„Troienele“ deschid cu casa închisă Festivalul Naţional de Teatru

„Troienele“ deschid cu casa închisă Festivalul Naţional de Teatru

Repetiţii pentru spectacolul "Troienele" al lui Andrei Şerban

Biletele la spectacolul lui Andrei Şerban, programat în cadrul Festivalului Naţional de Teatru şi cu cinci reprezentaţii în weekend la Odeon, au fost epuizate.

Ştiri pe aceeaşi temă

21 de spectacole, 49 de reprezentaţii în 16 săli de teatru în 10 zile de festival. Iată cum arată, în formulă aritmetică, a 23-a ediţie a Festivalului Naţional de Teatru (FNT), care se desfăşoară între 25 octombrie şi 3 noiembrie, în Bucureşti. 
 
Un bilet la spectacolul lui Andrei Şerban, „Troienele“, care deschide festivalul vineri seară, costă 74,20 de lei. Biletele pentru cele cinci spectacole din acest weekend (vineri – ora 21.00, sâmbătă – orele 17.00 şi 21.00, duminică – orele 17.00 şi 21.00) au fost deja epuizate.
 
Andrei Şerban a montat prima dată „Troienele“ după Euripide în urmă cu aproape 40 de ani, pe scena Teatrului „La MaMa“, din New York, iar în 1990 a realizat spectacolul şi în ţară, la Teatrul Naţional Bucureşti, ca parte a celebrei „Trilogii antice“. Trilogia, care a inclus spectacolele „Medeea“, „Electra“ şi „Troienele“, a schimbat atunci, în 1990, direcţia teatrului românesc. 
 
„Secţiunea «Legendele scenei», unde e inclus spectacolul lui Andrei Şerban, documentează, fie şi parţial, într-o formulă revizuită, dar la fel de viguroasă ca acum 23 de ani (vârsta festivalului!), un veritabil mit al teatrului românesc de după 1989 – «O trilogie antic㻓, spune Ion Caramitru, directorul Teatrului Naţional din Bucureşti. 
 
Forţa spiritului
 
În spectacolul după textul lui Euripide, montat în decembrie 2012 la Opera Naţională din Iaşi şi invitat acum în FNT, publicul urcă pe scenă în prima parte, în timpul asediului, apoi femeile troiene, costumate ca nişte vestale, în viziunea Doinei Levintza, cântă de la balcoane. Muzica este compusă de Liz Swados, fiind un fel de poem epic, în genul „Carminei Burana“. Partea a doua a spectacolului are un profund caracter liric, fiind o meditaţie adâncă şi având accente de incantaţii şi de ritual. Vapoarele sunt pregătite pentru călătoria spre Grecia, femeile îşi iau rămas bun unele de la altele: vor fi duse în exil, iar durerea lor este copleşitoare. 
 
„Deşi au fost deposedate de tot, ceva le-a rămas, ceva ce nu le poate fi luat: forţa spiritului. O civilizaţie a luat sfârşit. Troienele vor fi asimilate unei noi culturi. Dar această forţă spirituală e flacăra care dă naştere unor noi civilizaţii: Troia, Grecia, apoi Roma, iar fiecare cultură a transmis spiritul mai departe“, punctează Andrei Şerban.
 
Buget: 2.3 milioane de lei
 
„O selecţie de 21 de spectacole produse în stagiunea 2012-2013 de teatre din toată ţara, mari şi mici, subvenţionate şi independente, încearcă să contureze, cu aproximaţiile cantitative impuse de veşnica «renumeraţie mică, după buget», un peisaj cât mai convingător al vieţii teatrale româneşti din sezonul trecut“, subliniază Ion Caramitru. 
 
Bugetul FNT este de 2,3 milioane de lei în 2013. Ministerul Culturii a finanţat evenimentul cu 26%, Primăria Municipiului Bucureşti cu 40%, Institutul Cultural Român cu 7% şi UNITER cu 27%. 
„Din lipsa banilor s-a renunţat la selecţia internaţională a festivalului“,  precizează Caramitru.
 
„Pescăruşul“ lui Kordonsky
 
Regizorului ucrainean Yuri Kordonsky (46 de ani), faimos pentru producţiile „Inimă de câine“, „Unchiul Vania“, „Căsătoria“ şi „Îngropaţi-mă pe după plintă“, i-a fost selectată în festival piesa „Pescăruşul“. 
Primul său spectacol pus în scenă la Teatrul German de Stat din Timişoara va fi reprezentat joi (31 octombrie) şi vineri (1 noiembrie), pe scena Operei Naţionale Bucureşti. Montarea este o introspecţie în opera şi gândirea lui Cehov, fiind totodată rezultatul apropierii intense de personajele piesei, de slăbiciunile şi de calităţile lor. Scenografia spectacolului, semnată de Dragoş Buhagiar, plasează personajele în centrul atenţiei, expunându-le vulnerabilitatea într-un spaţiu rectangular, înconjurat de scaune şi alte piese de mobilier. În această călătorie emoţională trăită de personajele Treplev, Nina, Arkadina şi Trigorin, publicul va fi deopotrivă participant şi observator. 
 
Din motive de sănătate a Marianei Mihuţ, spectacolele „Îngropaţi-mă pe după plintă“, „Lear(a) “, „Căsătoria“ şi „Conul Leonida faţă cu reacţiunea“, programate în secţiunea „Focus – Arta Actorului: Mariana Mihuţ“ a Festivalului Naţional de Teatru,  nu vor mai avea loc. Actriţa va fi prezentă, însă, duminică, 27 octombrie, de la ora 12.00, la Fundaţia Löwendal, într-un dialog cu criticul de teatru Octavian Saiu, în cadrul „Întâlnirilor FNT“. 
 
Omagiu Mariei Tănase
 
La centenarul naşterii Mariei Tănase (1913-1963), FNT prezintă miercuri, 30 octombrie, de la ora 21.00, la Godot Café-Teatru, un concert-omagiu adus „Păsării măiastre“ a cântului popular. 
„Hai iu iu nu Hey you you“ este un remix modern al melodiilor sale, realizat muzical de compozitorul Vlaicu Golcea şi dirijat scenic de regizorul Radu Afrim. Nu vor lipsi nici expoziţiile, lansările de carte, atelierele destinate tinerilor creatori şi critici de teatru, precum şi alte manifestări înrudite. 
 
Fundaţia Löwendal va găzdui o expoziţie a scenografului Helmut Stürmer, iar filmul va întregi dialogul artelor printr-o serie de proiecţii ce vor avea loc la Cinemateca Union pe toată durata festivalului.
Vineri, 25 octombrie,de la ora 17.00, în deschiderea FNT, va fi lansat în România filmul „Faust“, în regia lui Aleksandr Sokurov. În zilele următoare vor fi prezentate şi alte producţii distribuite de Transilvania Film, „Undeva la Palilula“, în regia lui Silviu Purcărete, şi „Nunta mută“, în regia lui Horaţiu Mălăele. 
 
Regizorul Andrei Şerban va fi prezent şi la lansarea volumului colectiv „Cartea Atelierelor“, dedicat Academiei sale Itinerante şi publicat în Colecţia „Yorick“ a Editurii Nemira. Evenimentul va avea loc sâmbătă, de ora 11.00, la Fundaţia Löwendal. La aceeaşi editură va apărea „Munca actorului cu sine însuşi“, de Konstantin Sergheevici Stanislavski, într-o traducere nouă, semnată de Raluca Rădulescu. Prefaţa cărţii îi aparţine regizorului Yuri Kordonsky. Lansarea va avea loc joi, 31 octombrie, de la ora 16.30, la Fundaţia Löwendal.
 
Sub titlul „Despre dictatori şi alţi demoni“, criticul de teatru Cristina Rusiecki reuneşte într-un  jurnal de repetiţii mărturii despre spectacolul „Iulius Caesar“, regizat de Alexander Hausvater la Teatrul Naţional Timişoara. Volumul va fi lansat sâmbătă, 2 noiembrie, ora 20.30, în foaierul Sălii Majestic a Teatrului Odeon. 
 
FNT 2013 mai include secţiunile „Creatori şi teatre în spectacole“, „Actorii, în 
prim-plan“, „Teatrul de mâine“,  „Caragiale, inevitabilul“, în cadrul acestei secţiuni fiind reprezentate spectacolele: „Leonida Gem Session“, în regia lui Gábor Tompa (Teatrul Maghiar de Stat Cluj), „Năpasta“, în regia lui Radu Afrim (TNB), „O scrisoare pierdută”, în regia lui Mircea Cornişteanu (Teatrul Naţional Craiova). Selecţionerul artistic al festivalului este Alice Georgescu.
 
Biletele se pot cumpăra de la instituţiile unde se joacă spectacolele: Teatrul Naţional Bucureşti, Opera Naţională Bucureşti, Teatrul Odeon, Teatrul Bulandra, Teatrul Nottara, Teatrul ACT, ArCuB, Teatrul Mic, Teatrul de Comedie, Teatrul Evreiesc de Stat, Centrul Cultural pentru Unesco „Nicolae Bălcescu“, Unteatru, Godot Café-Teatru. De asemenea, biletele se pot achiziţiona şi online, de pe site-urile teatrelor care găzduiesc spectacolele. Programul festivalului se poate citi pe www.fnt.ro
 
Programul festivalului în acest weekend:
 
Vineri, 25 octombrie
 
17.00 Filmul „Faust“, regia: Aleksandr Sokurov, Cinemateca Union
18.00 Expoziţia Helmut Stürmer – „Spaţii imaginare“, Fundaţia Löwendal (Piaţa Gh. Cantacuzino, nr. 1). Prezentarea cărţii „Helmut Stürmer. Scenografii“, vol. II, Editura Idea, Cluj, 2013
21.00 „Troienele“, după Euripide, regia: Andrei Şerban, Teatrul Odeon, Sala Majestic 
 
Sâmbătă, 26 octombrie
 
11.00 Lansarea volumului „Academia Itinerantă Andrei Şerban – Cartea Atelierelor“, Fundaţia Löwendal
17.00 şi 21.00 „Troienele“, după Euripide, regia: Andrei Şerban, Teatrul Odeon, Sala Majestic
18.00 „Yentl“, de Leah Napolin şi Isaac Bashevis Singer, regia: Erwin Şimşensohn, Teatrul Evreiesc de Stat Bucureşti
21.00 „Iluzii“, de Ivan Vîrîpaev, regia: Cristian Juncu, Teatrul ACT Bucureşti şi Asociaţia Catharsis
21.00 „Însemnările unui nebun“, de N.V. Gogol, regia: Felix Alexa, ArCuB – Centrul de Proiecte Culturale al Primăriei Municipiului Bucureşti
 
Duminică, 27 octombrie
 
11.00 În atelier cu Gigi Căciuleanu. Ateliere de Coreosofie: „Vânt, volume, vectori“ ,Teatrul Naţional din Bucureşti, Sala de sport
12.00 „Întâlnirile FNT: Mariana Mihuţ“, Amfitrion: Octavian Saiu, Fundaţia Löwendal 
17.00 şi 21.00 „Troienele“, după Euripide, regia: Andrei Şerban, Teatrul Odeon, Sala Majestic
18.00 „Avarul“, de Molière, regia: László Bocsárdi (producţie aTeatrului „Tamási Áron“ din Sfântu Gheorghe), Teatrul Naţional Bucureşti, Sala Studio 
18.00 „A douăsprezecea noapte“, de Wiliam Shakespeare, regia: Alexandru Mâzgăreanu (producţie a Teatrului „Regina Maria“ Oradea), Teatrul Mic
18.00 „Yentl“, de Leah Napolin şi Isaac Bashevis Singer, regia: Erwin Şimşensohn, Teatrul Evreiesc de Stat Bucureşti
21.00 „Însemnările unui nebun“, de N.V. Gogol, regia: Felix Alexa, ArCuB – Centrul de Proiecte Culturale al Primăriei Municipiului Bucureşti
21.00 „Urâtul“, de Marius von Mayenburg, regia: Vlad Cristache, Teatrul de Comedie Bucureşti

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările