Oana Pellea citeşte din Stanislavski în cadrul Festivalului Naţional de Teatru

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Trei lucrări esenţiale pentru istoria teatrului publicate la Editura Nemira vor fi lansate joi, 30 octombrie, în Festivalul Naţiobal de Teatru: „Munca actorului cu sine însuşi vol. 2”, de K.S. Stanislavski, „Spaţiul gol”, de Peter Brook, „Teatru şi ritual. Scrieri esenţiale”, de J. Grotowski.

La evenimentul care se va desfăşura la ora 16.00, la Ceainăria ArCuB, vor participa actriţa Oana Pellea, care va citi câteva pagini din „Munca actorului cu sine însuşi”, teatrologul George Banu, actorul şi profesorul Miklós Bács, Valentin Nicolau, directorul Editurii Nemira, Raluca Rădulescu şi traducătoarea celor două volume ale lucrării lui Stanislavski (pentru traducerea vol. I a primit în acest an premiul UNITER).

Tradus pentru prima dată integral în limba română, cel de-al doilea volum al lucrării „Munca actorului cu sine însuşi”, niciodată terminat de autorul lui, este însoţit de un eseu al lui J. Grotowski, numit „Răspuns lui Stanislavski”. Ediţia de faţă îşi propune să fie şi un dialog peste timp între doi mari creatori care au marcat istoria teatrului.

„Volumul de faţă se vrea o redare cât mai exactă în limba română a primei ediţii, conţinând toate capitolele, subcapitolele şi anexele, cu exemplele, exerciţiile sau schiţele demonstrative ale autorului (multe dintre ele netraduse până acum în limba română), precum şi a limbajului său „de lucru“, terminologia utilizată (şi chiar creată) de Stanislavski generând şi în zilele noastre polemici şi în egală măsură numeroase variante de interpretare, de utilizare, de traducere”, scrie traducătoarea Raluca Rădulescu în nota care însoţeşte volumul.

Cuvintele lui Stanislavski sunt la fel de valabile si azi: „Oricine ne afectează viaţa în teatru, trebuie să fie ori îndepărtat, ori neutralizat. Şi noi înşine trebuie să ne preocupăm să aducem aici, de peste tot, doar sentimente bune, vii, de bucurie. Aici toţi ar trebui să zâmbească, pentru că fac o meserie cu sufletul. De acest lucru nu trebuie să îşi aducă aminte numai actorii, ci şi corpul administrativ cu birourile, depozitele lui şi aşa mai departe”, se arată într-un paragraf din volumul 2 al celebrei lucrări.

„Ei trebuie să înţeleagă faptul că teatrul nu este un depozit, nu este un magazin, nu este o bancă, unde oamenii sunt gata să îşi rupă unul altuia gâtul pentru profit. Ultimul angajat de la administraţie sau contabilitate trebuie să fie artist şi să înţeleagă esenţa a ceea ce lucrează”, mai spune Stanislavski.

Într-o ediţie nouă şi cu o Prefaţă de Andrei Şerban, „Spaţiul gol” al lui Peter Brook, se întoarce după aproape douăzeci de ani. O carte care a marcat ultimul secol de teatru... Despre ea, regizorul Andrei Şerban, care i-a fost discipol scrie:

„Aveam 25 de ani şi lucram la Iulius Caesar la Bulandra, când am primit cadou de la un prieten din Londra o carte abia apărută acolo, care făcea senzaţie. Am început s-o citesc seara şi până dimineaţa nu am lăsat-o din mână. Este cartea pe care o prefaţez acum. Ceea ce credeam că este teatrul înainte de Spaţiul gol s-a schimbat radical după lectura cărţii. De atunci, la începutul oricărui nou proiect în teatru, obişnuiesc să am la mine, pe lângă textul piesei, şi un exemplar din Spaţiul gol. Îmi place să le citesc actorilor fragmente, unele mai generale, despre starea teatrului contemporan, altele, pasaje specifice care se referă la anumite dificultăţi şi obstacole inerente procesului de lucru”, povesteşte el.

Festivalul Naţional de Teatru, aflat în desfăşurare până pe 2 noiembrie, găzduieşte, pe lângă spectacole, şi evenimente conexe, precum conferinţe, lansări de carte şi expoziţii.

Cultură



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite