Teatru - Recomandări

Teatru - Recomandări

Nu rataţi! Timişoara Teatrul German de Stat Hamlet de William Shakespeare, producţie a Teatrului Radu Stanca din Sibiu Regia: Radu Alexandru Nica Muzica: Vlaicu Golcea Cu: Ofelia Popii,

Pe scurt

Pe scurt

Teatrul „Constantin Tănase”, succes de casă Teatrul de Revistă „Constantin Tănase” a obţinut un succes de casă în turneul desfăşurat în Spania, la Valencia şi Castellon, unde se

De ieri, de azi

De ieri, de azi

De ieri Georgy Tovstonogov Relaţia dintre Georgy Tovstonogov şi Kama Ginkas este un exemplu cât se poate de sugestiv pentru ceea ce înseamnă raportul maestru - discipol (analog prin

Învăţământ politic

Învăţământ politic

Spectacolul „Karl Marx: Capitalul, vol. 1” s-a jucat în cadrul Festivalului Naţional de Teatru. Karl Marx, autor care practic nu prea mai interesează pe nimeni la Bucureşti, revine pe afiş printr-un spectacol realizat în coproducţie de trupe din Germania şi Elveţia.

Teatrul ca lume

Teatrul ca lume

Nu rataţi! Iaşi Teatrul Naţional Macbeth de William Shakespeare Regia: Mihai Măniuţiu Mişcarea scenică: Vava Ştefănescu Cu: Doru Aftanasiu, Tatiana Ionesi, Liviu Manoliu, Călin

Crimele de lîngă noi

Crimele de lîngă noi

Un adulter, un copil obraznic şi o echipă de pompieri disfuncţională. La Constanţa, spectacolul „Terorism” se joacă pe scenă, cu spectatorii lângă actori. Nu e un capriciu, ci un avertisment.

Scena recomandari

Scena recomandari

Nu rataţi! Cluj Teatrul Maghiar de Stat Unchiul Vania de A.P. Cehov Regia: Andrei Şerban Cu: József Bíró, Imola Kézdi, Zsolt Bogdán, András Hatházi Joi, 6 noiembrie, ora

De ieri, de azi

De ieri, de azi

Erwin Piscator Deşi în teatrul românesc proiecţiile par a fi încă nişte excentricităţi, în teatrul german ele ţin, în mod paradoxal, de tradiţie. În 1924, Piscator folosea montaje

De ieri, de azi

De ieri, de azi

Gordon Craig Atunci când Craig recunoştea că n-a citit toate piesele lui Shakespeare, nu o făcea doar să şocheze. În spatele acestei mărturisiri stă de fapt crezul „eretic” al unui

Sfârşitul bolii

Sfârşitul bolii

Momentul în care tot ce avea importanţă – averea, succesul, iubirea – nu mai are niciun sens. Iniţial o nuvelă, "Un caz clinic" este o dramatizare făcută de  Buzzati la sugestia lui Giorgio Strehler, montată de acesta şi apoi tradusă în franceză de Albert Camus.

Teatru exploziv

Teatru exploziv

Festivalul Naţional de Teatru va oferi o imagine efervescentă a pieţei de teatru contemporan. Festivalul Naţional de Teatru aduce în Bucureşti în perioada 1-10 noiembrie 40 de spectacole de teatru, 6 spectacole de dans, 11 conferinţe şi întâlniri, 14 lansări de carte şi o expoziţie de afiş de teatru.

De ieri, de azi

De ieri, de azi

Max Reinhardt Până la Max Reinhardt, teatrul german (un teatru cu o lungă tradiţie elitistă) nu se confruntase cu masele mari de spectatori. Fusese un forum moral, aşa cum îl visase

Brutalitate şi ritual

Brutalitate  şi ritual

Un spectacol în care trei surori nu reuşesc să plece la Moscova, împart palme şi manevrează arme. Teatrul Naţional din Timişoara iese din condiţia mediocrităţii prin administrare de şocuri. Ultimul dintre ele a fost spectacolul cu „Trei surori” de Cehov.

Scena recomandari

Scena recomandari

Nu ratati! Bucureşti Teatrul Naţional Aşteptând la arlechin de Noel Coward Regia: Ion Cojar Cu: Tamara Buciuceanu Botez, Sanda Toma, Ioana Bulcă, Simona Bondoc, Olga Delia Mateescu Sala

Dragoste cu oase rupte

Dragoste  cu oase rupte

Un dramaturg ungur, György Schwajda, şi piesa sa nonconformistă, „Ajutor (Imnul)”, la Teatrul Metropolis. Directorul Teatrului Metropolis, George Ivaşcu, se ţine de cuvânt: proiectele devin spectacole şi spectacolele merită investiţia de îndrăzneală.

Parafrazând titlul unui superb film uitat al lui Mihail Romm, „Nouă zile dintr-un an“, reiau aici jurnalul ţinut „la cald“, scris pe telefon, al celor nouă zile petrecute la ediţia a 24-a a Festivalului European al Spectacolului Timişoara – Festivalul Dramaturgiei Româneşti (FEST-FDR), care s-a desfăşurat între 3 şi 11 noiembrie la Teatrul Naţional din Timişoara (manager: regizoarea Ada Lupu-Hausvater, selecţioner unic: teatrologul Oana Borş).

De Ziua dramaturgiei româneşti fixată în calendar la iniţiativa Muzeului Naţional al literaturii pentru data de 13 noiembrie ( data premierei  cu O scrisoare pierdută de I.L. Caragiale de la care au trecut 135 de ani ) au avut loc mai multe întâlniri, mai mult sau mi puţin festive, printre care şi o dezbatere cu dramaturgi şi critici  moderată de criticul Ioan Cristescu, directorul Muzeului, unde a fost convocată în special secţia de dramaturgie

acum 4 zile · comentarii (0)

Inspirată dintr-o succesiune de fapte reale, consumate în timpul celui de-al Doilea Război Mondial, al Franţei ocupate, al Holocaustului şi al guvernului de la Vichy care a permis arestarea şi deportarea evreilor în lagărele morţii, având în centrul atenţiei destinul şi excepţional, şi tragic al unei pianiste reputate pe nume Fania Fenelon,  piesa „Playing for time” a lui Arthur Miller şi-a dobândit celebritatea graţie unei producţii CBS.

acum 6 zile · comentarii (0)

O conferinţă susţinută cu prilejul Festivalului Naţional de Teatru de către Silviu Purcărete, după Cătălina Buzoianu cel mai inspirat şi rezonant internaţional regizor român din ultimii 50 de ani, îi prilejuieşte acestuia amintirea slujirii ”fenomenului Sărindar” din ultimul sfert al veacului trecut, răstimp în care a semnat marile şi curajoasele spectacole:

acum 18 zile · comentarii (1)

A XXIX a ediţie a „Festivalului Naţional de Teatru” care demult nu se mai numeşte (oare de ce?) şi „I.L Caragiale” ( de vină să fie oare numai faptul că pe afişele de teatru din România nu mai prea apare numele marelui clasic, iar despre spectacole cu adevărat performante cu piesele sale nici măcar nu mai poate fi vorba), a avut loc la Bucureşti în perioada 18-27 octombrie. S-a desfăşurat sub titlul „Teatrul, clipa magică a istoriei”.

acum 21 zile · comentarii (0)

Măcar în această privinţă istoricii de teatru sunt unanimi. Nu e loc de controverse. William Shakespeare a scris „Richard III” în 1593, servindu-se ca mai întotdeauna de felurite documente, de o mulţime de letopiseţi. O parte dintre ele enumerate de Haig Acterian în atât de actuala şi mereu citabila lui monografie.

acum 26 zile · comentarii (1)

Cer îngăduinţa de a începe însemnările mele despre spectacolul cu piesa „Legături primejdioase’’ de Christopher Hampton, producţie a Teatrului Mic din Bucureşti, selecţionat în cea de-a XXIX a ediţie a Festivalului Naţional de Teatru, cu câteva detalii de istorie. Literară şi culturală deopotrivă. Dar şi cu o mărturisire ceva mai personală.

acum 27 zile · comentarii (3)

Dispunem de o serie întreagă de mărturii despre felul în care lumea culturală românească (“oamenii de cultură şi artă” cum li se spunea în epocă, de unde şi Comitetul omonim care avea să îşi schimbe numele în cel de Consiliu al Culturii şi Educaţiei Socialiste) a receptat şi reacţionat la Plenara C.C. al PCR din iulie 1971, la cuvântarea de atunci a lui Nicolae Ceauşescu şi la „Tezele” aferente.

luna trecuta · comentarii (0)

Am o întrebare fundamentală pentru omenire: de ce ţin unii să filmeze-fotografieze cu telefonul mobil la spectacole de teatru/dans? În România, zic, nu că nu s-ar întîmpla şi aiurea. Şi nu la concerte de stadion sau Piaţa Victoriei, cu mii de oameni; nu, în sala de teatru, în întuneric, eventual la cîţiva centrimetri de actori/performeri. De ceee, nene Anghelaache??

luna trecuta · comentarii (7)

Ediţia a XXXI a Festivalului Naţional de Comedie, formă modernizată şi revizuită a mai vechiului Colocviu despre Arta Comediei creat de regretatul Valentin Silvestru şi de Secţia de critică a ATM, a avut loc la şi în organizarea Teatrului Dramatic „Fani Tardini” din Galaţi în perioada 4-13 octombrie 2019.

luna trecuta · comentarii (0)

În încheierea însemnării noastre cu titlul de mai sus, vă doream şi vă sfătuiam să comparaţi ziua de azi a Scenei Naţionale cu testamentul lăsat acestei zile de către Societatea Dramatică, aceea care a pus bazele doctrinare ale prime noastre Scene, cunoscută, de la inaugurarea ei, prin numele Teatrul Cel Mare.

luna trecuta · comentarii (0)