De ieri, de azi

De ieri, de azi

Paul Gusty Ca şi Alexandru Davila, Paul Gusty a fost un adversar al formalismului şi un  promotor al unui teatru realist, centrat exclusiv pe actor şi pliat în totalitate pe structura

De ieri, de azi

De ieri, de azi

John Barrymore În 1909, la doar trei ani după ce a scăpat ca prin minune din marele cutremur din 1906, John Barrymore (bunicul actriţei Drew Barrymore) este deja un star pe Broadway. În 1922

Asaltul noului teatru

Asaltul noului teatru

Festivalul dramaturgiei româneşti oferă cele mai impresionante producţii teatrale ale momentului. Cum arată teatrul românesc de astăzi? Ce înseamnă dramaturgia clasică românească pentru creatorii de acum? Care este orizontul de aşteptare al publicului anului 2008?

Un Shakespeare cu puţine cuvinte

Un Shakespeare cu puţine cuvinte

Trei reprezentaţii cu o versiune Nona Ciobanu după piesa „Furtuna” de Shakespeare, într-o distribuţie care are de ce să uimească.Regizoarea Nona Ciobanu, mai prezentă în lume decât în România, ne-a invitat la un spectacol desfăşurat pe scena de la Palatul Cotroceni.  

De ieri, de azi

De ieri, de azi

Laurence Olivier  Dacă Olivier ar trăi şi ar urca astăzi pe o scenă, ar fi considerat un actor cabotin, fals şi, fireşte, teatral. Rolurile lui n-au semănat niciodată unele cu altele,

Poveşti cu crime

Poveşti cu crime

Brăila e un oraş unde nu mai e comunism, dar nici capitalismul n-a început. Clădirea teatrului domină străzile prăfoase şi deşi aparent se încadrează în peisaj, teatrul este unul dintre

Am jucat rol de beţiv

Am jucat rol de beţiv

"NeApărat Caragiale" de la Teatrul Luni de la Green Hours este o mostră de divertisment pur. Ca act artistic nu oferă mari revelaţii, dar ca interactivitate bate orice Playstation. Mai ales dacă

Teatru lângă Dunăre

Teatru lângă Dunăre

Recoltă de teatru chiar în debutul toamnei. Festivalul "Zile şi nopţi de teatru european" se va desfăşura la Brăila, în perioada 7-14 septembrie. Este singura manifestare de profil din ţară

De ieri, de azi

De ieri, de azi

Jules Cazaban Familia încearcă să-l oprească să facă actorie pentru că era bâlbâit, dar Cazaban depune eforturi uriaşe şi reuşeşte să depăşească acest obstacol, fatal unei astfel de

Pe scurt

Pe scurt

Alexandria: Teatru într-un oraş fără teatru Festivalul de teatru Ideo Ideis, care va avea loc între 7 şi 14 august, a demarat, la începutul acestei luni, înscrierile pentru preselecţie.

Nu rataţi/ De ratat

Nu rataţi/ De ratat

Nu rataţi! Timişoara,  Teatrul Naţional Barrymore de William Luce Regia: Sabin Popescu Cu: Gheorghe Visu, Ida Gaza. Marţi, 22 aprilie, ora 19,00 Râmnicu Vâlcea, Teatrul

Parafrazând titlul unui superb film uitat al lui Mihail Romm, „Nouă zile dintr-un an“, reiau aici jurnalul ţinut „la cald“, scris pe telefon, al celor nouă zile petrecute la ediţia a 24-a a Festivalului European al Spectacolului Timişoara – Festivalul Dramaturgiei Româneşti (FEST-FDR), care s-a desfăşurat între 3 şi 11 noiembrie la Teatrul Naţional din Timişoara (manager: regizoarea Ada Lupu-Hausvater, selecţioner unic: teatrologul Oana Borş).

De Ziua dramaturgiei româneşti fixată în calendar la iniţiativa Muzeului Naţional al literaturii pentru data de 13 noiembrie ( data premierei  cu O scrisoare pierdută de I.L. Caragiale de la care au trecut 135 de ani ) au avut loc mai multe întâlniri, mai mult sau mi puţin festive, printre care şi o dezbatere cu dramaturgi şi critici  moderată de criticul Ioan Cristescu, directorul Muzeului, unde a fost convocată în special secţia de dramaturgie

acum 4 zile · comentarii (0)

Inspirată dintr-o succesiune de fapte reale, consumate în timpul celui de-al Doilea Război Mondial, al Franţei ocupate, al Holocaustului şi al guvernului de la Vichy care a permis arestarea şi deportarea evreilor în lagărele morţii, având în centrul atenţiei destinul şi excepţional, şi tragic al unei pianiste reputate pe nume Fania Fenelon,  piesa „Playing for time” a lui Arthur Miller şi-a dobândit celebritatea graţie unei producţii CBS.

acum 6 zile · comentarii (0)

O conferinţă susţinută cu prilejul Festivalului Naţional de Teatru de către Silviu Purcărete, după Cătălina Buzoianu cel mai inspirat şi rezonant internaţional regizor român din ultimii 50 de ani, îi prilejuieşte acestuia amintirea slujirii ”fenomenului Sărindar” din ultimul sfert al veacului trecut, răstimp în care a semnat marile şi curajoasele spectacole:

acum 18 zile · comentarii (1)

A XXIX a ediţie a „Festivalului Naţional de Teatru” care demult nu se mai numeşte (oare de ce?) şi „I.L Caragiale” ( de vină să fie oare numai faptul că pe afişele de teatru din România nu mai prea apare numele marelui clasic, iar despre spectacole cu adevărat performante cu piesele sale nici măcar nu mai poate fi vorba), a avut loc la Bucureşti în perioada 18-27 octombrie. S-a desfăşurat sub titlul „Teatrul, clipa magică a istoriei”.

acum 21 zile · comentarii (0)

Măcar în această privinţă istoricii de teatru sunt unanimi. Nu e loc de controverse. William Shakespeare a scris „Richard III” în 1593, servindu-se ca mai întotdeauna de felurite documente, de o mulţime de letopiseţi. O parte dintre ele enumerate de Haig Acterian în atât de actuala şi mereu citabila lui monografie.

acum 26 zile · comentarii (1)

Cer îngăduinţa de a începe însemnările mele despre spectacolul cu piesa „Legături primejdioase’’ de Christopher Hampton, producţie a Teatrului Mic din Bucureşti, selecţionat în cea de-a XXIX a ediţie a Festivalului Naţional de Teatru, cu câteva detalii de istorie. Literară şi culturală deopotrivă. Dar şi cu o mărturisire ceva mai personală.

acum 27 zile · comentarii (3)

Dispunem de o serie întreagă de mărturii despre felul în care lumea culturală românească (“oamenii de cultură şi artă” cum li se spunea în epocă, de unde şi Comitetul omonim care avea să îşi schimbe numele în cel de Consiliu al Culturii şi Educaţiei Socialiste) a receptat şi reacţionat la Plenara C.C. al PCR din iulie 1971, la cuvântarea de atunci a lui Nicolae Ceauşescu şi la „Tezele” aferente.

luna trecuta · comentarii (0)

Am o întrebare fundamentală pentru omenire: de ce ţin unii să filmeze-fotografieze cu telefonul mobil la spectacole de teatru/dans? În România, zic, nu că nu s-ar întîmpla şi aiurea. Şi nu la concerte de stadion sau Piaţa Victoriei, cu mii de oameni; nu, în sala de teatru, în întuneric, eventual la cîţiva centrimetri de actori/performeri. De ceee, nene Anghelaache??

luna trecuta · comentarii (7)

Ediţia a XXXI a Festivalului Naţional de Comedie, formă modernizată şi revizuită a mai vechiului Colocviu despre Arta Comediei creat de regretatul Valentin Silvestru şi de Secţia de critică a ATM, a avut loc la şi în organizarea Teatrului Dramatic „Fani Tardini” din Galaţi în perioada 4-13 octombrie 2019.

luna trecuta · comentarii (0)

În încheierea însemnării noastre cu titlul de mai sus, vă doream şi vă sfătuiam să comparaţi ziua de azi a Scenei Naţionale cu testamentul lăsat acestei zile de către Societatea Dramatică, aceea care a pus bazele doctrinare ale prime noastre Scene, cunoscută, de la inaugurarea ei, prin numele Teatrul Cel Mare.

luna trecuta · comentarii (0)