Ion Caramitru, acuzat de actriţa Diana Dumbravă că i-a interzis accesul la o audiţie: „«Herr Direktor» se comportă de parcă teatrul ar fi moşia lui“

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Actriţa Diana Dumbravă (49 de ani) îl acuză pe Ion Caramitru (73 de ani), directorul Teatrului Naţional din Bucureşti, că i-a interzis accesul la audiţia pentru un spectacol, în timp ce Caramitru spune că fiecare actor crede că i se cuvine totul, precizând că artista nu se încadra în criteriile impuse de piesă, arată Mediafax.

Poate că herr Direkor Ion Caramitru nu ştie sau poate că nu-l interesează care sunt drepturile actorilor angajaţi`“

Diana Dumbravă, actriţă a Teatrului Naţional „I.L. Caragiale“ din Bucureşti (TNB), spune că Ion Caramitru, directorul instituţiei, nu i-a permis, vineri, accesul la audiţia pentru un spectacol pregătit la TNB de o echipă de artişti din Bulgaria.

„(...) herr Direktor al TNB Ion Caramitru (teatru în care se comportă de parcă ar fi moşia lui) mi-a interzis personal dreptul de a participa la o audiţie «închisă», bazată pe o listă dinainte stabilită, pe nu ştiu ce criterii şi fără niciun fel de transparenţă. Motivul expus de dânsul, cu martori, a fost, citez: «Nu eşti pe tipologia şi vârsta personajelor. Nu intri!». Dar pentru această audiţie nu s-a anunţat oficial nicio restricţie, de niciun fel, pentru niciun actor. Poate că herr Direkor Ion Caramitru nu ştie sau poate că nu-l interesează care sunt drepturile actorilor angajaţi... Până la urmă, Regizorul (şi nu Direktorul) este cel care decide dacă eşti potrivit(ă) pentru rol - asta dacă regizorul nu acceptă să i se facă distribuţia dintr-un birou, cum din păcate se cam întâmplă prin TNB (sunt şi mici excepţii care au tot respectul meu: Radu Afrim, Alexandru Dabija, poate că mai sunt şi alţii...). Post Scriptum 1: în acest caz este vorba de o doamnă regizoare din Bulgaria care nu are cum altfel să cunoască cu adevărat actorii din TNB. Post Scriptum 2: Domnule Ministru al Culturii, aceste nesfârşite mandate ale Direktorilor trebuie să fie limitate! Opriţi-le!!!“, a scris Diana Dumbravă, pe contul său de pe platforma de socializare Facebook.

Ion Caramitru: „Am primit o structură anume pentru distribuţie. Sunt chemaţi cei care corespund cât de cât acestor portrete robot“

De cealaltă parte, contactat de agenţia Medifax, Ion Caramitru a spus că echipa de regizori şi compozitorul acestui spectacol, care se va realiza la Teatrul Naţional din Bucureşti, au fost joi şi vineri în audiţii.

„Noi am primit de la dânşii o structură anume pentru distribuţie, o limită de vârstă şi o tipologie. Conform tuturor uzanţelor audiţiilor care se fac, sunt chemaţi cei care corespund cât de cât acestor portrete robot, să zic aşa, personajelor. Şi noi am invitat şi din teatru (TNB, n.r.) şi din afara teatrului pe cei care corespundeau acelor criterii. De altfel, dânşii au lăsat distribuţia. Distribuţia feminină la cele trei roluri care sunt în spectacol este sub 30 de ani, distribuţia masculină, de asemenea, în jurul vârstei de 27 până în 32 de ani. Asta a fost cerinţa expresă a regizorilor“, a declarat Ion Caramitru.

„Nu poţi să vii la vârsta pe care o are dânsa să joci un rol pe care regizorul vrea să fie sub 30 de ani“

Acesta a precizat că Diana Dumbravă „nu corespunde acestor criterii nici ca gen, nici ca vârstă, nici ca tipologie“. „Şi a venit cu pretenţia să intre în audiţie fără să facă parte din lista celor care erau aşteptaţi. Asta ar fi fost pe de o parte un lucru care, dacă s-ar fi petrecut, ar fi produs un precedent. Nu era o audiţie pentru toată lumea, ci pentru un anumit tip de spectacol. Nu pot să vă dau mai multe amănunte despre cum este spectacolul, pentru că are şi alte specificaţii anume, dar noi am adus la audiţii, pentru opt roluri, 30 de oameni, listă care a fost acceptată de artiştii din Bulgaria de dinainte. Doamna se plânge că nu i-am permis eu să intre să dea probă, deşi nu era pe lista respectivă. Este foarte simplu de făcut acuzaţii de acest gen. Este o anumită disciplină în teatru, nu poţi să vii la vârsta pe care o are dânsa (49 de ani, n.r.) să joci un rol pe care regizorul vrea să fie sub 30 de ani“, a explicat Ion Caramitru.

„Fiecare actor crede că i se cuvinte totul şi eu pot să înţeleg treaba asta, până la un punct. Dar aici nu se mai poate discuta decât vizavi de ceea ce reprezintă piesa respectivă“, a adăugat Ion Caramitru.

Acesta a precizat că vor mai fi asemenea audiţii, în care regizorii vor cere anumite criterii, de vârstă, de tipologie, de culoare de păr, de culoare a pielii ş.a.m.d. „E o condiţie sine qua non. De altfel, la filme de exemplu, când se cheamă la audiţii, se cheamă de asemenea pe tipologie. Nu vin toţi actorii din ţară. Dacă am fi făcut o asemenea audiţie, ar fi venit câteva mii de oameni. Sunt 4.000 de actori care nu au de lucru la ora asta“, a mai spus Caramitru.

Totodată, potrivit lui Ion Caramitru, două dintre cele trei actriţe selectate pentru distribuţia acestui spectacol sunt din TNB, iar una din afara instituţiei. „Nemulţumirile care sunt... Eu nu puteam să-mi permit să trec peste disciplina pe care ne-au cerut-o regizorii, care nici măcar nu sunt români“, a adăugat Caramitru.

Acesta a mai afirmat că distribuţia spectacolului va fi publicată, luni. Prima repetiţie pentru spectacol va avea loc în 15 martie, iar premiera este programată pentru 20 mai.

„Este un spectacol care a venit în turneu din partea aşa-numitului Teatru Sfumato din Sofia, un teatru experimental, care lucrează în special cu tineri. De altfel, în Teatrul Naţional colaborează 236 de tineri, care nu sunt angajaţi ai teatrului şi, în plus, avem şi Programul 9G. Deci lucrăm foarte mult cu tinerii şi deschidem uşile cât putem de mult. Pe de altă parte, avem nevoie de angajaţi tineri, pe care încercăm să îi putem apropia, dacă vom primi posturile care ne-au sosit teoretic, dar nu sunt finanţate încă“, a explicat Ion Caramitru.

Titlul piesei care stă la baza acestui spectacol este „Medeea zilelor noastre“, o parafrază după celebrul personaj antic. „Piesa este scrisă de unul dintre cei doi regizori, care este şi autor dramatic, şi se inspiră din nişte realităţi foarte crude ale lumii noastre comune, fostă comunistă, în care femei de o anumită categorie fie îşi părăsesc copiii, fie îi vând, fie îi abandonează“, a mai spus Caramitru.

Cultură



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite