Cronică de teatru. Rescrierea lui „Hamlet“, la Teatrul Naţional din Cluj

Cronică de teatru. Rescrierea lui „Hamlet“, la Teatrul Naţional din Cluj

Celebra scenă a duelului din "Hamlet" FOTO: Nicu Cherciu

După celebrul „Hamlet“ clasic al lui Vlad Mugur de la Teatrul Naţional din Cluj din 2001, cu Sorin Leoveanu, în această toamnă s-a pus în scenă, tot aici, un spectacol aflat la extrema opusă.

Ştiri pe aceeaşi temă

Regizorul italian Roberto Bacci ne propune, la Cluj, un spectacol modern, plin de energie şi forţă, cu multe momente de scrimă scenică.  Este vorba de „Hamletul“ lui Roberto Bacci, nu de „Hamletul“ lui Shakespeare, iar regizorul îşi asumă plin de curaj acest lucru.

„Hamletul literar este Shakespeare, dar pentru Hamleţii noştri, nu ştim cine este autorul. Noi suntem autorii propriului destin. Hamlet este împins de personaje, de  războinicii care îl înconjoară, e împins până la propriul lui sfârşit, care coincide cu moartea“, spune Roberto Bacci.

DE CAPĂ ŞI SPADĂ
Pentru regizor, experimentul este unicul mod de a înţelege teatrul. Din 1986, director artistic şi fondator al Teatrului Pontedera  din Italia, Bacci a trăit în preajma celebrului regizor polonez  Jerzy Grotowski. Împreună, au înfiinţat aici un institut de cercetare teatrală, unde Grotowski a rămas până în 1999, la moartea sa.

Bacci a mai pus în scenă piesa în Italia în 2009, dar montarea de la Cluj a suferit numeroase modificări. „La nivelul dramaturgiei, nu este vorba de acelaşi spectacol pe care l-am făcut în Italia, ceea ce este foarte important, pentru că nu vreau să refac un spectacol pe care l-am mai montat şi a făcut înconjurul lumii“, mărturiseşte regizorul. În caruselul spectacolului de la Cluj, tăiat la o oră şi  jumătate, se petrec transformări continue ale personajelor şi ale actorilor. Cu nerv, cu rapiditate, şapte actori îşi schimbă ameţitor rolurile între ei. Hamletul, interpretat  de Cristian Grosu tehnic, fără emoţie, cu o risipă de energie uluitoare, este captiv în propria viaţă, iar personajele, „luptătorii cu spada“, interpretate de Cătălin Codreanu, Eva Crişan, Cătălin Herlo, Radu Lărgeanu, Miron Maxim şi Irina Wintze, îl ajută să-şi rememoreze destinul. Actorii sunt îmbrăcaţi sumar, poartă doar o coroană şi o mantie. Interesantă e şi multiplicarea rolurilor: în timp ce un actor interpretează un personaj, la puţin timp, un altul dă voce aceluiaşi personaj, senzaţia de dedublare fiind foarte sugestivă. Ofelia, în acest fel, schematic întruchipată, nu transmite nici ea nici urmă de emoţie.

O mănuşă neagră, purtată la bustul gol de un Cristian Grosu încălţat cu cizme în spiritul montărilor moderne ale regizorului Thomas Ostermeier, devine semn prevestitor pentru Hamlet. O umbră a morţii şi a sorţii invincibile.

INFO

Hamlet

de W. Shakespeare
Teatrul Naţional de Stat din Cluj-Napoca
Traducere şi adaptare în limba română: Maria Rotar
Regia: Roberto Bacci
Dramaturgia: Roberto Bacci, Stefano Geraci
Decorul şi costumele: Marcio Medina
Muzica: Ares Tavolazzi
Scrimă: Peter Habala
Cu: Cristian Grosu, Cătălin Codreanu,  Eva Crişan, Cătălin Herlo, Radu Lărgeanu, Miron Maxim, Irina Wintze

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:

citeste totul despre: