Ion Caramitru, la Festivalul Shakespeare: „E o ruşine ce se întâmplă acum în cultura română. E un coşmar pe care îl trăim“

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Ion Caramitru, care a fost premiat sâmbătă seară la Craiova, la închiderea Festivalului Shakespeare, a declarat, pe scenă, în faţa unei săli arhipline cu invitaţi români şi străini, că e o ruşine "ce se întâmplă acum în cultura română, e un coşmar pe care îl trăim de patru luni şi jumătate", referindu-se la ministrul Culturii, Vlad Alexandrescu.

Asociaţia Internaţională a Criticilor de Teatru, secţia română, l-a premiat, sâmbătă seară, pe Ion Caramitru, ambasador cultural Shakespeare în România, actor care a jucat memorabil roluri antologice din Shakespeare, printre care un Hamlet, ca şi un Prospero de neuitat. Ceremonia, în cadrul căreia Ludmila Patlanjoglu a rostit un laudatio pentru Ion Caramitru, a avut loc pe scena mare a Teatrului "Marin Sorescu", din Craiova, la finalul spectacolului lui Thomas Ostermeier, "Richard III", spectacol care a marcat şi închiderea ediţiei din 2016 a Festivalului Shakespeare.

"E o ruşine ce se întâmplă acum în cultura română. E un coşmar pe care îl trăim de patru luni jumătate. M-aş bucura să vă anunţ că  acesta s-a terminat...", a declarat Ion Caramitru, pe scena de la Craiova.

Ion Caramitru, fost ministru al Culturii, aflase că, la Bucureşti, sâmbătă seară, pe scena Operei Naţionale fusese blocată reprezentaţia celui de al treilea spectacol.

"Este inadmisibil ce se întâmplă", a declarat, pentru Adevarul, Ion Caramitru.

Sâmbătă, Festivalul Internaţional Shakespeare a găzduit creaţiile câstigatorilor ediţiilor trecute ale   Premiului  “Noi Realităţi Teatrale, printre care Romeo Castellucci şi Thomas Ostermeier.

Spectacolele “Julius Caesar”, regia Romeo Castellucci, şi “Richard III”, regia Thomas Ostermeier, s-au jucat sâmbătă la Craiova chiar pe 23 aprilie, cu ocazia aniversării a 400 de ani de la dispariţia lui Shakespeare.

Festivalul Internaţional Shakespeare, ajuns la cea de-a X-a ediţie graţie eforturilor de continuitate ale lui Emil Boroghină (foto), a adus în faţa publicului doritor de teatru adevărat 46 de evenimente dedicate lumii lui William Shakespeare. 

emil boroghina

10 zile de festival

Craiova a devenit  capitală europeană a teatrului de calitate, în perioada 14-23 aprilie, când a organizat cea de-a X-a ediţie a Festivalului Internaţional Shakespeare. Totodată, oraşul găzduieşte, în perioada 24-27 aprilie, cea de-a XV-a ediţie a reputatului Premiu “Europa pentru Teatru”, precum şi cea de-a XIII-a ediţie a Premiului “Europa Noi Realităţi Teatrale”.

Ediţia din 2016 a Festivalului Internaţional Shakespeare a debutat pe 14 aprilie, când, pe scena Naţionalului craiovean Teatrul Saytama din Tokyo va prezenta “Richard II”, în viziunea legendarului regizor japonez Yukio Ninagawa, spectacol la prezentarea căruia participă aproape 90 de persoane.

În cele 10 zile de festival au fost invitate şi alte trupe celebre ale lumii, cu spectacole realizate de regizori de seamă, printre acestea numărându-se Teatrul Schaubuhne din Berlin, cu spectacolul “Richard III” în regia lui Thomas Ostermeier (foto), 

Teatrul Shakespeare Tobacco Factory din Marea Britanie, cu spectacolul “Hamlet”, în regia lui Andrew Hilton, Worcester Repertory Company din Worcester cu spectacolul “Comedia erorilor” în regia lui Ben Humphrey, Teatrul Flaut din Stratford-upon-Avon cu spectacolul “Hamlet” realizat de Kelly Hunter sau Compania A & M Production din Africa de Sud, cu spectacolul „Hamlet”, realizat de Fred Abrahamse.

Thomas Ostermeier

La Naţionalul craiovean au performat şi actorii de la Baltic House Theatre Festival în piesa “Macbeth”, pusă în scenă de Luk Perceval, care a venit cu prima sa producţie din Rusia, direct în Bănie.

Cea de-a XV-a ediţie a Premiului “Europa pentru Teatru”, recompensa europeană cea mai prestigioasă a teatrului în lume, precum şi ediţia a XIII-a a Premiului “Europa Noi Realităţi Teatrale” se desfăşoară în perioada 23-26 aprilie, în Romania, la Craiova. 

Scurt istoric al premiului

Premiul “Europa pentru Teatru” s-a născut în anul 1986 (prima ediţie a avut loc în 1987), ca proiect pilot al Comisiei Europene, condusă de Jacques Delors, împreună cu primul Comisar pentru Cultură, Carlo Ripa di Meana. Pe parcursul acestei perioade, crearea sa a fost susţinută de Melina Mercouri, care a fost părintele Premiului, şi Jack Lang, la acea vreme ministrul francez al Culturii şi actualul preşedinte al Premiului. Ambii sunt şi fondatorii proiectului care a dat naştere proiectului “Capitala Culturală Europeană”.

După 2002, Premiul “Europa pentru Teatru”, prin activităţile şi rolul său, a fost recunoscut de Parlamentul şi de Consiliul Europei ca “organizaţie de interes cultural european”. Pe de altă parte, Premiul “Europa pentru Teatru” promovează, în domeniul artei spectacolului, interdisciplinaritatea, integrarea şi cooperarea între teatre şi între celelalte arte. Printre meritele recunoscute ale Premiului “Europa pentru Teatru”, regăsim contribuţia la integrarea diferitelor forme ale artei (teatrul, muzica, dansul, cinematografia, artele vizuale) şi propunerea unei viziuni asupra teatrului, capabilă să străbată nu doar barierele artistice şi de gen, dar şi barierele geografice şi lingvistice, prin punerea în evidenţă, a artiştilor şi teatrelor din Europa.
După nouă ediţii organizate la Taormina (Italia), Premiul “Europa pentru Teatru” a devenit itinerant, accentuând astfel aspectul internaţional al acestuia. Cea de-a X-a ediţie a avut loc la Torino (susţinut şi găzduită de oraşul Torino în colaborare cu Teatro Stabile şi introdus într-un program special pentru Cultură, dezvoltat pe parcursul Jocurilor Olimpice de Iarnă).

 Oraşul Craiova, alături de Fundaţia Shakespeare şi Teatrul Naţional “Marin Sorescu” din Craiova, care găzduiesc Premiul Europa, şi-au dorit cu tărie ca manifestările să aibă loc ca eveniment final al celei de-a X-a ediţie a Festivalului Internaţional Shakespeare.

După cum se ştie, data de 23 aprilie 2016 a coincis cu împlinirea a 400 de ani de la moartea lui Shakespeare.

Laureaţii din acest an

La ediţia din acest an, premiul a fost decernat lui Mats Ek, coregraf şi regizor suedez de renume mondial.

Fiu al unui mare actor şi al unei coregrafe legendare, Mats Ek a reuşit să combine de teatru şi dans într -o expresie extrem de originală şi personală. Inspirat de Martha Graham, Pina Bausch, Kurt Jooss Mats Ek a pus în scenă cu mare succes mai multe reinterpretări ale baletului clasic al secolului al XIX-lea, combinându-l cu elemente de dans modern, dar şi cu fapte din viaţa de zi cu zi, deoarece pentru artist este important să se facă referire la timpul în care trăim. Astfel, „Giselle” (1982 ), „Lacul Lebedelor” ( 1987), „Carmen” ( 1992) şi „Frumoasa din pădurea adormită” (1996 ) devin noile spectacole clasice sau spectacole cult, în care figura de sex feminin, muzica , scenografia şi costumele sunt toate elementele centrale şi indispensabile pentru (re )construcţia istoriei. Principala caracteristică a stilului lui Mats Ek este comunicarea prin limbajul corpului şi dansul dramatic, în care o expresie puternică se îmbină cu perfecţiunea tehnică.

Cel de-al XIII-lea Premiu “Noi Realităţi Teatrale “ a fost câştigat de următorii artişti (în ordine alfabetică): Viktor Bodó (Ungaria), Andreas Kriegenburg (Germania), Juan Mayorga (Spania), National Theatre of Scotland (Scoţia/ Regatul Unit al Marii Britanii) şi Joël Pommerat (Franţa).

Un premiu special a fost acordat de către Preşedintele Juriului şi de către instituţiile din România regizorului Silviu Purcărete, o personalitate aclamată în patria sa dar şi la nivel international. Mai mult, unul dintre spectacolele sale, “O furtună”, a fost prezentat în cadrul manifestărilor Premiului. Printre laureaţii de seamă ai acestui premiu la ediţii anterioare se numără Melina Mercouri (ediţia I), Vaclav Havel (a VI-a ediţie) şi, anul trecut, regizorul rus Iuri Petrovici Liubimov.

Această ediţie a manifestărilor reprezintă ocazia de a omagia câştigătorii, ca de obicei, cu o serie de conferinţe în cadrul cărora vor fi analizate în detaliu activitatea artistică, cu mărturii ale unor actori, scenografi, designeri de costume, muzicieni, etc. care au colaborat cu diferiţi artişti premiaţi şi cu discursul academic al unor jurnalişti si critici din presa internaţională de renume. 

În plus, au fost prezentate mai multe spectacole ale câştigătorilor:      

“Ultimul vis pe pământ”, al Teatrului Naţional din Scoţia, o piesă foarte actuală pe tema migranţilor; “Reykjavik“ de Juan Mayorga, o piesă ce întruchipează viziunea autorului asupra teatrului ca “artă a imaginaţiei“,  şi de asemenea, două scene extrase din “Golem “, noua sa piesă.

Andreas Kriegenburg va prezenta o versiune cu adevărat originală a piesei  “Nathan the Wise/Nathan der Weise ”, o piesă clasică a teatrului german, scrisă de G.E Lessing. Mats EK va fi pe scenă în dublu rol, de coregraf şi de dansator, în “Romanian Memory”, o creaţie special concepută pentru Premiul Europa pentru Teatru, precum şi în rolul de coregraf în “Axe”, două spectacole de balet ce închid cea de-a XV-a ediţie a manifestărilor, în seara de 26 aprilie 2016, după ceremonia de premiere.

image

 O contribuţie majoră la realizarea acestei ediţii a Premiului, este cea a lui Georges Banu, Preşedintele Juriului Internaţional al Premiului “Europa pentru Teatru PET, membru al Consiliului de Conducere al Uniunii Teatrelor Europene” (UTE) şi Preşedintele de onoare al Asociaţiei Internaţionale a Criticilor de Teatru (AICT), precum şi cea a lui Ian Herbert, Preşedintele de onoare al Asociaţiei Internaţinale a Criticilor de Teatru (AICT) şi membru al Juriului Internaţional al Premiului Europa pentru Teatru ( PET).

România a fost  prezentă în Festival prin spectacolul „Julius Caesar” de la Teatrul Naţional „Marin Sorescu”

Craiova, în regia lui Peter Schneider; prin spectacolul comunitar „Romeo şi Julieta” în regia lui Philip Parr, realizat în coproducţie cu două companii de teatru independente - Compania Teatrulescu din Craiova şi Compania Parrabbola din Marea Britanie; prin spectacolul „Regele Lear” realizat de Gavril Pinte, pe un scenariu de George Banu, la Teatrul de Stat Oradea; prin „Furtuna”, în regia Alinei Hiristea de la Teatrul de Păpuşi Gong din Sibiu şi “Folia, Shakespeare & Co”, realizat de „Gigi Căciuleanu Dance Company” la Teatrul Metropolis din Bucureşti, în regia şi coregrafia lui Gigi Căciuleanu.

Au fost programate de asemenea, recitaluri shakespeariene ale unor actori din Suedia, Polonia şi India, concerte cu lucrări inspirate din creaţia shakespeariană, realizate de formaţii din Marea Britanie, Portugalia, Belgia şi Statele Unite ale Americii, dar şi importante sesiuni dedicate de AICT operei lui Shakespeare, la care vor participa specialişti din Europa şi România.


Ediţia din acest an a Festivalului s-a desfăşurat atât în săli de spectacole precum cele de la Teatrul Naţional “Marin Sorescu”, Teatrul pentru copii şi tineret Colibri, Casa Studenţilor, în Sala Aula Buia de la Facultatea de Agronomie, Filarmonica Oltenia, în spaţii neconvenţionale precum foaierul Universităţii din Craiova, dar şi pe străzi sau în Piaţa Buzeşti, Piaţa Mihai Viteazul, Piaţa William Shakespeare, Portul Cultural Cetate.

Unul dintre momentele de neuitat al acestei ediţii l-a constituit fără îndoială, spectacolul prezentat de Mira - Art Acrobatic Dance Theatre din Gdansk (Polonia), o inedită sinteză artistică între dans, teatru şi acrobaţie, ce a avut loc pe acoperişul Teatrului Naţional “Marin Sorescu” din Craiova şi care a fost conceput special pentru Festivalul Internaţional Shakespeare Craiova 2016.

Cultură



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite