Interviurile FNT Selecţionerul Marina Constantinescu, la finalul festivalului: „Bucuria de a fi împreună la teatru rămâne“ VIDEO

Interviurile FNT. Marina Constantinescu face bilanţul Festivalului Naţional de Teatru

Odată cu finalul Festivalului Naţional de Teatru (19 octombrie- 29 octombrie), interviurile FNT s-au încheiat marţi, cu invitata Marina Constantinescu, selecţioner al FNT de opt ediţii. Interviurile FNT de la "Adevărul Live" s-au desfăşurat, anul acesta, între 15-30 octombrie, "Adevărul" fiind pentru al cincilea an principalul partener media al evenimentului.

Ştiri pe aceeaşi temă

 

INTRĂ ÎN DISCUŢIE şi urmăreşte emisiunea în modulul Adevărul Live

 

Criticul de teatru Marina Constantinescu a fost timp de opt ediţii, respectiv în 2005, 2006, 2007, 2014, 2015, 2016, 2017, 2018, director artistic şi selecţioner unic al Festivalului Naţional de Teatru (FNT). 

Marina Constantinescu subliniază:

Cred că teatrul românesc arată în continuare ce înseamnă performanţă şi valoare, ce înseamnă să trăieşti în partea aceasta de Europă, ce ne doare, dar şi ce ne face să fim altfel – pentru că bucuria de a fi împreună la teatru rămâne, cred, unul din privilegiile lumii în care trăim”.

Cea de-a 28-a ediţie a FNT, care a prezentat, într-un adevărat maraton al Thaliei, timp de 11 zile o sută de evenimente, a fost dedicată marei artiste Cătălina Buzoianu.  Festivalul şi-a propus, în acest an centenar, „să aştepte publicul cu o sută de evenimente, bine gândite şi construite.” De aceea, ediţia din 2018 s-a desăşurat sub semnul #fnt100.

FOTOGRAFII: Eduard Enea

În FNT 2018 au fost prezentate şi importante spectacole străine, care au avut un numitor comun: Teatrul Schaubühne am Lehniner Platz din Berlin, al cărui director artistic este, de aproape 20 de ani, Thomas Ostermeier. A renăscut, astfel, vechea istorie de colaborare din 2007 când două spectacole în regia lui Thomas Ostermeier au fost prezente la Bucureşti în cadrul FNT.

Cele trei spectacole de teatru străine prezentare în FNT:

-        Miss Julie / Domnişoara Iulia, după August Strindberg, regia: Katie Mitchell şi Leo Warner – o producţie a teatrului Schaubühne am Lehninen Platz, un spectacol în care „teatrul şi arta video se îmbină perfect, iar ce se întâmplă în centrul scenei nu poate fi separat de ce se întâmplă în spatele acesteia”.

-        Beware of Pity / Ungeduld des Herzens / Nerăbdarea inimii, de Stefan Zweig, în regia lui Simon McBurney – actor şi co-fondator al companiei Complicité din Londra – care se declară „fascinat de chestiunea conştiinţei în romanul lui Zweig” şi este convins „de puterea conştiinţei une generaţii care poate produce un set de acţiuni determinante în declanşarea unui dezastru”: o coproducţie Schaubühne Theater & Complicité şi prima colaborare a regizorului amintit cu teatrul din Berlin.

-        Chekhov’s First Play / Prima piesă a lui Cehov – regia Ben Kidd şi Bush Moukarzel – este o producţie a tinerei companii Dead Centre din Dublin, care a fost prezentată la Festival of International Drama, un festival creat de teatrul Schaubühne am Lehninen Platz. Spectacolul face parte dintr-un proiect mai amplu, de reinterpretare a unor piese „nereprezentabile, cu texte excesive şi incorecte” aparţinând lui A.P.Cehov, Bertolt Brecht şi Samuel Beckett.

Spectacolele internaţionale de dans prezentate în FNT:

-        Moeder / Mama – o producţie Peeping Tom / Belgia 2016,în regia şi coregrafia Gabrielei Carrizo – reprezintă partea mediană a unei trilogii despre membrii familiei începută în 2014 cu Vader (Tatăl) şi care urmează să se continue cu Kind (Copilul) în 2019.

-        Compania olandeză Nederlands Dance Theater, creată acum 40 de ani, aflată anul trecut în focusul festivalului de la Edinburg, a încheiat aseară FNT cu un pachet de patru creaţii coregrafice semnate de directorul artistic Paul Lightfoot şi de coregrafi colaboratori. Titlurile sunt: Shoot the Moon, Woke Up Blind şi The Statement. A patra creaţie, care se află încă în lucru, va avea premiera absolută în septembrie la Haga (Olanda),iar premiera internaţională a fost în octombrie la Bucureşti în cadrul Festivalului Naţional de Teatru.

-        OUTO – o producţie SUA, în care marea dansatoare şi coregrafă Ana Maria Lucaciu a prezentay, alături de Nathan Griswold, în premieră internaţională la Bucureşti, cea mai nouă creaţie.

 

Marina Constantinescu a absolvit Facultatea de Filologie a Universităţii Bucureşti. În 1992 a început să colaboreze cu suplimentul LAI al ziarului Cotidianul şi cu revista România Literară unde a debutat cu cronica dramatică.

Tot în acelaşi an a devenit şi membru UNITER. A primit premiul UNITER pentru cel mai bun critic de teatru în 1997, cât şi Marele Premiu APTR, pentru seria de emisiuni "Nocturne".
A publicat volumele: "Danaidele - istoria unui spectacol" şi "A fost odată în România". Marina Constantinescu este membru fondator al Fundaţiei Teatrul Act şi al Teatrului Act, primul teatru independent din România, cât şi membru fondator al Festivalului Internaţional de Teatru de la Sibiu. Timp de patru ani a fost profesor invitat la Academia de Teatru de la Limoges, predând două cursuri: Istoria cenzurii şi Istoria teatrului şi a spectacolului de după cel de-al doilea razboi mondial şi până astăzi, în Europa Centrala şi de Est.
 
A publicat, de asemenea, numeroase articole în reviste de specialitate şi a realizat studii în România şi în străinătate, despre fenomenul teatral şi complexitatea lui.
 
Televiziune a început să facă în 2000, ca realizator al emisiunii "Cabina de montaj", iar din 2001 povestea ei continuă cu "Nocturne", emisiune difuzată pe TVR1.
 
"Nocturne" este o reverenţă în faţa valorii, a verticalităţii morale şi profesionale, aşa cum o descrie şi Marina Constantinescu. „«Nocturnele» sunt poveşti cu şi despre oamenii din mine şi din jurul nostru. Sondez continuu pe terenul marilor valori, prea puţin cunoscute, pe de o parte, precum şi dialoghez cu mari personalităţi, prea bine cunoscute, pe care încercăm să le prezentăm, cu smerenie şi cu modestie, în imagini mai puţin bătătorite, cu stări mai puţin intuibile."
 
„Sunt o femeie perfecţionistă, idealistă, devotată, pasionată de tot ce face, apucată, înţelepţită târziu, aiurită, dar responsabilă, o femeie care are două mâini stângi şi se străduieşte, zilnic, să nu facă pagube prea mari familiei, care iubeşte teatrul, Luna şi lumea din capul ei, călătoriile, care este sedusă de Şeherezada, Fellini şi Karen Blixen. Care de peste unsprezece ani şi ceva nu-şi mai permite să lenevească, care îşi adoră părinţii şi băiatul, care crede - conservatoare, deh - în prietenie. Până la capăt. Care uită să încuie fie casa, fie maşina, fie pe amândouă. Şi care nu ştie niciodată cât costă o pâine. Deşi o cumpără cotidian", mărturiseşte Marina Constantinescu.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările