Spectacolul este admirabil din toate punctele de vedere. Regizoral, scenografic (Martin Chocholoušek decor, Kateřina Štefkova- costume), actoricesc, întreaga distribuţie acţionând într-un ansamblu perfect articulat, muzical (coordonator muzical e Michal Novinski), coregrafic (Michal Novinski). Este o mostră, la urma urmei chiar un exemplu despre felul în care pot fi respectate într-o montare toate dispoziţiile testamentare, rigorile de reprezentare, dispoziţiile cu o anume duritate (dacă nu chiar înrobitoare) formulate de însuşi Brecht.  Despre cum se face ca un text clasic, marcat de un context istoric bine precizat şi de un militantism politic şi social cu determinări şi intenţii clare, să poată fi adus pe scenă astfel încât să corespundă perfect aşteptărilor publicului de azi.

Vedem şi de data aceasta un spectacol a cărei temă principală este aceea a eternei lupte dintre bine şi rău. Pare-se că în viziunea (totuşi) cu final deschis a cehului  Michal Dočekal binele nu chiar învinge, cum s-a întâmplat acum doi ani în lectura ceva mai optimistă a textului, aşa cum a fost ea concretizată în spectacolului lui Andrei Şerban de la Bulandra. Versiune  invitată şi ea, cu multă înţelepciune de Tompa Gábor, în festival. Ancorarea în social şi în politic a piesei lui Brecht e pe mai departe conservată, numai că regizorul are ştiinţa şi abilitatea de a salva montarea de cantonarea într-un un stângism mult prea accentuat.

Toate teoriile teatrale ale dramaturgului se regăsesc în spectacol, însă Mihal Dočekal ştie să le folosească atenuându-le didacticismul pe alocuri mult prea apăsat. Se recurge la travestiuri nu doar inspirate, ci şi foarte bine lucrate, toate rolurile feminine căzând în sarcina bărbaţilor. Toţi actorii din distribuţie interpretează, cu diferenţierile cuvenite, mai multe roluri. Unde mai pui că rolurile sunt fără cusur rezolvate, au fiecare propria lor regie, riguros armonizată cu regia de ansamblu. Se face constant apel la distanţări, însă totul este paginat scenic în asemenea chip şi de asemenea manieră instrumentat în ansamblul ideogramei teatrale încât să conducă la amplificarea comicităţii unor momente din reprezentaţie. Orice urmă de monotonie este cu stricteţe alungată, montarea evoluând într-un crescendo farmaceutic dozat.

Muzica lui Paul Dessau, a cărei folosire şi interpretare live, cu orchestra în fosă, este absolut obligatorie, mi-a părut şi ea astfel remixată încât, cel puţin uneori, să dobândească rezonanţe rock. Poliţistul din Sîciuan are mişcări împrumutate din break dance. Interpreta rolului titular (Sen Te/Sui Ta), Eszény Enikö, este, fără doar şi poate, o actriţă excepţională, punctând cu uşurinţă multe, foarte multe momente de bravură şi măiestrie profesională. Desăvârşiţi sunt şi ceilalţi componenţi ai distribuţiei, toţi unul şi unul, indiferent de vârstă. E vorba despre Lengyel Tamás, Meszáros Maté, Telekes Peter, Fesztbaum Béla, Molnár Áron, Kerekes József, Borbiczki Ferencz , evoluţiile lor interferând perfect cu cele ale coriştilor (Baszinka Mihály, Farkas János, Hiller Balász, Komporday Tamás, Kovács Álmos, Kurcz Ádám, Németh Bence, Rácz Lörinc, Benédek Tamás, Wettstein Albert, Vecsei Miklós, Viszt Attila) şi ale dansatorilor (Kása Kelemen, Kovács Tamás, Nagy Péter, Vida Gábor), spectacolul fiind răspunsul, din perspectiva unor specificităţi ale secolului al XXI lea) la exigenţele brechtiene referitoare la teatrul şi cultura de masă.

Ce mai tura-vura, e clar, cel puţin pentru mine, că am avut parte de un spectacol de mâna întâi.

Teatrul de Comedie din Budapesta- OMUL CEL BUN DIN SÎCIUAN de Bertolt Brecht- Regia- Michal Dočekal; Decoruri- Martin Chocholoušek; Costumele- Kateřina Štefkova; Muzica- Paul Dessau; Coordonator muzical- Michal Novinski; Coregrafia: Michal Novinski; Dramaturgia: Kovács Krisztina; Cu- Eszény Enikö, Lengyel Tamás, Meszáros Maté, Telekes Peter, Fesztbaum Béla, Molnár Áron, Kerekes József, Borbiczki Ferencz (actori), Baszinka Mihály, Farkas János, Hiller Balász, Komporday Tamás, Kovács Álmos, Kurcz Ádám, Németh Bence, Rácz Lörinc, Benédek Tamás, Wettstein Albert, Vecsei Miklós, Viszt Attila (corul) şi Kása Kelemen, Kovács Tamás, Nagy Péter, Vida Gábor (dansatori); Data reprezentaţiei- 4 decembrie 2016