„Terorism” la Teatrul Naţional din Bucureşti, un „atentat” revendicat de Felix Alexa

„Terorism” la Teatrul Naţional din Bucureşti, un „atentat” revendicat de Felix Alexa

Felix Alexa, în repetiţii cu "Terorism", alături de actorii Claudiu Bleonţ şi Mihai Calotă  FOTO: Florin Ghioca

O nouă premieră se pregăteşte zilele acestea la Teatrul Naţional I.L. Caragiale din Bucureşti: „Terorism”, de Oleg şi Vladimir Presniakov, în regia lui Felix Alexa. Din 20 mai, la Sala Atelier, „farsa apocaliptică despre eşecul lumii contemporane” îşi propune să arate publicului că „nu e neapărată nevoie de cadavre, pentru ca undeva, în adâncul nostru, să murim încet sub teroarea propriei vieţi cotidiene”.

Ştiri pe aceeaşi temă

Din distribuţia spectacolului fac parte actorii Claudiu Bleonţ, Marius Bodochi, Ileana Stana Ionescu, Adela Mărculescu, Irina Movilă, Andrei Finţi, Mihai Călin, Tania Popa, Mihai Calotă, Răzvan Oprea, Florentina Ţilea, Rodica Ionescu, Natalia Călin şi Victor Ţăpeanu. În scenografia Andradei Chiriac, actorii dau viaţă unor personaje comune aflate în situaţii limită.
 
Preţuiţi în Rusia pentru limbajul firesc, pentru dialogurile care par preluate „de pe stradă”, pentru scriitura spirituală, sarcastică, fraţii Presniakov examinează, cu amărăciune şi haz, viaţa şi cultura din Rusia post-sovietică. Semnătura sub care publică fraţii Presniakov a devenit „marcă înregistrată” a teatrului rusesc. Piesa „Terorism” le-a adus celebritatea internaţională şi onoarea de a fi cei mai jucaţi dramaturgi ruşi după Cehov.
 
După premiul concursului de dramaturgie lansat de Ministerul Culturii al Federaţiei Ruse şi de Teatrul de Artă „A.P. Cehov” (MHAT), unde este imediat pusă în scenă sub conducerea regizorală a lui Kirill Serebriannikov, piesa "Terorism" cunoaşte, începând din 2003, o carieră internaţională bogată, fiind jucată din Europa (Anglia, Germania, Suedia, Polonia, Norvegia, Spania, Irlanda) până în Australia şi America.
 
Cu „Terorism”, regizorul Felix Alexa practică un tip de teatru aflat în priză directă cu realitatea. Ideea montării acestui text la TNB s-a născut în zilele ulterioare atentatului de la Paris împotriva revistei „Charlie Hebdo”.
 
„O piesă cu un asemenea titlu are o rezonanţă accentuată în acest moment. Extraordinar e însă felul în care această piesă scăpărătoare a fraţilor Presniakov extinde definiţia de «terorism» pentru a cuprinde aproape toată viaţa Rusiei moderne”, remarcă Michael Billington în The Guardian.
 
„Piesa sugerează că este imposibil să trăieşti în lumea contemporană fără să devii o potenţială armă de distrugere în masă, scria Ben Brantley în New York Times. Personajele, conectate între ele printr-un şir de scene scurte, îşi transmit, de la unul la altul, o tristeţe neliniştitoare, care naşte violenţă, ca şi cum toţi ar fi loviţi de o gripă contagioasă”.

 
„Terorism” – o punere în scenă cu structură circulară, aidoma unei hore a terorii, în care se înlănţuie umorul sardonic, ironia, frica şi absurdul existenţei. O farsă apocaliptică despre eşecul lumii contemporane.
„Piesa demonstrează că nu e neapărată nevoie de cadavre, pentru ca undeva, în adâncul nostru, să murim încet sub teroarea propriei vieţi cotidiene. Având, totuşi, iluzia fericirii…” , crede Felix Alexa.
Spectacolul nu este recomandat copiilor sub 14 ani. Primele reprezentaţii ale spectacolului "Terorism" au loc în datele de 15, 17 (avanpremiere), 20, 29 şi 30 mai 2015, de la ora 20.00, la Sala Atelier a Teatrului Naţional din Bucureşti.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările