De vineri, oraşul Sibiu se transformă timp de zece zile într-o scenă uriaşă, cu artişti din toate colţurile lumii, care vor prezenta spectacole de teatru, dans, muzică, circ şi instalaţii, în peste 60 de spaţii de joc în cadrul celei de-a XX-a ediţii a Festivalului Internaţional de Teatru de la Sibiu (FITS). La nivel internaţional, FITS este al treilea din Europa, ca amploare şi dimensiune, după festivalurile de la Edinburgh (Marea Britanie) şi de la Avignon (Franţa). 

Desfăşurat între 7 şi 16 iunie, festivalul aduce la Sibiu companii de teatru şi spectacole din 70 de ţări ale lumii. „La această ediţie aniversară marcăm acest lucru, Franţa va fi invitată de onoare. De asemenea, avem un sezon rusesc cu totul deosebit în festival“, a declarat Constantin Chiriac, pentru „Adevărul“. Unul dintre spectacolele cele mai aşteptate la Sibiu este „La reunification des deux Corees“ , semnat de regizorul  Joel Pommerat pe scena celebrului Teatru Odeon de la Paris, care poposeşte pentru prima dată la Sibiu.

Aleea Celebrităţilor, pe pietonală

Douăzeci dintre spectacolele prezentate în  festival au fost catalogate de către organizatori drept „spectacole-eveniment“. La multe dintre acestea, biletele sunt deja epuizate, printre care la „Faust“ (în regia lui Silviu Purcărete, de la Teatrul „Radu Stanca“ din Sibiu) şi la „Pescăruşul“ (în regia lui Yuri Kordonskyi, de la Teatrul German de Stat din Timişoara).

Unul dintre cei mai bine cotaţi regizori europeni ai momentului, lituanianul  Eimuntas Nekrošius revine la Sibiu, după ce acum doi ani a prezentat „Idiotul“ pe scena Sălii Sindicatelor din oraş. Câştigător al trei Premii Ubu pentru Teatru, regizorul prezintă în cea mai nouă producţie a companiei sale – spectacolul „Divina Comedie“ după Dante Alighieri. Nekrošius transformă, în spectacolul său, călătoria lui Dante prin Infern, Purgatoriu şi Paradis, în căutarea frumoasei Beatrice, într-o redescoperire a iubirii prin cele mai ascunse colţuri ale sufletului uman. 

Zeci de spectacole de stradă vor avea loc, zilnic, pe durata festivalului, de la ora 16.00, pe bulevardul pietonal din oraş. Coregrafa germană Sasha Waltz şi regizorul român Silviu Purcărete vor primi stele pe „Aleea Celebrităţilor“/ „Walk of Fame“, care va fi inaugurată pe 15 iunie. Printre cei onoraţi cu aceste distincţii se mai numără criticul de teatru George Banu,  regizorii Ariane Mnouchkine (Franţa), Eugenio Barba (Danemarca) şi Declan Donnelan (Irlanda).

Un scurt istoric

Acum 19 ani, un grup de iniţiativă condus de Constantin Chiriac, actor la Teatrul „Radu Stanca” din Sibiu, s-a hotărât să-i redea oraşului strălucirea pierdută prin organizarea unui festival de teatru. A fost ajutat de personalităţi culturale române (Nicolae Manolescu, Marina Constantinescu, Cristina Dumitrescu), personalităţi ale lumii teatrale din România (Silviu Purcărete, Tompa Gábor, Victor Ioan Frunză) şi de peste hotare (Prof. Kenneth Campbell — Director Artistic al Festivalului de Teatru „Blue Ridge”, profesor la Universitatea Virginia Commonwealth, Richmond, S.U.A, Prof. Noel Witts – Director of Studies, Universitatea DeMontfort, Leicester, M.B., şi alţii). La prima ediţie din 1993 nu au fost fonduri suficiente pentru asigurarea cazării invitaţilor în hotelurile din Sibiu şi a mesei la restaurante. Era martie şi erau troiene de zăpadă. Pentru mulţi care nu văzuseră zăpadă decât în filme, România părea o ţară fascinantă. La prima ediţie, oaspeţii au purtat usturoi în buzunare, pentru a se proteja de vampiri. Totuşi, marile spectacole ale teatrului românesc şi ale teatrelor invitate din afara ţării au conferit Festivalului calitatea de eveniment remarcabil în peisajul cultural internaţional.

Din America până în Japonia

După 1989 (sfârşitul regimului comunist), teatrul a fost cenzurat financiar, ignorat de cele mai multe ori de o critică centralistă, evitat de cronicari ale căror publicaţii nu aveau bani pentru călătorii – se părea că teatrul de provincie era condamnat la izolare pentru totdeauna. Totuşi, Sibiul nu a dispărut de pe harta teatrală, reuşind chiar să îşi facă prezenţa din ce în ce mai cunoscută la scară europeană.

Astfel, în primăvara anului 1994, ambiţiosul „Festival de Teatru Tânăr Profesionist” avea să înceapă în prima sală de teatru construită cu 400 de ani în urmă în Europa Centrală. Cea de-a doua ediţie a Festivalului a fost structurată în patru secţiuni. Reacţia publicului – în majoritate tineri – a arătat cât de mult au nevoie Sibiul şi România de teatru bun. Festivalul de Teatru Tânăr Profesionist de la Sibiu a prilejuit vizionarea spectacolelor celor mai importante teatre din ţară. Toate spectacolele primului Festival de la Sibiu au fost gratuite, nu s-au vândut bilete. A fost o ocazie minunată pentru locuitorii Sibiului, în special pentru studenţi, de a se confunda cu teatrul timp de zece zile. Mulţimi de oameni s-au înghesuit la intrarea în săli, unde uşieri uimiţi încercau să lase să intre întâi oaspeţii oficiali şi participanţii, înainte să înceapă lupta pentru restul locurilor. Fiind destul de vagă, titulatura festivalului nu i-a mai satisfăcut pe organizatori.

Festivalul a dobândit continuitate, a ajuns să fie cunoscut din America până în Japonia, pentru a deveni mai târziu o instituţie cu o personalitate şi o structură din ce în ce mai bine definite. Dacă în anul 1993 au participat reprezentanţi din doar 2 ţări (Republica Moldova şi România), în 1994 – anul primei ediţii a Festivalului, declarată în mod oficial, numărul ţărilor participante a crescut la 8, iar la următoarele două ediţii au fost prezenţi la Sibiu invitaţi din 21, respectiv 24 de ţări. În 2000, la cea de-a VII-a ediţie, Festivalul atrage un număr record, cu participanţi din 54 de ţări. În 2005, la cea de-a XII-a ediţie au fost prezenţi 2000 de participanţi din 68 de ţări de pe întregul mapamond, pregătind agenda culturală pentru Programul Sibiu 2007 – Capitală Culturală Europeană. Anul 2007 marchează o ediţie de excepţie a Festivalului ca recunoaştere a contribuţiei acestui eveniment la obţinerea titlului de Capitală Culturală Europeană alături de Luxemburg şi Marea Regiune, reunind peste 2500 de invitaţi din 70 de ţări.

Temele festivalului

Anii 2008 – 2012 marchează o perioadă de maturitate a Festivalului Internaţional de Teatru de la Sibiu ca un loc de întâlnire al excelenţei în artele spectacolului. Odată cu implementarea sistemului online de ticketing, spectacolele prezentate la Sibiu se joacă cu toate biletele vândute în avans. Pentru prima dată în istoria unui festival din România, se inaugurează o secţiune de patrimoniu care valorifică cele mai reprezentative producţii din spaţiul românesc. Festivalul continuă planul de dezvoltare a unei pieţe de spectacol şi a dialogului creativ prin susţinerea teatrului independent, întâlnirea şcolilor şi academiilor de teatru şi relansarea Bursei de Spectacole de la Sibiu. Mai mult decât atât, Festivalul devine gazda unuia dintre cele mai mari târguri de carte din România (Sibiu BookFest) şi iniţiatorul unei platforme de arte vizuale susţinute de Dan Perjovschi.

Fiecare ediţie a Festivalului se desfăşoară sub genericul unor teme generoase în jurul cărora se face planificarea artistică:

1995 - Toleranţă

1996 - Violenţă

1997 - Identitate Culturală

1998 - Legături

1999 - Creativitate

2000 - Alternative

2001 - Provocări

2002 - Punţi

2003 - Mâine

2004 - Moşteniri

2005 - Semne

2006 - Împreună ?!

2007 - Next

2008 - Energii

2009 - Inovaţii

2010 - Întrebări

2011 - Comunităţi

2012 - Crize. Cultura face diferenţa

2013 - Dialog