PREMIERELE TOAMNEI  Tango, la Teatrul Naţional Timişora, în „Maria de Buenos Aires“, în regia Adei Lupu

PREMIERELE TOAMNEI  Tango, la Teatrul Naţional Timişora, în „Maria de Buenos Aires“, în regia Adei Lupu

Scenă din  „Maria de Buenos Aires“, pe muzica  lui Astor Piazzolla, în regia Adei Lupu

Sâmbătă, 20 septembrie, ora 19.00, a avut loc la Teatrul Naţional „Mihai Eminescu din Timişoara” premiera spectacolului Maria de Buenos Aires, în regia Adei Lupu, pe muzica  lui Astor Piazzolla şi textul lui Horacio Ferrer. Alte spectacole-premieră la Timişoara sunt "Nopţi albe", o adaptare pentru scenă a romanului lui Dostoievski, şi "Pe ceas. Cu 60 de minute mai bătrân", de Peca Ştefan.

Primul spectacol muzical semnat de regizoarea Ada Lupu, Maria de Buenos Aires construieşte o lume plină de energie şi senzualitate, o lume a amintirilor şi a proiecţiilor dintr-o clipă de viaţă, o lume a înlănţuirii cuvintelor cu muzica şi cu dansul prin dragoste, în povestea unui alt Orfeu care îşi inventează o Euridice.

Maria de Buenos Aires, probabil cea mai spectaculoasă lucrare a celebrului compozitor Astor Piazzolla, realizată împreună cu poetul şi libretistul uruguayan Horacio Ferrer, reformulează astăzi şi aici, în Sala 2, în acorduri de tango argentinian, cuvântul şi gestul în maturitatea emoţională a omului de astăzi. Acestea, împreună, transformă spaţiul şi timpul într-o construcţie creată din emoţii şi din imaginaţie, comprimându-le într-un prezent continuu, nemediat, un prezent profund subiectiv. Şi, înainte de toate, ne oferă o poveste care aparţine fiecăruia dintre noi.

„E un spectacol la care trebuie venit cu iubitul / iubita de mână. Ce poate fi mai frumos decât emoţia? Este important să ne oferim ocazia de a cunoaşte viaţa cu toate simţurile, de a ne emoţiona, de a găsi într-o poveste acele lucruri care pot duce mai departe propria noastră poveste”, spune Ada Lupu.


Distribuţia îi reuneşte pe actorii Sânziana Tarţa, Victor Bucur, Claudia Ieremia, Ion Rizea, Cristina König, Iuliana Crăescu, Corina Dohanici, Adriana Sâncrăian, Matei Chioariu, Raul Bastean, Raul Lăzărescu şi Adrian Cozan, cărora li se alătură dansatorii Cristina Daju şi Silviu Guşat.


Unul dintre cele mai reputate banduri de tango argentinian al ultimilor ani, Nuevo Tango Quintet, format din  Alin Stoianovici (acordeon), Roxana Yvonne Coşereanu (pian), Lucian Petrila (vioară), Ionuţ Dorobanţu (chitară), susţine coloana sonoră a spectacolului. Acestora li se alătură muzicienii Gianluca Vanzelli (flaut), Carmen Paulescu (vioară), Iuliana Ambăruş (violă), Andrei Şaramet (violoncel), Andrei Voica (vibrafon, xilofon), Csaba Santa (contrabas), Radu Alexandru Pieloiu (percuţie).

Direcţia muzicală a spectacolului este semnată de Alin Stoianovici şi Nuevo Tango Quintet. Coregrafia îi aparţine lui Răzvan Mazilu. Scenografia poartă amprenta Alinei Lăţan (costume), Zsolt Fehervári (spaţiul scenografic) şi Lucian Moga (light design).

Nopţi albe, la Timişoara

La Sala Mare a Teartrului Naţional din Timişoara a avut loc la a doua premieră a noii stagiuni a Teatrului Naţional: Nopţi albe, o adaptare pentru scenă a romanului lui Dostoievski.

Spectacolul regizorului italian Stefano de Luca, revenit la Teatrul Naţional după 15 ani, păstrează delicateţea confesiunii într-o faţetă a iubirii pur dostoievskiene, un filigran străbătut de singurătate, de vis, şi de un umor gracil, fin ca un zâmbet. Nostalgia romantică a nopţilor albe ale Sankt Petersburgului adăposteşte doi oameni: un tânăr care cu greu se desprinde de lumea lui interioară şi o fată singuratică, captivă în propria ei viaţă. Întâlnirile lor la graniţa dintre zi şi noapte, destăinuirile pe care şi le fac, sentimentele lor, asemănătoare aburului difuz al nopţilor albe stau în umbra unui al treilea - bărbatul care va despărţi lumina de întuneric, cel care va face să pătrundă realitatea în inefabilul poveştii celor doi.

Distribuţia spectacolului îi reuneşte pe actorii Mădălina Ghiţescu-Petre, Călin Stanciu jr., Matei Chioariu, Andrea Tokai şi Mirela Puia.

Scenografia aparţine Lindei Riccardi, iar light-designul, lui Lucian Moga.

"Pe ceas. Cu 60 de minute mai bătrân", de Peca Ştefan

Care este atitudinea noastră individuală privind îmbătrânirea şi care este atitudinea societăţii faţă de generaţiile care o compun? La Sala 2 a Teatrului din Timişoara a avut la premiera absolută a spectacolului "Pe ceas. Cu 60 de minute mai bătrân", de Peca Ştefan, o coproducţie a Teatrului Naţional din Timişoara şi a Badisches Staatstheater din Karlsruhe.

În funcţie de cum punem problema, demonstrează scriitorul, basmul Tinereţe fără bătrâneţe poate fi repovestit atât într-un viitor utopic, în care copiii aleg dacă vor veni sau nu pe lume, cât şi în prezentul prozaic al serviciilor sociale germane. În combinaţii de câte trei scenete pline de umor şi de imaginaţie, suprinzătoare de la o reprezentaţie la alta şi votate de public, cele nouă poveşti se completează într-un spectacol-mozaic unic.

Pe ceas. Cu 60 de minute mai bătrân are la bază o amplă cercetare realizată de dramaturgul Peca Ştefan în cele două oraşe şi face parte dintr-un proiect european  derulat în cadrul European Theatre Convention, proiect ce facilitează cooperarea a opt teatre din Germania, România, Croaţia şi Slovacia şi care va avea ca punct final Festivalul „Art of Ageing”, derulat la Teatrul Naţional din Timişoara în luna aprilie 2015.
 

Distribuţia îi reuneşte pe actorii Sabina Bijan, Colin Buzoianu (TNTm), Sophia Löffler şi Jan Andreesen (Badisches Staatstheater). Scenografia aparţine Annei van Leen (decoruri şi costume), iar conceptul video - lui Lucian Matei. Regia spectacolului este semnată de Malte C. Lehmann.

 

 

 

 

 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările