Revoltă în lumea culturală: directorii de peste 65 de ani, în pericol de a fi înlăturaţi

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Ion Caramitru, directorul Teatrului Naţional Bucureşti (TNB)
Ion Caramitru, directorul Teatrului Naţional Bucureşti (TNB)

Directorii de teatru Ion Caramitru, George Mihăiţă şi Alexandru Arşinel critică Guvernul pentru emiterea OUG care prevede înlăturarea de la conducerea instituţiilor de cultură a managerilor cu vârsta peste 65 de ani. Aceştia susţin că iniţiativa „a izvorât dintr-un cap lipsit de logică“ şi „nu ajută cultura“.

Ion Caramitru, directorul Teatrului Naţional Bucureşti (TNB), a declarat pentru Mediafax că în anul 2013 a fost audiat la cerere în Comisia de cultură a Senatului şi apoi la cea de la Camera Deputaţilor, în legătură cu prevederile Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului (OUG) numărul 68 din 2013, care prevede înlăturarea de la conducerea instituţiilor publice de cultură a persoanelor care au împlinit vârsta de 65 de ani.

De asemenea, George Mihăiţă, directorul Teatrului de Comedie din Bucureşti a precizat că a fost în Comisiile pentru cultură ale Parlamentului, unde a prezentat un punct de vedere, alături de Ion Caramitru, dar şi alţi reprezentanţi ai teatrelor. El a precizat că, atunci, membrii Comisiei pentru cultură din Camera Deputaţilor şi a Senatului le-au dat dreptate, afirmând: „Acum nu mai depinde de noi“.

Atât Ion Caramitru (71 de ani), cât şi George Mihăiţă (65 de ani) au declarat că există anumite interese privind acest act normativ, directorul TNB afirmând că „ideea a fost să elibereze funcţiile de director ca să se pună, probabil, clienţi mai apropiaţi sufletului respectiv“, în timp ce directorul Teatrului de Comedie a subliniat că „aceste lucruri se fac cu anumite interese (...) cu scopul de a da jos anumite persoane, de a aduce cineva pe altcineva“. 

Numeroşi directori de peste 65 de ani, în fruntea teatrelor

Directorul Teatrului Naţional Bucureşti a precizat că nu doar amendamentul care prevede înlăturarea de la conducerea instituţiilor publice de cultură a persoanelor care au împlinit vârsta de 65 de ani nu este în regulă în actul normativ citat, ci „inadmisibile în Ordonanţă sunt şi altele“.

Directorul TNB a menţionat că actul normativ, „cu aceste specificări aberante“, nu a fost pus în discuţie publică, „nu a fost publicat aşa cum a fost votat în Guvern“. Totodată, Caramitru a menţionat că sunt şi alte „aberaţii“ în această ordonanţă, „chiar greşeli flagrante, şi de gramatică, de limba română“. Ion Caramitru a mai spus că speră, în urma declaraţiilor ministrului Culturii, că „lucrurile se vor îmbunătăţi“.

Acesta a dat exemple de teatre care funcţionează foarte bine sub conducerea unor artişti care au peste 65 de ani. A amintit în acest sens Teatrul Odeon, condus de Dorina Lazăr, Teatrul de Comedie, condus de George Mihăiţă, şi Teatrul de Revistă „Constantin Tănase“, al cărui director este Alexandru Arşinel.

În plus, Ion Caramitru a amintit de Lucia Sturdza-Bulandra, care a condus Teatrul Municipal din Bucureşti din 1947 până la sfârşitul vieţii, depăşind astfel vârsta de 65 de ani. Totodată, Caramitru l-a menţionat pe Radu Beligan, care a fost directorul TNB timp de 21 de ani şi depăşise vârsta despre care este vorba în OUG şi, "dacă n-ar fi plecat de la direcţie din propria iniţiativă, poate ar mai fi fost şi astăzi director". Un alt nume amintit de Ion Caramitru este Liviu Ciulei.

„I-ar fi dat domnul Severin afară pe domnul Ciulei sau pe doamna Bulandra sau pe domnul Beligan dacă i-ar fi prins mai în vârstă de 65 de ani“, s-a întrebat retoric Ion Caramitru. Aceste amendamente au „izvorât dintr-un cap lipsit de logică şi care cred că au ascuns în spate interese care nici măcar obscure nu sunt“, a adăugat directorul TNB. „Ideea a fost să elibereze funcţiile de director ca să se pună probabil clienţi mai apropiaţi sufletului respectiv“, a mai spus acesta.

George Mihăiţă FOTO David Muntean

George Mihăiţă, directorul Teatrului de Comedie FOTO Adevărul

„Eu, personal, nu stau în directoratul teatrului, nu am stat niciodată, dacă voi mai fi director bine, dacă nu, mult mai bine, pentru că am de crescut copii, am atâtea planuri de făcut, dacă pierde instituţia, nu mai este treaba mea. Treaba mea este în măsura în care sunt actorul şi mi-ar părea rău ca după aceea să nu mai meargă atât de bine cum credem noi că a mers până acum, mă refer la Teatrul de Comedie", a declarat pentru Mediafax George Mihăiţă, în vârstă de 65 de ani.

De asemenea, el a spus că „are impresia“ că astfel de iniţiative se fac „cu anumite interese“. "Nu stau în directoratul Teatrului de Comedie, dacă se consideră că trebuie să fiu în continuare, aşa cum pe vremea doamnei Bulandra s-a considerat că doamna Bulandra este bine să fie în continuare directoarea Teatrului de Comedie şi că nu ţine de vârsta biologică, e clar, dar am impresia, din câte ştiu eu, că aceste lucruri se fac cu anumite interese. Cu scopul de a da jos anumite persoane, de a aduce cineva pe altcineva şi atunci eu nu am intrat şi nu voi intra în jocurile astea pentru că am destule proiecte“, a mai spus acesta.

De asemenea, directorul Teatrului de Revistă "Constantin Tănase", Alexandru Arşinel, a declarat că astfel de iniţiative „nu ajută cu absolut nimic cultura“, afirmând că astfel de acte normative nu „rezolvă problemele“ cu care se confruntă domeniul cultural.

 Alexandru Arsinel FOTO Mediafax

Alexandru Arşinel, directorul Teatrului de Revistă „Constantin Tănase“

Arşinel a subliniat că nimeni nu a înlocuit-o pe Lucia Sturdza-Bulandra când aceasta avea 90 de ani, dar nici pe alte persoane care erau la conducerea unor mari orchestre. „Eu am un contract de doi ani. Nu cred că o să mă dea pe mâna poliţiei dacă continui, am dat concurs pentru această funcţie“, a mai spus acesta. „Această iniţiativă nu rezolvă probleme. E o iniţiativă cu care se gândesc că rup gura târgului, dar noi ca artişti rămânem", a mai spus acesta. El a completat: „Nu ne-am născut manageri. Nu acesta este rolul vieţii mele. Rolul vieţii mele este să fiu actor“.

De asemenea, Andrei Dimitriu, directorul Filarmonicii "George Enescu" din Capitală, a declarat că nu a fost consultat în privinţa actului normativ. „Ca principiu, cred că ar fi o eroare, pentru că sunt mulţi conducători de instituţii de cultură care la 65 de ani sunt foarte apţi, foarte utili pentru conducerea acelor instituţii, iar toată istoria prezenţei lor în funcţia de conducere o confirmă că sunt persoanele competente şi necesare pentru continuarea funcţionării în spaţiul performanţei", a declarat Dimitriu, în vârstă de 68 de ani. 

Ministrul Culturii, Gigel Ştirbu, a vorbit, marţi, la Comisia de cultură a Senatului despre prevederile Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului (OUG) numărul 68 din 2013. În acest context, Gigel Ştirbu a spus că există anumite lucruri care ar trebui schimbate sau reglementate în cadrul legislaţiei, făcând referire şi la această ordonanţă iniţiată de fostul ministru al Culturii Daniel Barbu.

gigel stirbu foto mugurel manea

Gigel Ştirbu, ministrul Culturii

„Eu, în fosta calitate pe care am deţinut-o, de preşedinte al Comisiei pentru cultură din Cameră, am avut anumite amendamente vizavi de această ordonanţă şi, odată cu schimbarea calităţii din aceea de preşedinte al Comisiei în aceea de ministru, nu mi-am schimbat sub nicio formă opţiunea vizavi de această modificare legislativă. Eu nu cred că, odată cu împlinirea vârstei de 65 de ani, un manager de instituţie publică trebuie eliminat din sistem. Pot da exemple nenumărate. Sunt personalităţi marcante ale vieţii culturale româneşti care au o autoritate profesională de necontestat şi cred că pot să ducă şi au demonstrat că, indiferent dacă au 65 de ani şi trei luni sau 64 de ani şi şase luni, că pot să conducă o instituţie importantă în domeniul cultural. Există anumite amendamente cum că aceste persoane pot conduce instituţiile culturale, dar să zicem că proiectul de mangement poate fi făcut anual, în situaţia în care, din punct de vedere fizic, nu mai poate să-şi continue activitatea anul următor, proiectul de management poate fi stopat", a spus Gigel Ştirbu.

El a mai declarat pentru presă că, la ora actuală, Ordonanţa 68 îşi produce efectele. "A trecut de Senat, a fost votată de plenul Senatului, se află la Comisia pentru Cultură din Camera Deputaţilor. Probabil în primă şedinţă, la începutul sesiunii viitoare, după 1 februarie, va intra în dezbaterea acestei comisii", a spus Ştirbu.

„E greu să creăm excepţii“

"Există anumite amendamente. Sunt anumite persoane care deţin funcţii de conducere la nivelul instituţiilor pentru cultură din Bucureşti sau din ţară, persoane care au o mare autoritate profesională. Domnul Caramitru este un nume care poate fi adus în discuţie. Doamna Dorina Lazăr este altul. Sunt mulţi alţii, care, de-a lungul timpului, au dat dovada vie a faptului că sunt anumite personalităţi în domeniul dumnealor. Şi, pe lângă faptul că reprezintă personalităţi unanim recunoscute în domeniul dumnealor de activitate, au demonstrat faptul că sunt şi foarte buni manageri în ceea ce fac. Acum, după o anumită experienţă căpătată de-a lungul timpului, ar fi din punctul meu de vedere greşit să nu profităm de experienţa domniilor lor, atât noi, cât şi cei care consumă cultură în instituţiile pe care domniile lor le conduc. Conform acestei OUG, atunci când ar fi împlinit vârsta de 65 de ani, ar fi trebuit ca mandatul să le înceteze", a mai spus ministrul Culturii. În schimb, senatorul PSD Georgică Severin, preşedintele Comisiei de cultură din Senat, a spus, marţi, că îşi doreşte de la "aceşti mari maeştri" de peste 65 de ani mai multă regie şi mai puţin ca aceştia să aibă "drept de semnătură pe bani".

El a mai spus că este dificil să fie create în lege excepţii: „Având în vedere că sunt atât de puţini oameni de valoare, noi nu putem să dăm o lege care să creeze o stare de excepţie (...) Legea se referă la câteva sute de persoane care au aceste contracte de management cu toate instituţiile de la nivelul ţării şi atunci am putea să ne gândim ca o personalitate ca domnnul Caramitru, ca domnul Mihăiţă, poate fi un excepţional director artistic, îşi poate manifesta plenar ideile în această zonă, dar legea trebuie să o avem unitară pentru manageri la nivelul întregii ţări, pentru că altfel cineva poate să dea în judecată Ministerul Culturii, că de ce la TNB se poate, iar la Ansamblul de dansuri din Săliştea Gurghiului, nu, şi va câştiga (...) E destul de dificil să creăm în lege excepţii“.

Cultură



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite