşti un leu şi fără să fii specialist într-un domeniu anume. George Popescu, un român plecat din ţară de la 13 ani este astăzi CEO şi fondator al companiei Boston Technologies. Cum a reuşit? Simplu zice el, iar eu îl susţin: era încă student când a găsit un client care avea nevoie de un anumit tip de soft. Personal, nu ştia să construiască acel soft, dar a găsit pe cineva care a făcut programul exact aşa cum a cerut clientul. A vândut programul respectiv, a plătit omul care îl făcuse, dar a păstrat drepturile de autor şi a continuat să îl vândă la peste 100 de alţi clienţi. Aşa au urmat alte programe şi alţi clienţi şi aşa a luat fiinţă Boston Technologies.

După părerea mea cea mai mare provocare pentru ca o afacere să devină de succes nu este identificarea acelei nevoi unice pe piaţă şi satisfacerea ei, ci felul în care se vorbeşte despre afacerea respectivă atât dinspre afacere către consumator, cât şi invers. Iar cel mai important este că ceea ce se spune despre afacerea ta este determinat de ceea ce tu însuţi spui despre ea.

Când vorbeşti despre afacerea ta?

Momentul în care alegi să vorbeşti despre businessul tău este cel mai important şi determinant pentru evoluţia lui ulterioară. De ce? Pentru că atunci când atragi atenţia asupra ta trebuie să ai ce oferi. Trăim într-o eră a superficialităţii, iar singurul motor care mai poate garanta progresul este încrederea. De acea este recomandat să începi să vorbeşti despre businessul tău atunci când eşti sigur că poţi îndeplini promisiunile pe care le faci la standardele corecte. Fie că ai ales să îţi deschizi o afacere prin intermediul căreia livrezi mâncare bio, fie că asiguri servicii de comunicare sau eşti doar un intermediar între alte două businessuri este important să îţi îndeplineşti până la capăt promisiunea faţă de consumatorul tău. Astfel el va avea încredere în tine văzând că ai oferit ce ai promis şi te va alege şi pentru a doua, şi pentru a treia, şi pentru a o suta oară.

Cum vorbeşti despre afacerea ta?

Odată ce ai câştigat încrederea consumatorilor tăi este important să îi ţii la curent cu tot ce se întâmplă cu businessul tău. Pentru că i-ai câştigat de partea ta vor vrea să ştie regulat informaţii despre tine, despre noile produse, despre beneficiile pe care le pot avea consumatorii cei mai fideli, despre preocuparea ta pentru identificarea altor nevoi pe care ei le-ar putea avea şi pe care tu le-ai putea satisface. Ştim cu toţii că viaţa nu este întotdeauna roz, iar momentele grele prin care trece afacerea ta nu trebuie ascunse. Dimpotrivă e bine să recunoşti când ceva nu merge bine: când cifra de afaceri a scăzut faţă de anul trecut, când te confrunţi cu probleme în lanţurile de distribuţie şi chiar când eşti într-o perioadă de criză. Această abordare va oferi afacerii tale o imagine mult mai aproape de realitate, iar avantajul de care te vei putea bucura şi care va determina reconfirmarea în ochii consumatorilor tăi va fi depăşirea situaţiilor de criză prin oferirea aceloraşi servicii sau produse de calitate.

Cât vorbeşti despre afacerea ta?

E bine să îţi vezi businessul ca pe o fiinţă cu trup şi suflet care îşi recunoaşte valoarea, dar este supusă regulilor nescrise ale societăţii. Ce se spune de obicei despre cineva care se laudă excesiv? Dar despre cineva care spune lucruri false despre el? Cum este catalogată o persoană interiorizată care crede, întotdeauna, despre ea că nu este bună de nimic? Dacă ai deja răspunsurile la aceste întrebări, ar trebui să gândeşti planul de comunicare despre afacerea ta ca şi cum aceasta ar fi o persoană conştientă de valoarea pe care o aduce societăţii, dar care vorbeşte despre ea doar atunci când este necesar şi demonstrează ceea ce spune prin fapte.

Ce vorbeşti despre afacerea ta?

Ceea ce spui despre afacerea ta trebuie să aibă în spate o întreagă filozofie care, în limbajul PR-iştilor, se numeşte gândire strategică. Aşa că, în primul rând, trebuie să te gândeşti la felul în care vrei să te perceapă consumatorii tăi, apoi la ceea ce poţi să le spui pentru ca ei să te perceapă aşa, şi, cel mai important, unde poate fi plasat mesajul tău ca să ajungă exact la consumatorii care te interesează? Toate aceste demersuri trebuie dublate de atenţia ta sporită la feedbackul lor şi la felul în care tu ţi-ai putea îmbunătăţi comunicarea pentru ca ei să te perceapă aşa cum vrei.