Starea teatrului românesc

Starea teatrului românesc

A 18-a ediţie a Festivalului Naţional de Teatru (FNT) nu e jubiliară şi nu şi-a dorit să reprezinte o inovaţie radicală. În partea sa vizibilă, Festivalul Naţional de Teatru a fost un exerciţiu de normalitate, în partea sa invizibilă au clocotit patimi şi cuvinte grele.

Teatru - Recomandări

Teatru - Recomandări

Nu rataţi! Timişoara Teatrul German de Stat Hamlet de William Shakespeare, producţie a Teatrului Radu Stanca din Sibiu Regia: Radu Alexandru Nica Muzica: Vlaicu Golcea Cu: Ofelia Popii,

Pe scurt

Pe scurt

Teatrul „Constantin Tănase”, succes de casă Teatrul de Revistă „Constantin Tănase” a obţinut un succes de casă în turneul desfăşurat în Spania, la Valencia şi Castellon, unde se

De ieri, de azi

De ieri, de azi

De ieri Georgy Tovstonogov Relaţia dintre Georgy Tovstonogov şi Kama Ginkas este un exemplu cât se poate de sugestiv pentru ceea ce înseamnă raportul maestru - discipol (analog prin

Teatrul ca lume

Teatrul ca lume

Nu rataţi! Iaşi Teatrul Naţional Macbeth de William Shakespeare Regia: Mihai Măniuţiu Mişcarea scenică: Vava Ştefănescu Cu: Doru Aftanasiu, Tatiana Ionesi, Liviu Manoliu, Călin

Învăţământ politic

Învăţământ politic

Spectacolul „Karl Marx: Capitalul, vol. 1” s-a jucat în cadrul Festivalului Naţional de Teatru. Karl Marx, autor care practic nu prea mai interesează pe nimeni la Bucureşti, revine pe afiş printr-un spectacol realizat în coproducţie de trupe din Germania şi Elveţia.

De ieri, de azi

De ieri, de azi

Erwin Piscator Deşi în teatrul românesc proiecţiile par a fi încă nişte excentricităţi, în teatrul german ele ţin, în mod paradoxal, de tradiţie. În 1924, Piscator folosea montaje

Crimele de lîngă noi

Crimele de lîngă noi

Un adulter, un copil obraznic şi o echipă de pompieri disfuncţională. La Constanţa, spectacolul „Terorism” se joacă pe scenă, cu spectatorii lângă actori. Nu e un capriciu, ci un avertisment.

Scena recomandari

Scena recomandari

Nu rataţi! Cluj Teatrul Maghiar de Stat Unchiul Vania de A.P. Cehov Regia: Andrei Şerban Cu: József Bíró, Imola Kézdi, Zsolt Bogdán, András Hatházi Joi, 6 noiembrie, ora

De ieri, de azi

De ieri, de azi

Gordon Craig Atunci când Craig recunoştea că n-a citit toate piesele lui Shakespeare, nu o făcea doar să şocheze. În spatele acestei mărturisiri stă de fapt crezul „eretic” al unui

Sfârşitul bolii

Sfârşitul bolii

Momentul în care tot ce avea importanţă – averea, succesul, iubirea – nu mai are niciun sens. Iniţial o nuvelă, "Un caz clinic" este o dramatizare făcută de  Buzzati la sugestia lui Giorgio Strehler, montată de acesta şi apoi tradusă în franceză de Albert Camus.

Teatru exploziv

Teatru exploziv

Festivalul Naţional de Teatru va oferi o imagine efervescentă a pieţei de teatru contemporan. Festivalul Naţional de Teatru aduce în Bucureşti în perioada 1-10 noiembrie 40 de spectacole de teatru, 6 spectacole de dans, 11 conferinţe şi întâlniri, 14 lansări de carte şi o expoziţie de afiş de teatru.

De ieri, de azi

De ieri, de azi

Max Reinhardt Până la Max Reinhardt, teatrul german (un teatru cu o lungă tradiţie elitistă) nu se confruntase cu masele mari de spectatori. Fusese un forum moral, aşa cum îl visase

Brutalitate şi ritual

Brutalitate  şi ritual

Un spectacol în care trei surori nu reuşesc să plece la Moscova, împart palme şi manevrează arme. Teatrul Naţional din Timişoara iese din condiţia mediocrităţii prin administrare de şocuri. Ultimul dintre ele a fost spectacolul cu „Trei surori” de Cehov.

Scena recomandari

Scena recomandari

Nu ratati! Bucureşti Teatrul Naţional Aşteptând la arlechin de Noel Coward Regia: Ion Cojar Cu: Tamara Buciuceanu Botez, Sanda Toma, Ioana Bulcă, Simona Bondoc, Olga Delia Mateescu Sala

Nu mi-a fost niciodată la îndemână, omeneşte nu avea cum să-mi fie, să scriu despre dispariţia marilor artişti. Însă cred că niciodată nu mi-a fost mai greu decât acum când încerc să aştern pe ecranul computerului câteva cuvinte la moartea marelui Artist care a fost, rămâne regizorul Alexandru Darie.

Când a apărut în lumea teatrului, cu zulufii lui rebeli şi felul jucăuş de a fi, nimeni n-a ghicit ce zăcământ preţios e dincolo de această aparenţă zglobie. Am scris la revista Luceafărul despre Magie roşie de Michel de Ghelderode, spectacolul de debut al lui Alexandru Darie, cu profundă admiraţie pentru opţiunile repertoriale alese ale tânărului absolvent.

acum 2 zile · comentarii (1)

Într-o cronică datând de la începutul anului 2014, cronică dedicată unui spectacol cu piesa „Conversaţie după înmormântare”, montat la Teatrul bucureştean „Bulandra” de regizorul Alexandru Darie, invocam destinul straniu de care a avut parte în atât de complicata şi imprevizibila lume teatrală românească literatura dramatică scrisă de Yasmina Reza.

acum 2 zile · comentarii (5)

Absolut notabil din multiple puncte de vedere, începând cu calitatea şi (pe mai departe) îndrăzneala opţiunii repertoriale şi continuând cu originalitatea şi curajul viziunii regizorale, vizibil şi programatic necantonată în cadrele stricte ale esteticii expresioniste al căruia exponent de seamă a fost Frank Wedekind, mi se pare a fi spectacolul cu piesa „Lulu” de la Teatrul Maghiar de Stat din Cluj-Napoca.

acum 4 zile · comentarii (0)

Ajunsă la a XXII-a ediţie, „Gala Hop - Gala tânărului actor“, rămasă pe mai departe unul dintre proiectele fundamentale şi de mare anvergură ale UNITER căruia anul acestuia i s-a asociat în chip de co-organizator Teatrul de Stat Constanţa cu noul lui director, Erwin Simsensohn, a suferit câteva importante şi cred că şi utile schimbări de paradigmă.

acum 10 zile · comentarii (0)

Vara este, în general, perioada în care Bucureştiul mai respiră. Haosul lui cotidian se reduce cumva, fiindcă mulţi locuitori părăsesc metropola, bucurându-se de vacanţe petrecute în locuri de vis (fiecare, cu visul lui, desigur!). Dar nu sunt puţini nici cei care, în ciuda vipiei, rămân în oraş şi sigur vor să-şi petreacă serile într-un loc plăcut. De pildă, la teatru.

acum 25 zile · comentarii (0)

Parfumul delicat al doamnei de fier a teatrului românesc, regizoarea Cătălina Buzoianu, s-a ridicat la cer. A fost condusă pe ultimul drum terestru, la capătul unei săptămâni negre a teatrului şi a filmului românesc, în care ne-au mai părăsit alte trei personalităţi ale scenei şi ecranului: actriţele Monica Ghiuţă şi Florina Cercel, precum şi dramaturgul Puşi Dinulescu.

luna trecuta · comentarii (6)

Fanii regizorului Radu Afrim vor putea vedea la ediţia din acest an a Festivalului Naţional de Teatru ce va avea loc în Capitală în perioada 18-27 octombrie nu mai puţin de trei producţii semnate de acest creator atât de special.

acum 2 luni · comentarii (3)

Uităm uneori că prin alte locuri ferite de larma oraşelor mari unde oferta culturală e vrând nevrând mai bogată, a face ceva bun în acest sens, pentru populaţie devine o misiune. Şi ce-ar însemna asta? Evident ocazii cât mai multe pentru localnici cu ajutorul scenei, de a trăi frumos şi diferit cotidianul care adesea copleşeşte cu ponoseala şi problemele lui.

acum 2 luni · comentarii (0)

Desigur, am urmărit şi eu transmisia „live“, apoi am citit pe îndelete şi cu creionul în mână lista, am ascultat şi emisiunea de la Radio France Internationale în care realizatoarea Mihaela Dedeoglu a invitat-o pe Marina Constantinescu, selecţioner unic şi director artistic al celei de-a XXIX-a ediţii a FNT, să discute despre ceea ce vom vedea pe parcursul celor zece zile de festival la toamnă.

acum 2 luni · comentarii (0)

Să facem un scurt exerciţiu de memorie, să ne întoarcem în timp, dar nu foarte departe şi să ne reamintim că la ediţia din anul 2018 a Galei „Hop“, ultima desfăşurată sub conducerea sa, binecunoscutul actor şi profesor clujean Bács Miklós le-a propus concurenţilor explorarea complexului univers pirandellian.

acum 3 luni · comentarii (0)
Postari Recente