Un spectacol interstelar, "M0028", se poate vedea la Teatrul "Mihai Eminescu" din Botoşani

Un spectacol interstelar,

Adam (Bogdan Horga) şi Emma (Anca Pascu), în M0028, de la Teatrul Mihai Eminescu din Botoşani  FOTO: Bogdan Todireanu BTstudio.ro

4 personaje. Adam, Ethel, Emma, Monica. Un fel de navă spaţială. Un robot computerizat - o fată îmbrăcată ca o cadână. Un salt peste timp, realizat de regizorul turc Kadri Özcan, care semnează scenariul şi regia spectacolului "M0028"  de la Teatrul "Mihai Eminescu" din Botoşani.

Ştiri pe aceeaşi temă

„Acesta este sfârşitul timpului…Acesta este sfârşitul civilizaţiei…". Cum ne îndepărtează tehnica de noi înşine? Cum se dilată sau se comprimă timpul? Ce înseamnă să fii între două femei? Cum te transformă ideea apariţiei sau a dispariţiei unui copil? Cum ajungi să ucizi ceea ce iubeşti mai mult pe lume?

Iată ideile regizorului turc Kadri Özcan, care a montat spectacolul "M0028" la Teatrul "Mihai Eminescu" din Botoşani, folosind coloana sonoră din filmul "Interstelar".

Cu ce preţ supravieţuim?, se întreabă directorul general Traian Apetrei de la Teatrul "Mihai Eminescu" din Botoşani.

"Adam-întâiul bărbat al lumii- nume ales de dramaturg cu înţeles evident - era pândit de un pericol de moarte.  (...)  Cert este că pentru a se salva, Adam a păşit într-un alt univers, într-o lume a tehnologiei în care resursele principale nu mai aparţineau omului, ci maşinilor. (...)

Şi pentru ca prăbuşirea lui Adam să fie deplină, prin soluţii dictate de maşini, vreme de 12 ani, acesta s-a iubit în toată regula cu două femei, până la urmă, le-a mâncat - la îndemnurile maşinii. Una peste alta, spectacolul ne aduce în atenţie întrebări dramatice pentru lumea de azi şi mâine. Între aceste: cu ce preţ supravieţuim, devorându-ne dragostea? Incredibil - ne sugerează spectacolul - tehnica ne va conduce înspre a ne înghiţi propriii copii!", spune directorul Traian Apetrei.

Irina Mititelu (foto jos), în rolul lui Ethel, una dintre iubitele lui Adam (Bogdan Horga), realizează o performanţă actoricească cu totul remarcabilă.  

Iată indicaţiile autorului -regizor (didascallile) de la începutul piesei, pentru scenograful Mihai Pastramagiu:

Scena începe într-un spaţiu care se aseamănă cu interiorul unui submarin. O secţiune este înţesată de dispozitive de comunicaţie. De cealaltă parte se află o bucătărie mică. În spate, sunt două uşi cu supape. Mai sunt două paturi goale lângă celălalt perete. Aceste paturi sunt asemănătoare celor din vagoanele de tren. Pot fi pliate lângă perete pentru a economisi spaţiul. Unul dintre paturi este chiar de cealaltă parte a panoului de comunicare şi este pliat. Celălalt este între două uşi. Este desfăcut şi folosit. Pe tavan se mai află o altă supapă de vacuum. Lângă public, se află un monitor. Ar trebui să fie şi o scară poziţionată spre vana glisantă din tavan, precum cele din submarine. Când luminile sunt aprinse, vedem un bărbat. Poartă un tricou de damă vechi şi pantaloni scurţi confecţionaţi dintr-o fustă. Are spumă de ras pe faţă. Se pregăteşte să se radă. Trage o oglindă din perete. Are în mâini o lamă de ras pentru femei. Subiectele curente din piesă pot fi schimbate; scopul principal este acela de a lăsa posibilitatea publicului de a face legătura între timpul din piesă şi propriul lor timp.

Monica, interpretată de Alexandra Acalfoae, este un fel de computer conceput pentru a menţine standardele de viaţă ale oamenilor la cel mai înalt nivel, în indicaţiile dramaturgice.

  M0028 este numele navei spaţiale în care se desfăşoară acţiunea.

M0028 

Scenariu: Kadri Özcan       

Scenariu: Kadri Özcan
Regie şi ilustraţie muzicală: Kadri Özcan
Scenografie: Mihai Pastramagiu
Mişcare scenică: Victoria Bucun
Distribuţia: Bogdan Horga, Alexandra Acalfoae, Irina Mititelu, Anca Pascu, Lidia Uja, Alexandru Dobynciuc


Regizorul Kadri Özcan, alături de directorul artistic al teatrului Volin Costin

Kadri Őzcan, actor, regizor, scenarist. S-a născut în 1974, în Trabzon, Turcia. În 1999, termină Erzurum Atatürk University, Art School, Theater Art Division, Main Art Branch. Este şi anul în care debutează în Trabzon State Theater. Semnează asistenţă de regie la numeroase spectacole. În 2004, colaborează cu Primăria Trabzon într-un proiect amplu: First Child Festival. În acelaşi an, ca regizor, montează „Macbeth” (Shakespeare). În stagiunea 2005-2006, devine manager al Teatrului de Stat din Trabzon şi director al International Blacksea Theatre Festival (ediţia a şaptea). În 2006, îi este încredinţat cursul de Dramă, Dicţie şi Comunicare, la Departamentul de Arhitectură din cadrul Universităţii Tehnice Karadeniz. Continuă să se manifeste şi ca actor. În vara anului 2007, joacă în spectacolul Karagöz-Hacivat, itinerându-l în nu mai puţin de şase oraşe, iar în 2013 devine actor al Teatrului de Stat din Ankara. I se publică diverse scenarii dramatice. În 2012 pune bazele fundaţiei „The realization of an Art Academy”, iar în 2014 crează şi coordonează „International Art Days”, festival în cadrul Universităţii Tehnice din Istanbul. 

 

 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: